تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۱
۰
کد مطلب : ۲۰۷۴۲

مجالس حسینی و اهل بیت فراجناح و فراگروه هستند

مجالس حسینی و اهل بیت فراجناح و فراگروه هستند
به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، آیت‌الله سید احمد خاتمی عصر یکشنبه در همایش ائمه جماعات مساجد استان قم که در مسجد رضویه قم برگزار شد با بیان اینکه دوران هر یک از امامان معصوم ویژگی‌های خاصی داشته است اظهار کرد: موضع سکوت و حکومت امیرالمومنین(ع) منحصر به فرد بود، نرمش قهرمانانه امام حسن(ع) و قیام شجاعانه امام حسین(ع) هم دارای ویژگی خاصی بوده است.

وی ادامه داد: عصر امام رضا(ع) چند ویژگی مهم داشت که اولین آن، تغییر شکل مخالفت با امامان بود. یعنی تا قبل از امام رضا(ع) شیوه برخورد با امامان به صورت دستگیری و زندانی کردن بود اما روش برخورد با امام رضا(ع) به دعوت ایشان به اصل خلافت و ولایتعهدی و نزدیک کردن و نزدیک نشاندن امام با امر خلافت تبدیل شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: دومین ویژگی عصر امام رضا(ع) اوج تهاجم فرهنگی بود. در آن زمان فرهنگ‌های مختلف با گسترش حوزه حکومت اسلامی از جاهای مختلف وارد شدند که بعضا همراه با تخریب‌های فرهنگی بوده است.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: سومین ویژگی دوران امام رضا(ع) این است که هیچ امامی به اندازه ایشان مناظره نداشته و برای هیچ امامی به اندازه ایشان فضای مناظره باز نبوده است.

وی تعداد مناظرات علنی تریبونی امام رضا(ع) را ۶ مورد ذکر کرد و افزود: ولایتعهدی همان زندان مامون با شیوه مختلف بود که امام این بحران را به فرصت تبدیل کرده و موضوع افضلیت مولی امیرالمومنین علیه السلام را بیان کرد.

آیت‌الله خاتمی از منبر به‌عنوان یکی از روش‌های تبلیغ عمومی ذکر کرد و گفت: منبر رسانه‌ای مقدس بوده و هست و باید مقدس بماند. قداست منبر به آن است که قرآن و مکتب اهل بیت را مطرح کنیم.

وی گفت: قداست منبر به آن است که از این تریبون مباحث مورد نیاز مردم را مطرح کنیم. مطلقا نباید کمترین بی‌مهری را به این رسانه مقدس داشت.

این استاد درس خارج حوزه اضافه کرد: روحانیون که تریبون‌دار این تریبون هستند باید قدر منبر را بدانند و موضع درست دینی را بیان کنند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه منبر، تریبونی معنوی است اظهار کرد: نگذاریم منبر ابزاری برای تریبون جناح‌ها و گروه‌های سیاسی منحرف یا حتی متدین و مسلمان شود. جناح‌ها باید توجه داشته باشند که مسجد خانه تیمی و منبر ابزار حزبی نیست.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: جوری حرف بزنیم و موضع بگیریم که هر کسی که دلداده دین است بتواند در این مجلس نور و محافل معنوی مسجد حاضر شود.

وی گفت: تریبون منبر و محراب از قداست ویژه برخوردار است؛ آنچنان که مجالس حسینی و اهل بیت فراجناح و فراگروه هستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در مورد اینکه آیا مسجد می‌تواند جایی برای فعالیت احزاب و گروه‌ها باشد گفت: احزاب می‌توانند با تابلو اعلام کنند کسانی که هوادار فلان حزب و تشکیلات هستند در جلساتشان شرکت کنند اما خطیب‌ها نباید منبر و محراب را خرج گروه‌ها و احزاب کنند.

وی دومین شیوه تبلیغ را تبلیغ چهره به چهره ذکر کرد و گفت: منبر ابزار و وسیله‌ای برای تبلیغ چهره به چهره است و امام رضا(ع) همان گونه که خطابه‌های عمومی داشته تبلیغ چهره به چهره را هم داشته است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه تبلیغ چهره به چهره دو نوع است اظهار کرد: یک نوع آن از طریق پاسخ به سئوالات است که از قرآن و سیره اهل بیت استفاده می‌شود و این یک شیوه موفق تبلیغ است.

آیت‌الله خاتمی جلسات پرسش و پاسخ را از منبر سخت‌تر دانست و با اشاره به نکات مهمی که در سیره امام رضا(ع) وجود داشت افزود: امام رضا(ع) وقتی می‌خواست به مجلس سلیمان مروزی برود وضو گرفت و با طهارت وارد میدان پاسخ به سئوالات شد.

وی تاکید کرد: مناظره امام رضا(ع) با عمران صابئی هم نکات جالبی وجود دارد. وقتی در این مناظره وقت نماز شد امام چاره‌ای ندید که مناظره را ترک کند و به نماز بایستد. امام به مامون رو کرد و گفت الان وقت نماز است. عمران صابئی فکر کرد بحث تمام شد و از امام خواست مناظره را ادامه دهد ولی امام فرمود نماز را بخوانم بر می‌گردم. این مسئله برای جامعه ما درس‌آموز است که هر کاری که دارند باید موقع نماز کارش را ترک کند و نماز را اقامه کند.

این استاد حوزه اضافه کرد: دیدار اعضای جامعه مدرسین با مقام معظم رهبری هم نکته مهمی در مورد اهمیت نماز وجود داشت. در ابتدای جلسه تعدادی از اعضای خبرگان رهبری مسائلی را مطرح کردند و وقتی مقام معظم رهبری بخشی از فرمایشاتشان را ارائه کردند موقع نماز شد و رهبری فرمود ادامه صحبت، لجبازی با نماز است. ایشان نماز را خواندند، سپس به ادامه سخنان خود پرداختند.

وی روش دیگر تبلیغ چهره به چهره را مناظره ذکر کرد و گفت: مناظره یک روش تبلیغ چهره به چهره است ولی شرطش این است که جدال احسن باشد.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: اگر مناظره‌ای حق جویی را دنبال نکند مطلوب نیست. بگومگوهای بی‌نتیجه هم مطلوب نیست. امام رضا (ع)در هر جلسه‌ای از جلسات مناظره که وارد شد با هر هدفی که مامون داشت ایشان حرف اول را می‌زدند.

وی با اشاره به اینکه در سیره امام صادق(ع) هم این سفارش هست که هر کسی وارد میدان مناظره نشود گفت: بد دفاع کردن بهترین نوع تخریب است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: باید به جوانان سفارش کرد که در مناظره اگر توان ورود ندارند اقدام نکنند. امام صادق(ع) به چند نفر اجازه ورود به مناظره را داد اما به برخی افراد اجازه ورود نداد.

امام جمعه موقت تهران سومین شیوه تبلیغ چهره به چهره را به میدان آوردن جوانان ذکر کرد و گفت: این شیوه تبلیغی که اسمش نیروسازی و کادرسازی است موجب رشد علمی و فرهنگی جوانان می‌شود.

آیت‌الله خاتمی در پایان گفت: در این شرایطی که تمام تلاش دشمن علیه انقلاب در عرصه فرهنگی است و می‌خواهند جوانان از دین، قرآن و ارزش‌ها فاصله بگیرند، در خط مقدم مقابله با دشمنان باید حوزه‌ها و روحانیت باشند. ان شاءالله حوزه‌ها و روحانیت به وظیفه خودشان عمل خواهند کرد.
مرجع : سازمان تبلیغات اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما