تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ تير ۱۳۸۷ ساعت ۱۴:۳۱
۰
کد مطلب : ۲۰۷۲
دکتر محمد رضا سنگری:

مداحان می توانند گاهی باعث تحول انسان شوند

مداحان می توانند گاهی باعث تحول انسان شوند
به گزارش خیمه، دکتر محمد رضا سنگری در چهاردهمین همایش سراسری هیئت های رزمندگان اسلام با تحلیل و بررسی فرمایشات مقام معظم رهبری در طول 20 سال گذشته با هیئت و مداحان و منبری ها افزود : مقام معظم رهبری از سه آفت بزرگ غفلت، اختلاف و تنبلی همواره هیئت ها را هشدار داده است. 

این عاشوراپژوه با اشاره به اينكه مقام معظم رهبري در سخنان خود همواره به عظمت، جایگاه، ارزش و تأثیر مداحان و سخنوران تاكيد داشتند، گفت: یکی از مسایلی که ایشان مطرح کردند این است که همواره در تمام تاریخ همه ائمه در پی مداحان بودند هم خلفای جور در جستجوی آنها بودند؛ باید سعی کرد بخشی از مجالس عزاداری به طرح مباحث ارزشی ائمه اختصاص یابد و یک مداح باید پلی بین معصومین و مخاطب ایجاد کند. 

وی بیان کرد: یادمان باشد فضیلت ها گم نشود، ذاکران و مداحان در اوج جلسه باید به طرح فضیلت های ائمه بپردازند؛ رهبری بر این مسئله تأکید داشتند که طرح فضایل، مناقب و ارزش ها و از آنها اسوه ساختن نباید فراموش شود در بحث شعر به اعتقاد رهبری در کار مداحی چند هنر وجود دارد شعر، صدا، آهنگ و اشارات که ذاکران و مداحان می کنند، هنر است.

نویسنده کتاب آیینه داران آفتاب با اشاره به روایتی از امام علی(ع) که اگر انسان همه چیز بداند و خود را نداند جاهل است، ادامه داد: انسان ها نباید از جایگاه، استعداد و داشته های خود غفلت کنند. 

سنگری ادامه داد: بعثت پیامبر(ص) باعث گره زدن درون انسان ها به هم شد و اختلاف که آفت دیگر جامعه و هیئت ها است را از بین برد.

وی خطاب به مداحان گفت: ائمه را به گونه ای ترسیم نکنید که دور از دسترس برای مخاطبان باشد؛ تأثیرگذاری مداحان و منبرها به حدی است که گاهی باعث تحول انسان می شود. 

 سنگری اذعان داشت: شعر عنصر اصلی و کلیدی محافل و مجالس عزاداری است که رهبری هم به آن تأکید بسیاری داشتند؛ به اعتقاد ایشان شعر باید خوب، متین، محکم، قوی، خوش مضمون و قانع کننده باشد. 

دکتر سنگری مراقبت از تحریفات، آسیب ها و دروغ هایی كه در عرصه مجالس عزاداری را از دیگر تأکیدات رهبری برشمرد.
 
این استاد دانشگاه گفت: ای کاش در فضای هیئت ها فضایل بزرگان کربلا را به دیوارها نصب کنند چرا که اصحاب بزرگ امام حسین(ع) ستارگان کربلا هستند.

وی تصریح کرد: حفظ، تقویت، پیراستن، جهت دادن و هدایت عاطفه مردم، نکته دوم مدنظر هیئت های رزمندگان از نظر رهبر معظم انقلاب است؛ ما باید به شادی ها وزن بدهیم چرا که سهم سوگ ما بیشتر از سور ما بود.

سنگری ایجاد اتاق فکر برای ساماندهی بستر هیئات و مجالس را مهمترین رسالت هیئت رزمندگان در دنیای امروز دانست و گفت: مداحان باید مرکزی برای آموزش، ساماندهی، اندیشیدن و اعتلای فرهنگ ناب اسلامی بردارند. 

 چهاردهمین همایش سراسری هیئت های رزمندگان اسلام سراسر کشور از چهارم تير به مدت سه روز به همت ستاد مرکزی این هیئت در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار می شود. 





 


نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما