تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۰۵
۰
کد مطلب : ۱۲۶۱۷

بسياری از مداحان از ناهماهنگی برخی ملودی‌ها با مداحی آگاهی ندارند

بسياری از مداحان از ناهماهنگی برخی ملودی‌ها با مداحی آگاهی ندارند
فرهنگ: یک کارشناس مذهبی معتقد است: بيشتر جوان‌هايی كه به كسوت مداحی رو آورده‌اند و به ملودی‌های غربی گرايش پيدا كرده‌اند، خودشان نمی‌دانند كه چنين ملودی‌هايی با فرهنگ دينی ما همخوانی ندارد.

حجت‌الاسلام و المسلمين «مهدی گمار»، كارشناس مذهبی با بيان اين مطلب، گفت: من با برخی از اين مداحان جوان كه در رابطه با ماهيت نا‌مطلوب برخی ملودی‌های غربی و ميزان آسيب زدن آنها به معنويت مجالس عزاداری و فرهنگ دينی صحبت می‌كنم، تعجب می‌كنند.

وی افزود: در ابتدای صحبت كردن درباره استفاده مداحان از ملودی‌های غربی بايد به اين سؤال پاسخ داده شود كه اساسا چند درصد مداحان با ملودی و موسيقی آشنايی دارند؟

گمار با بيان اينكه چنانچه به اين سؤال جواب داده نشود چنين به نظر می‌رسد كه مداحان با ساز، موسيقی و ملودی آشنايی دارند، در صورتی كه اكثر مداحان چنين نيستند، ادامه داد: اگر مداحان با موسيقی آشنايی داشتند استفاده از ملودی‌های نامناسب در مداحی به حداقل می‌رسيد.

وی با بيان اينكه من با نوآوری در مداحی مخالف نيستم، همانطور كه در گذشته مداحان سنتی ابتكاراتی داشتند، تصريح كرد: بحث در رابطه با نوآوری‌هايی است كه از سنت فاصله می‌گيرد و مجالس عزاداری را از اهدافشان دور می‌كند كه در عربی به اين مسئله بدعت گفته می‌شود كه ممكن است مفيد يا مضر باشد.

اين كارشناس مذهبی گفت: برخی از مداحان به علت شور و نشاط و به ثبت رساندن سبكی جديد و مطرح كردن خود و جذابيت‌طلبی، به‌سمت ملودی‌هايی می‌روند كه با گوش عموم مردم همخوانی دارد اما در شأن و مقام والای اهل بيت(ع) نيست كه اين امر بدعتی نادرست به حساب می‌آيد.

وی افزود: در حقيقت استفاده از چنين ملودی‌هايی نوعی سنت‌شكنی است و غالب مداحان بدون آشنايی با موسيقی، جاهلانه از اين موسيقی‌ها استفاده می‌كنند.

گمار در پايان متذكر شد: برخی مداحان با سخنان مقام معظم رهبری درباره نوآوری در مداحی شعاری برخورد می‌كنند، در صورتی كه ايشان در زمينه مداحی می‌فرمايند خلق كنيد؛ به عبارتی منظور ايشان اين است كه نوآوری بايد به سمت جلو باشد نه اينكه پسرفت داشته باشد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما