تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۹
۰
کد مطلب : ۱۷۹۴۱

تبلیغ دین به زبان سینما نیازمند حمایت مراکز دینی است

تبلیغ دین به زبان سینما نیازمند حمایت مراکز دینی است
علی‌رضا سبط‌ احمدی، تهیه‌کننده سینما با بیان این که هالیوود اندیشه‌هایش را با زبان سینما منتقل می‌کند، اظهار کرد: هالیوود همیشه سعی کرده تفکرات سیاستمداران و پیشوایان دینی خود را با زبان سینما به مخاطبانش منتقل کند و در این راستا در اولین قدم‌‌هایی که در تبیین برنامه‌های درازمدت خود ترسیم می‌کند تولیدات سینمایی جایگاهی ویژه دارد، البته از این مهم هم نمی‌توان غافل شد که ابزار خود را (سینما) به قوی‌ترین و بهترین شکل ممکن ارائه می‌دهد.

وی افزود: برای همین است که معمولا فیلم‌هایی که تفکرات غربی را اشاعه می‌دهد کارهای پرخرجی هستند. برای مثال می‌توانم از فیلم‌هایی نظیر «نوح»، «پسر خدا» و «۳۰۰» نام ببرم که هر یک با هزینه‌های بسیار بالا تولید شده و کیفیت‌شان هم در بحث ساختار از استانداردهای بالایی برخوردار است. نکته دیگر این که دستگاه‌های تبلیغاتی آنها نیز آثار مربوطه را به صورت گسترده پوشش می‌دهند و به نوعی مخاطبان جهانی را مشتاق دیدن آن فیلم‌ها می‌کنند.

تبلیغات جهانی؛ ابزاری در خدمت هالیوود

این تهیه‌کننده ادامه داد: برای مثال فیلم «نوح» که بر مبنای زندگی حضرت نوح (ع) ساخته شده، قرار است ۶ فروردین اکران جهانی شود، اما تبلیغات آن از یک ماه پیش در تمامی شبکه‌های جهان آغاز شده است. علاوه بر این سازندگان فیلم خودخواسته برای آن حاشیه‌هایی به وجود می‌آورند که تماشاگر نسبت به دیدن آن مشتاق شود، برای مثال می‌توان به اعتراضاتی که از سوی برخی پایگاهای دینی در سراسر جهان نسبت به این فیلم شده، اشاره کرد که آخرین آن مربوط به اعتراضات انجام شده در مصر است.

تهیه‌کننده فیلم «سنگ اول» با بیان این که ما تنها به اعتراضات مقطعی عادت کرده‌ایم گفت: زمانی که قسمت اول «۳۰۰» اکران شد شاهد بودیم چه اعتراضات وسیعی انجام شد، اما این مخالفت‌ها بعد از مدتی فروکش کرد، حتی دو طرحی که بر مبنای زندگی کوروش نوشته شده بود هیچ‌گاه به خط تولید نرسید، درباره قسمت دوم «۳۰۰» هم چنین اتفاقی روی خواهد داد و ما تنها اعتراضاتی می‌کنیم و به مسیر قبلی خود ادامه می‌دهیم.

ضرورت حمایت مراکز دینی از فیلم‌های دینی

وی اعلام کرد: برای این که بتوانیم مبلغ دین خود در سینما باشیم باید از حمایت مراکز دینی نیز بهره ببریم. یعنی اگر یک فیلم دینی در حوزه تاریخ اسلام ساخته می‌شود باید از طرف اهالی دین مورد حمایت قرار گیرد، اما زمانی که ما تولیدات دینی خود را محکوم می‌کنیم، چگونه توقع داریم آن آثار بتوانند مخاطب خارجی را جذب خود کنند.

سبط احمدی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: متاسفانه در داخل ما به تنها چیزی که فکر نمی‌کنیم تولید کارهایی است که در آن به ارزش‌های انقلاب توجه شده باشد. مسئله‌ای که سبب اعتراض برخی از اهالی سینما شده است. در عوض حمایت خود را معطوف کارهایی کرده‌ایم که هیچ اعتبار و ارزشی برای سینما و نظام فرهنگی کشورمان ندارد. در این شرایط می‌بینیم که روز به روز از تعداد سینماگرانی که علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستند کاسته می‌شود.

این تهیه کننده در پایان تاکید کرد: این کم کاری در شرایطی است که ما قابلیت لازم را برای استفاده از زبان سینما داریم؛ هم به لحاظ فردی هم به لحاظ سخت افزاری، البته مطمئنا آن گونه که هالیوود امکانات در اختیار دارد نمی‌توانیم فیلمسازی کنیم، اما قادریم در حد و اندازه‌های خود فیلمی خوب با زبانی جهانی بسازیم به شرطی که همت جمعی برای رسیدن به آن ایجاد شود. این وضعیت در شرایطی پیش خواهد آمد که برنامه‌های بلند مدت ۲۰ ساله یا ۳۰ ساله تعریف شود، اقدامی که هالیوود از ابتدای شکل‌گیری به آن پایبند بوده است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما