تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۰۹
۰
کد مطلب : ۱۱۵۴۱
در همایش شخصیت‌شناسی یاران امام حسین (ع) مطرح شد؛

بهترین‌ها در نهضت حسینی حضور دارند

بهترین‌ها در نهضت حسینی حضور دارند
دکتر محمدرضا سنگری، محقق و پژوهشگر حوزه عاشورا و کربلا، در همایش تخصصی «شخصیت‌شناسی یاران امام حسین(ع)» که با عنوان «آیینه آفتاب» رضوی برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: ویژگی‌های یاران امام حسین(ع) می‌تواند الگوی ارزشمندی در زندگی اجتماعی ما باشد.

سنگری با تأکید بر اینکه ریزترین اتفاق‌های کربلا به واسطه نقل‌کنندگان نسبتاً زیاد آن به درستی ثبت شده است، اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین شاخص‌های کربلا از نظر تاریخی، همین موضوع است و حتی در بخش‌های گسترده‌ای از اسناد نیز رابطه یاران امام حسین(ع) با یکدیگر و با امام(ع) به شکل دقیق بیان شده و همین باعث شده تا تمام زوایا و نکات قیام امام حسین(ع) در تاریخ ثبت شود.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: بر اساس آیات قرآن و روایات متعدد، امام حسین(ع) تحقق بخش آرمان‌های الهی تمامی پیامبران و وارث آنان است و در حقیقت اگر قرآن کریم عالی‌ترین قانون است، کربلا عالی‌ترین مرحله اجرای این قانون است.

وی تأکید کرد: کربلا، قرآنی مجسم است و متأسفانه محققان ما کمتر درباره شباهتهای کربلا و قرآن کریم کار کرده اند. وی با اشاره به اینکه بخشی از وقایع عاشورا توسط گزارشگران و راویان لشکر یزید ثبت شده است، گفت: بزرگترین راوی وقایع کربلا حضرت زینب کبری(س) هستند که تا آخرین لحظات عمر مبارکشان، در خطبه‌ها و سخنرانی‌های آتشین خود، بارها به افشاگری و رسوایی بنی امیه و اعلان مظلومیت اهل بیت(ع) پرداختند.

وی با بیان اینکه در میان یاران امام حسین(ع) در کربلا هیچ عنصر اضافی و غیرقابل کاربردی وجود ندارد، تصریح کرد: نهضت حسینی هیچ عنصر اضافی ندارد و تمامی افرادی که در این نهضت به یاری امام حسین(ع) می‌شتابند، بخشی از تاریخ کربلا می شوند و دلیل این موضوع هم این است که امام(ع) قبل از آغاز جنگ، همه یاران خود را تا آخرین حد پالایش و تفکیک می‌کنند تا برترین از بهترین‌ها باقی بمانند.
مرجع : روزنامه قدس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما