تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۰
۰
کد مطلب : ۲۲۴۳۲

کربلا، به جای نگاه موزه ای، نگاه آموزه ای لازم دارد

کربلا، به جای نگاه موزه ای، نگاه آموزه ای لازم دارد
استاد محمدرضا سنگری، صبح جمعه ۲۸آذر در آئین اختتامیه هجدهمین همایش سراسری آفرینش‌های عاشورایی در محل تالار عماد، اظهار کرد: عمدتاً کربلا را از مرثیه، داغ، درد و اندوه می بینیم که بسیار خوب است اما کافی نیست زیرا مقصد، کربلایی نیست.

وی با بیان اینکه کربلا علاوه بر گریستن، نگریستین هم می‌خواهد، گفت: کربلا علاوه بر نالیدن، بالیدن هم می‌خواهد و به جای نگاه موزه‌ای، نگاه آموزه‌ای هم لازم دارد.

نویسنده و پژوهشگر عاشورایی تصریح کرد: امام حسین(علیه السلام) بیشتر دوست دارد ما نگاه اسوه‌ای به کربلا داشته باشیم تا نگاه اسطوره‌ای؛ یعنی شخصیت‌های کربلا یک الگو و سرمشق برای زندگی کردن و برای رسیدن به حیات طیبه باشند.

سنگری با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های رفتاری حضرت قاسم(علیه‌السلام) در کربلا شتاب کردن در کارها بود، افزود: در یکی از روایات آمده است که خوبی خوب نمی‌شود مگر به سه شرط: اول اینکه کار خوب زمانی خوب است که با هیجان و شتاب انجام دهید در کار خوب عجله کار رحمان است، کار خوب را کوچک جلوه کنید خیلی بزرگ‌نماییش نکنید و به پنهان کردن کار خوب را پنهان کنید.

نویسنده و پژوهشگر عاشورایی خاطرنشان کرد: ترس، ننگ است انسان باید خطرپذیر باشد دل به دریا زدن شرط شناگری است باید دشواری ها را به جان بپذیریم درس کربلا همین است اولین نفر باشید که درس قدم گذاشتن در میدان تصمیم‌گیری داشته باشیم.


وی با بیان اینکه حضرت علی‌اکبر(علیه‌السلام) برای نسل امروز درس‌آمورز است و مشکل اعتیاد جامعه را از شیوه وروش علی اکبر(علیه‌السلام) می‌توان برطرف کرد؛ افزود: تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران شیوه های و روش‌های مذاکره امام حسین(علیه السلام) با دشمن را بررسی کنند بسیار درس آموز است.


دکتر سنگری با الگو خواندن حضرت علی اکبر و حضرت قاسم(علیهما السلام)خاطرنشان کرد: حضرت علی اکبر یک بار در زندگیش حق به باطل نفروخت.

گفتنی است، در این همایش از کتاب هجدهمین همایش سراسری آفرینش‌های عاشورایی رونمایی شد و همچنین از ۱۵۶ برگزیده این همایش تجلیل به عمل آمد.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما