تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۲۶
۰
کد مطلب : ۱۰۶۰۱

قالیباف: می‌شود هنگام تبلیغ دین دروغ گفته شود؟

قالیباف: می‌شود هنگام تبلیغ دین دروغ گفته شود؟
دکتر محمد باقر قالیباف دیروز در دومین همایش نکوداشت و تکریم بانوان مبلغ شهر تهران که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، با بیان این که در یک شهر اسلامی به عنوان مدیر شهر وظایفی داریم، گفت: امروز علمای دین و مبلغان در مسیر انبیا حرکت می‌کنند و رسالت مهم پیامبران اسلام در تبلیغ دین را انجام می‌دهند.

وی افزود: از مهم‌ترین وظایف مسلمانان آن است که قدر منزلت و وظایف خود را بدانند و این که مبلغان شغلی را آگاهانه انتخاب کرده‌اند که مردم را به سوی دین هدایت می‌کنند، توفیق بزرگی است که نصیبشان شده است.

قالیباف یادآور شد: در پیروزی انقلاب اسلامی، تداوم آن تا امروز و ادامه آن در آینده رمز پیروزی، کلمه توحید و توحید کلمه است که باید به عنوان اولین نکته در همه شئونات زندگی مورد توجه قرار گیرد و در همه کارها باید فقط برای خدا و در راه او گام برداشت و توحید کلمه را در هر شرایط سختی نباید مورد غفلت قرار داد.

شهردار تهران مهم‌ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی را توجه به فرهنگ عاشورا و نهضت حسینی دانست و گفت: اگر بتوانیم امروز برای جوانان باورهای حقیقی را در واقعه عاشورا و نهضت حسینی بازگو کنیم و در این راه افراط و تفریط نکنیم، انقلاب مسیر خود را ادامه می‌دهد.

وی افزود: به زانو درآوردن یک رژیم با تکیه بر فرهنگ عاشورا و شهادت امکان پذیر بوده که این یک اصل است و باید در همه ایام سال به ویژه محرم و صفر اوج این حرکت را شاهد باشیم.

قالیباف خطاب به مبلغان اظهار کرد: این حق را دارم که به عنوان یک راوی از میدان جنگ در جمع شما بگویم که مهم‌ترین رمز پیروزی ما در جنگ، فرهنگ شهادت و عاشورا و نهضت حسینی بود و غیر از این، رسیدن به موفقیت و یا صبر و تحمل در میدان محال بود.

شهردار تهران تصریح کرد: متاسفانه گاهی اوقات با تحریف کردن‌ها و زیاده و خرافه‌گویی و شاید حتی با نیت خیر و با بیان نادرست همه این گنجینه‌ها و باورها را از بین می‌بریم و تاثیری که باید برای جوانان داشته باشیم نداریم و بارها گفته‌ام که در حوزه تبلیغ و ذکر اهل بیت، روایت انقلاب در زمینه توسعه فرهنگ بسیج برخاسته از فرهنگ عاشوراست و ریشه در نهضت امام حسین(ع) دارد.

وی خاطر نشان کرد: فرهنگ بسیج تولیدشده در دفاع مقدس است و دفاع مقدس ریشه در واقعه عظیم کربلا دارد و وقتی می‌خواهیم آن را تبلیغ کنیم و باورهای غنی را منتقل کنیم باید در شیوه بیان و طرح موضوع دقت داشته باشیم و جنبه‌های مختلف را مد نظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: برخی اوقات به گونه‌ای عمل می‌کنیم که جای عقل و منطق در آن خالی است اما نمی‌توانیم بر تبلیغ دین به این موضوع توجه نداشته باشیم.

قالیباف با تاکید بر توجه به بخش حماسی و عزت در تبلیغ دین و انتقال فرهنگ عظیم شهادت گفت: باید به بخش حماسی و عزت توجه داشته باشیم و به طور قطع عزت‌مدارانه حرکت کنیم و عزت‌‌مدارانه سخن بگوییم.

قالیباف با بیان این که فرهنگ انقلاب اسلامی نشات گرفته از فرهنگ عاشوراست، ادامه داد: برخی مواقع احساس می‌کنیم در میدان جنگ به دلیل این که موضوع شهادت است و تیر خوردن توفیق است نباید به موارد دیگری توجه کرد، اما این در حالیست که همه سعی ما بر این بوده که کسی آسیب نبیند و از این که حتی در عملیاتی موفق نیز نمی‌شدیم واقعا خود را سرزنش می‌کردیم.

شهردار تهران افزود: مگر می‌شود از دین و شهادت حرف بزنیم اما از عاطفه و احساس نگوییم، مگر می‌شود از نهضت امام حسین(ع) سخن بگوییم ولی از عقلانیت و منطق سخنی به میان نیاوریم.

قالیباف تصریح کرد: در شیوه تبلیغ، عقلانیت و منطق و مسائل عاطفی و احساسی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. امروزه اخلاق اسلامی در جامعه ما شایسته نظام اسلامی ما نیست، در نشست‌ها، گفت‌وگو‌ها و در جمع‌های مختلف دقت کنیم می‌بینیم که میزان غیبت، تهمت و دروغ‌گویی چه جایگاهی در زندگی‌مان دارد و این نشان‌دهنده آن است که قبح این گناه‌ها برایمان از بین رفته است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: آیا می‌شود دین را تبلیغ کنیم و در آن جمع دروغ یا غیبتی گفته شود؟ این تبلیغ چه اثری خواهد داشت؟

وی افزود: در مجلسی که ذکر امام حسین(ع) گفته می‌شود ولی آبروی کسی را می‌برند این دو چه سنخیتی با اسلام و نهضت عاشورایی دارد.

شهردار تهران تصریح کرد: خداوند با هیچ کس عهد اخوتی نبسته و هر کس با هر عملکردی اگر خلاف سنت‌های الهی قدم بردارد کار آن عاقبت ندارد و این موضوع را تاریخ ثابت کرده است و باید برای آینده از آن عبرت بگیریم و توجه کنیم که اخلاق، پایه و اساس ما در عمل باشد.

قالیباف ادامه داد: مدیران اجرایی مسوول دین مردم هم هستند و این وظیفه ماست که در بخش مربوط به دین و توسعه آن، برای دین باوری تلاش کنیم و من از یکایک مبلغان می‌خواهم که در این راه شهرداری را یاری دهند.

وی با تاکید بر این که شهرداری تهران یک سازمان خدماتی نیست، بلکه به موضوعات تربیتی و فرهنگی نیز توجه دارد گفت: نقش بانوان در این حوزه کم‌نظیر و بی‌بدیل است و این نکته را در جمع آقایان نیز بسیار مطرح کرده‌ام و این نکته را بسیار متذکر شده‌ام که فعالیت بانوان فعالیتی مداوم است و کاری را که انجام می‌دهند کم‌هزینه‌تر و تاثیرگذارتر است.
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما