تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۴۲
۰
کد مطلب : ۱۲۷۷۲

فرهنگ سازی در هیئات مذهبی از لطمات فرهنگی خرافات می‌کاهد

فرهنگ سازی در هیئات مذهبی از لطمات فرهنگی خرافات می‌کاهد
جامعه: مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: لطمات فرهنگی خرافات گاهی جبران ناپذیر می‌شود و باید با فرهنگ‌سازی در هیئات مذهبی از میزان صدمه از این طریق کاست.

حجت الاسلام نصیر نیک‌نژاد در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: کسانی که در حوزه جامعه شناختی فعالیت دارند، می‌دانند که فرآیند تغییر رفتار در جامعه، چقدر زمان و انرژی می‌خواهد.

وی یادآور شد: در سراسر ایران با آغاز ماه محرم، تصاویر و شمایل منتسب به ائمه‌(ع) و شهدای کربلا پر می‌شد که بسیاری از مراجع آن را توهین‌آمیز خوانده‌اند.

این مسئول افزود: سازمان تبلیغات اسلامی به همراه صدا و سیما، نیروی انتظامی و برخی از دستگاه‌های فرهنگی، بدون کوچک‌ترین تنشی این تصاویر را جمع‌آوری کرد.

وی تأکید کرد: این امر بوسیله خود هیئات مذهبی صورت گرفت و در عین حال معضلاتی مثل قمه‌زنی، استفاده از اشعار سخیف و دور از شأن عزاداری وجود داشت که به وسیله فرهنگ‌سازی در شبکه عظیم و خودجوش مردمی و هیئات مذهبی، این کارها خاتمه یافت.

نیک‌نژاد افزود: متأسفانه در خرافات، مصیبت‌هایی داشته و داریم که به فرهنگ مردم لطمه می‌زند و باید امر فرهنگ‌سازی در میان مردم و هیئات مذهبی ادامه یابد.

ساماندهی هیئت‌های مذهبی و مداحان

وی در خصوص ساماندهی هیئت‌های مذهبی استان تهران اظهار داشت: بیش از ۱۸ هزار هیئت مذهبی در سطح استان ساماندهی شده‌اند و هیئت‌های استان، شفاف‌تر و پرمحتواتر ازگذشته شده‌اند.

وی تأکید کرد: مداحان سطح استان تهران نیز رها بودند و درچند سال اخیر، بیش از سه هزار مداح در استان سازماندهی شده و آموزش دیده‌اند.

۴۰۰ مؤسسه قرآنی در استان تهران

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی تهران افزود: بیش از ۴۰۰ مؤسسه قرآنی در استان تهران شکل گرفته است و شوراهای قرآنی شهرستان‌ها نیز در حال شکل گیری است.

وی یادآور شد: اگر جامعه ما جامعه قرآنی شود و در بدنه دستگاه‌های اداری ما قرآن، روخوانی، مفاهیم و تفسیر نهادینه شود، می‌توان امیدوار بود که جامعه ایده‌آل که همان جامعه قرآنی است، ایجاد شود.

گفتمان‌های دینی و شبهه‌زدایی از جوانان

نیک‌نژاد گفتمان‌های دینی و شبهه‌زدایی از جوانان را از عمده فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور دانست و افزود: ده‌ها هزار سئوال سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و مشاوره‌ای توسط جوانان پرسیده و پاسخ داده شده است.

وی تأکید کرد: در حوزه تبلیغ و اعزام مبلّغ نیز هشت هزار و ۵۰۰ مبلغ درماه محرم سال گذشته اعزام شدند، در حالی که بار مالی همه این موارد که ذکر شد، بر دوش خود مردم بوده و هست.

سازمان تبلیغات به اثرگذاری امور معتقد است

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: امروز این سازمان، یک سازمان فرهنگی چابک در عرصه‌های مختلف است.

وی تأکید کرد: سازمان تبلیغات اسلامی تبلیغ اسم و رسمش را نمی‌کند و بیشتر به اثرگذاری امور توجه کرده و معتقد است.

نیک‌نژاد افزود: اکثر فعالیت‌های سازمان برای ساماندهی هیئات مذهبی، مداحان و مبلغان مذهبی، بدون حتی یک ریال هزینه صورت می‌گیرد.

وی در پایان بیان داشت: جهت‌دهی، هدایت و سازماندهی این فعالیت‌ها برعهده این سازمان است و نظارت بر امور نیز طبق اساسنامه مورد تأکید مقام معظم رهبری بر همین نکته تأکید دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما