تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۴۴
۰
کد مطلب : ۱۰۱۸۸
بازدید دکترمحمدرضا سنگری از خیمه

سنگری: عاشورا باید در چشم‌انداز جهانی هم دیده شود

سنگری: عاشورا باید در چشم‌انداز جهانی هم دیده شود
 سنگری مولف کتاب «آینه‌داران آفتاب» و از جمله عاشوراپژوهانی است که همواره در زمره مشاوران مرکز مطالعات راهبردی خیمه بوده است.

دکترسنگری در این دیدار با اشاره به اهمیت کاری که برای امام حسین(ع) گفت که سه رویداد بزرگ آینده بشریت با محوریت امام حسین(ع) روی می‌دهد. نخست پدیده «ظهور» است که با شعار محوری یالثارات الحسین است و جهت‌گیری جغرافیایی و معنوی آن نیز به سوی کربلاست. دومین رویدادی که سنگری به آن اشاره کرد «رجعت» بود و اینکه مطابق روایت نخستین کسی که رجعت می‌کند امام حسین (ع) است و سومین رویداد هم «محشر» است که در قلب محشر حسین(ع) در میان آدمیان می‌درخشد.

سنگری مفهوم نمادین هر سه رویداد را امام حسین دانست و بر این اساس اهدافی که مرکز خیمه بر آن استوار شده است را اهدافی مهم دانست که نباید
آن را دست‌کم گرفت. وی مرکز خیمه را شصت و سومین خیمه امام حسین(ع) نامید و کار در خیمه را هم‌تراز خیمه‌نشینی در عاشورا دانست.

سنگری درباره رویکردهای ماهنامه خیمه گفت که تناسب زمانی و شیوه پرداخت به موضوعاتی مانند هیئت‌های مذهبی و سیاست و یا پدیده دستمزد‌ها و نظایر اینها مناسب است و به جرئت می‌توان گفت خیمه در زمینه‌ای که انتخاب کرده، موفق عمل کرده است.

سنگری با اشاره به وسعت و اهمیت عاشورا و میزان اثرگذاری بالای آن در جامعه ایران به عنوان مرکز ثقل جهان تشیع به تلاش‌های ناکامی که تاکنون برای دانشگاهی کردن آموزه‌های عاشورایی صورت گرفته پرداخت و گفت که نهادی مانند مرکز مطالعات راهبردی خیمه با توجه به تسلطی که بر این حوزه یافته است و اهدافی که دارد می‌توان این هدف مهم را دنبال کند.

حوزه دیگری که به گفته
سنگری جای پرداخت و بحث بیشتری دارد، نگاه جهانی به امام حسین(ع) و عاشورا است واینکه به این بپردازیم که چگونه می‌توانیم این ذخیره مذهبی را در اندازه‌های جهانی مورد نقد و بررسی قرار دهیم و چگونه می‌توانیم برای عاشورا چشم‌اندازی جهانی طراحی کنیم. او همچنین با توجه به سابقه‌اش در تدوین کتب درسی به مسئله مهم چگونگی گنجاندن عاشورا در کتب درسی به عنوان یک پروژه تحقیقی مهم اشاره کرد. پروژه‌ای که می‌تواند به پروژه‌های دیگری مثل تولید محتوای فرهنگی و هنری در این مورد نیز پیوند زده شود.

سنگری در ادامه پنج ضلع حادثه کربلا را سوگ، حماسه، پیام‌دادن، عبرت‌آموزی و عرفان دانست و گفت که بهتر است خیمه در کنار نگاهی که تا کنون داشته است ابعاد سوگوارانه و حماسی را نیز به صورت برجسته‌تری مورد بررسی قرار دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما