تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۲۸
۰
کد مطلب : ۱۱۸۹۲

یاران امام حسین بر مبنای بصیرت به كربلا آمدند

یاران امام حسین بر مبنای بصیرت به كربلا آمدند
محقق و پژوهشگر عاشورا با تاکید بر تاثیر آموزه‌های دینی در زندگی عموم افراد خصوصا نسل جوان جامعه گفت: آشنایی نسل جوان با آموزه‌های دینی امری ضروری است.

دکتر محمدرضا سنگری یکشنبه شب در جمع هنرمندان سومین سوگواره شعرخوانی، قصه‌گویی و عکاسی عاشورایی با موضوع کودکان کربلا در قزوین افزود: در سال ‪ ۶۱‬هجری در کربلا حضور حق و یاران حق در زیباترین شکل و در مقابل زشت‌ترین شکل باطل قرار گرفت و جبهه حق با همه ظرفیت‌هایی که بر عهده داشت و با از خود گذشتگی و بدون هیچ تردیدی امام حسین‌(ع) را پشتیبانی کرد.

این پژوهشگر با بیان اینکه برای رسیدن به حق باید زندگی شهدای کربلا را بررسی کرد، اظهار داشت: یاران امام حسین‌(ع) بر مبنای بصیرت و انگیزه‌ای که داشتند به کربلا آمدند و از همه حوادث روز عاشورا نیز اطلاع داشتند.

دکتر سنگری تاکید کرد: کاروان امام حسین‌(ع) متشکل از ‪ ۲۵۰‬شتر بود که از این تعداد ‪ ۵۰‬شتر ویژه زنان و کودکان در نظر گرفته شده بود و اباعبدالله الحسین‌(ع) با علم به شهادت عازم این سفر شد.

وی در ادامه با طرح سؤالی در خصوص حضور کودکان در صحنه کربلا با توجه به آگاهی امام حسین‌(ع) از واقعه عاشورا، ادامه داد: به یقین هیچ چیزی در صحنه کربلا و در روز عاشورا اضافی و بی‌جهت نبود، حتی حضور کودکان، چرا که بارها همراهان امام حسین‌(ع) از جمله محمد حنیفه‌، ابن عباس‌، جابر بن انصاری این سؤال را پرسیدند و امام جواب داد که خداوند اراده کرده تا مرا کشته ببیند و زنان و فرزندانم با اسارت بروند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: هر چند در طول تاریخ چندان سخن از کودکان به میان نیامده ولی کودکان نقش امدادی، روانی و آموزشی در واقعه عاشورا بر عهده داشتند که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

دکتر سنگری در ادامه به تشریح هویت تاریخی شهر قزوین پرداخت و گفت: قزوین سرزمینی است که روزی نفس اسلم بن امر در آن دمیده شده و روزگاری در این سرزمین تربیت یافته و بعد به محضر امام علی‌(ع) رسیده و محضر امام حسن‌(ع) را درک کرده و سپس کربلا را درک کرده و با تبسم امام حسین‌(ع) به بهشت رفته است.

پژوهشگر عاشورایی کشورمان اضافه کرد: اگر قرار باشد مرکز ثقل و کانون عاشورا در سرزمین و کشور ما مشخص شود، آن نقطه قزوین باید معرفی شود، سرزمینی که مسلم بن عوسجه در آن درنگی داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما