تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۴۶۱۷
آيت‌الله حسن ممدوحي در گفت‌وگو با خيمه

برخي مداحان افکار موهوم را در ميان مردم رواج مي‌دهند

برخي مداحان افکار موهوم را در ميان مردم رواج مي‌دهند
جامعه: ادبيات مداحي و هيئتي بايد بر مبنايي اخلاص و سواد. باشد.
دين مبين اسلام با استفاده از الفاظ رکيک حين مداحي به‌شدت مخالف است و تأکيد بزرگان دين ما اين است که در نهايت ادب و احترام مجالس مذهبي برگزار شود.

جاي تأسف بسيار دارد که برخي مداحان بدون شناختن رسالت اصلي خويش به اين قبيل کارها دست مي‌زنند. مجلس مذهبي مجلسي است براي شناساندن سيرة زندگي بزرگان دين و حال آنکه اين بزرگان بسيار تأکيد کرده‌اند که حرمت انسان به‌ويژه مسلمانان را حفظ کنيم.

اين مجالس قداست دارد و عرصة تاخت و تازهاي سياسي و عرضة تفکرات فردي نيست. استفاده از هر واژه و کلمه‌اي در هيئت‌ها و در حين مداحي مسئوليت بسيار دارد؛ چراکه مداح مي‌تواند ذهن مخاطبان را به هر سويي که مي‌خواهد سوق دهد و در اسلام اين رفتار بسيار مذموم و محکوم شده است.

و در اين شرايط چه بايد کرد؟
به عقيدة من بروز اين مداحي‌هاي موهوم مسئلة نوظهوري است و مثل يک ويروس که لحظه‌به‌لحظه در حال گسترده شدن است، اين شيوه‌هاي مداحي هم در حال گسترش است. من تأکيد مي‌کنم وظيفة نهادهاي رسمي در حال حاضر رسيدگي محکم و قانوني بر شيوة مداحي و ادارة مجالس مذهبي است؛ چراکه اگر نظارت‌ها دقيق نباشد، به قول معروف قافيه را خواهيم باخت!

مداح اگر اخلاق نداشته باشد، به خودش اجازه مي‌دهد هر طور که دوست دارد مداحي کند. من چند وقت پيش عباراتي را از يک مداح در حين مداحي شنيدم که بسيار متأسف شدم. ضمن اينکه مداحان برجسته و بااخلاص را شايستة تقدير مي‌دانم؛ اما تأکيد مي‌کنم نبايد از کنار برخي مداحان سودجو به‌راحتي گذشت. برخي مداحان ساحت معنوي مداحي را با محل کسب درآمد اشتباه گرفته‌اند. تأکيد مي‌کنم محافل مذهبي اين‌چنيني مي‌تواند ذهن مردم را به شبهه دچار کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما