تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۴۹
۰
کد مطلب : ۱۲۵۲۶

شماره ۶۲ نشریه خیمه منتشر شد

شماره ۶۲ نشریه خیمه منتشر شد
ماهنامه خیمه در شش بخش هیئت، تاریخ و اندیشه، ادبیات آیینی و هنرهای نمایشی، جامعه، ‌مردم‌شناسی و رسانه‌، تولید محتوا می‌کند.

در سرمقاله این نشریه به قلم مرتضی وافی مدیر مسئول خیمه با عنوان «فرهنگ مظلوم، مظلومیت‌های فرهنگی»، به آسیب‌شناسی فرهنگ، آسیب‌زدایی از آن و آسیب‌شناسی آسیب‌شناسی‌ها اشاره شده است.

پس از سرمقاله، مروری کوتاه بر اخبار و گزارش‌های اسفند ماه سال ۸۸ به چشم می‌خورد و با نگاهی گذرا به برگزاری چهارمین کنگره عاشوراپژوهی، نمایشگاه پوستر چلچراغ عاشورایی، ششمین همایش آیین‌های عاشورایی، ورود مداحان به سیاست و در نهایت بحث امنیت سفر به عتبات عالیات پرداخته شده است.

در بخش هیئت این نشریه، گزارشی از اختتامیه چهارمین دوره بسیج مداحان با نیم نگاهی به محتوای حزن‌انگیز و شادی آفرین در هیئت‌های مذهبی دیده می‌شود. در عین حال مصاحبه با یکی از پیرغلامان اهل بیت و نیز مدیر اجرایی ساخت ضریح امام حسین(ع) از دیگر مطالب بخش هیئت است.

در پرونده اين شماره بخش جامعه، تاريخچه دينداری عوامانه و دلایل امتداد این تفکر، علی‌رغم سیطره ابزارهای اطلاع‌رسانی بر جهان معاصر، بحث و بررسی شده است.

در بخش هنر و ادبیات آیینی،‌ یادداشتی از محمدرضا حکیمی با نام «تاریخ ادبیات شیعه»، مطلبی از محمدرضا زائری تحت عنوان «عزت حسینی در شعر مسیحی» و نیز گزارشی از شب شعر رندان تشنه لب به چشم می‌خورد.

همچنین «بازتاب دین در آینه سینما » و گزارشی از نشست گروه هنر با  «کیخسرو خروش» از مطالب بخش هنرهای نمایشی است.

در بخش تاریخ و اندیشه از دینداری عامیانه سخن رفته و در گفت‌وگوهایی با اهالی فن و متخصصان اجتماعی، به آسیب‌شناسی این پدیده پرداخته شده است.

بخش مردم‌شناسی در ماهنامه خیمه، نیم نگاهی به پژوهش‌های نظری و مردم‌نگارانه درباره فرهنگ جوامع مسلمان و بررسی مردم‌شناختی عناصر فرهنگی مناسک سوگواری حسینی دارد و نوشتاری از پیتر چلکوفسکی درباره نخل‌گردانی در ایران نیز در انتها آمده است.

در بخش رسانه نیز به معرفی شبکه تلویزیونی امام حسین(ع) پرداخته شده و گفت‌و‌گویی نیز با مدیر اداره نغمات آیینی و رادیو نوا به چاپ رسیده است.

ماهنامه خیمه به مدیر مسئولی مرتضی وافی و سردبیری میثم غضنفری در شمارگان سی هزار نسخه منتشر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما