تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۲۶
۰
کد مطلب : ۱۲۶۰۶
مدير مركز مطالعات راهبردی نشريه خيمه:

متوليان فرهنگی زمينه آموزش موسیقی به مداحان را ايجاد كنند

متوليان فرهنگی زمينه آموزش موسیقی به مداحان را ايجاد كنند
فرهنگ: مدیر مرکز مطالعات راهبردی خیمه در گفتگو  با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) تصریح کرد: متوليان امور فرهنگی كشور بايد زمينه‌ای برای آموزش مداحان در رابطه با آشنايی با دستگاه‌‌ها و گوشه‌های موسيقی و نحوه به كارگيری صحيح آنها در مداحی ايجاد كنند.

حجت‌الاسلام و المسلمين «مرتضی وافی» با بيان اين مطلب گفت: اكنون مداحانی در كشور وجود دارند كه چند سالی است كه در اين عرصه فعال و به دنبال مركز آموزشی هستند كه در آن‌جا بتوانند دستگاه‌ها و گوشه‌های موسيقی و نحو استفاده صحيح آنها در مداحی را فراگيرند، اين در حالی است كه چنين مركزی در كشور بوجود نيامده است.

وی افزود: استفاده از سبك‌، آهنگ‌ و ملودی‌های جذاب و كاربردی در مقبوليت و موفقيت يك مداح، امری غير قابل انكار است و چنانچه مداحی با دستگاه‌ها و گوشه‌های موسيقی آشنايی داشته باشد، در حقيقت به آن هنر فاخر دست پيدا خواهد كرد.

وافی با بيان اينكه البته نحوه استفاده از چنين موسيقی‌هايی در مداحی نيار به آموزش درست دارد، ادامه داد: مداحان بايد با دستگاه‌ها و گوشه‌های موسيقی و نحوه استفاده از آن‌ها در مداحی به شكلی درست آشنا باشند.

مدير مركز مطالعات راهبردی نشريه خيمه تصريح كرد: معضلی كه در حال حاضر برخی مداحان با آن روبرو هستند اين است كه آنها آشنايی درباره موسيقی ندارند اين در حالی است كه مخاطبان آنها خواهان سبك‌های جديد هستند بنابراين آنها از سبك‌ها و ملودی‌های مبتذل غربی در مجالسشان استفاده می‌كنند كه برخی از آنها با آگاهی از نا‌مناسب بودن چنين موسيقی‌هايی و برخی ديگر بدون آگاهی به انجام اين عمل مبادرت می‌ورزند.

وی با اشاره به راهكاری در زمينه رفع اين معضل در مداحی، متذكر شد: به نظر من رويكرد انتقادی به چنين مداحانی مناسب نيست بلكه رويكرد فعالانه می‌تواند در اين زمينه راه‌گشا باشد به اين ترتيب كه آنها را به آموزش ديدن در زمينه موسيقی ترغيب كنيم.

دبير شورای عالی مسجد جمكران در همين رابطه گفت: راهكاری ديگر در زمينه رفع اين معضل در مداحی اين است كه راه‌اندازی مركز مردمی با حمايت دولتی كه به ارائه سبك‌های جديد در مداحی بپردازند مطمئنا از طرف مداحان استقبال خواهد شد و به اين ترتيب استفاده از ملودی و سبك‌های نا‌مناسب در مداحی كاهش پيدا خواهد كرد.

وی افزود: البته می‌توان ادعا كرد كه استفاده از ملودی و سبك‌هايی در مداحی توسط خوانند‌ه‌‌ها و موسيقی‌دان‌های كشور‌های غربی نيز امری متداول است و نمونه‌های بسياری در اين زمينه وجود دارد، همين مسئله در موسيقی سنتی ايرانی نيز وجود دارد كه در حقيقت می‌توان گفت مداحی باعث حفظ موسيقی سنتی ايرانی شده است.

وافی با بيان اينكه پايه موسيقی تعزيه است، متذكر شد: در ميان اساتيد مداحی تعزيه‌خوان‌ها نيز وجود دارند، بنابراين مداحی ارتباطی با تعزيه نيز پيدا می‌كند.

وی در پايان تصريح كرد: پايه موسيقی سنتی و مداحی يكی است و تفاوت اين دو در اين است كه در چه مجلس و با چه كلامی به كار برده شود. بنابراين می‌توان گفت كه اساس دستگاه‌ها و سبك‌های موسيقی در مداحی و موسيقی مشترك است مگر آنكه يك سبك و ملودی آنقدر مبتذل باشد كه مناسب مجالس عزاداری نباشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما