تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۴۶۱۴

توهين و افترا در مداحي‌ها مبناي شرعي ندارد

حجت‌الاسلام ماندگاري
توهين و افترا در مداحي‌ها مبناي شرعي ندارد
جامعه: بر اساس آموزه‌هاي ديني و قرآني به ما براي اهانت‌کردن به ديگران اجازه نداده‌اند. قرآن صريح بيان مي‌کند: «خدايان و بت‌هاي کفار را ناسزا نگوييد که کفار هم به خداي شما جسارت نکنند.»

چنان‌که در کلام مولاي متقيان هم مي‌بينيم که ايشان حتي به سخت‌ترين دشمنانشان هرگز توهين و جسارت نمي‌کردند. ايشان عقيده داشتند نبايد به دشمنان اسلام توهين کرد تا آنها هم اجازة توهين به اهل بيت (ع) را پيدا نکنند؛ اما چه شده که ما اين روزها به جاي تأسي به مولاي متقيان از توهين و افترا در هر مکاني فروگذار نمي‌کنيم؛ به‌ويژه محافل و مجالس مذهبي و بسيار جاي تعجب دارد که چرا اين آسيب گريبان برخي مداحان محترم را گرفته و آنها از فضاي محافل مذهبي به نفع مقاصد سياسي بهره مي‌گيرند و مستقيم به انسان‌هاي حقيقي و حقوقي توهين مي‌کنند و افترا مي‌بندند؛ البته اين با ذات روشنگري منافات دارد.

مي‌توانيم در مجالس مذهبي روشنگري کنيم؛ يعني آرمان‌هاي حسيني را براي شناساندن اهداف سيدالشهدا (ع) و زندگي رستگارانه بدون غرض‌ورزي و سوگيري سياسي طرح کنيم؛ اما اينکه بياييم به انسان‌ها توهين کنيم و الفاظ رکيک به کار ببريم، به‌يقين جز تحريک و خراب‌کردن ذهن عمومي مردم و نسل جوان راه به جايي نخواهيم برد و اين مسئله نه مبناي شرعي و ديني دارد و نه قانوني و مدني.

حتي در عبارات ادعيه‌ها مثل زيارت عاشورا داريم که خدا لعنت کند آنها را که به پايه‌هاي اسلام ظلم کرده‌اند و خون سيدالشهدا (ع) را ريخته‌اند؛ اما جسارت به ديگران، آن‌هم در مداحي‌ها راهي است براي توهين‌هاي بعدي و آلوده‌کردن محافل ديني به مسائل غير ديني. من از مداحان محترم مي‌خواهم که شأن ديني و اجتماعي خودشان را بشناسند و بر اساس آن مجالس را اداره کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما