تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۰۱
۰
کد مطلب : ۱۳۵۴۲
کاوشی در چگونگی و چرایی انقلاب زینب(س) پس از واقعه کربلا؛

مدیریتی که عاشورا را جاودانه کرد

مدیریتی که عاشورا را جاودانه کرد
فرهنگ: شهادت امام حسین(ع) در حالی که هنوز صحابه پیامبر(ص) خاطره روایت او را در خصوص حقانیت خاندانش در خلافت و امامت فراموش نکرده بودند، بیش از پیش از گمراهی جامعه‌ای خبر می‌داد که از اسلام تنها پوسته‌ای بر بدنه بیمار امت کشیده بود. دراین شرایط بحرانی حضور زینب کبری(س) در کربلا و پرچمداری کاروان حسین(ع)، صلابت، شجاعت و بهره مندی او از علم و... نکات برجسته‌ای بود که او را در پایه گذاری انقلاب دوم عاشورا کمک می کرد. انقلابی که بازگشت به مبانی فکری نبوی و علوی را در دستور کار خود قرار داده بود.

گزارش ذیل کاوشی است پیرامون حرکت حسینی زینب(س) و تداوم حرکت تاریخی امام حسین(ع).
***

راه و روش یک انسان آزاده

بی شک، هر انقلابی برای شکل گیری باید از چند مرحله مقدماتی عبور کند تا به هدف برسد. اولین گام زینب(س) در انقلاب دوم عاشورا که به حق می توان از آن به عنوان «انقلاب فرهنگی عاشورا» یاد کرد، پرچم داری فکری این جریان بود که بازگشت به مبانی فکری نبوی و علوی را در دستور کار خود قرار داد.

چگونگی ایجاد این رجعت مسأله‌ای است که شیوه های مبارزاتی آن حضرت را روشن می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه حضرت زینب(س) با نقش پیام رسانی پس از قیام عاشورا، موج نفرت عمومی علیه یزیدیان را ایجاد کرد، می‌گوید: حضرت زینب(س) به خوبی توانستند نقش دفاع از اسلام و پاسداری از حریم امامت و ولایت و صبر و ایستادگی در راه حق را ایفا کنند. حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری با ارزیابی از نقش و جایگاه حضرت زینب کبری(س) پس از واقعه عاشورا می‌افزاید: در قضیه واقعه عاشورا دو رکن اساسی وجود دارد که از میان مردان حضرت اباعبدا... الحسین(ع) و در میان زنان حضرت زینب کبری(س) به عنوان دو رکن شاخص در این حرکت هستند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح می‌کند: این دو مرحله مکمل یکدیگر هستند، یعنی اگر مرحله اول اتفاق نمی‌افتاد و عاشورا در کربلا با شهادت امام حسین(ع) پایان می‌یافت و اگر یزید و یزیدیان این حماقت را نمی‌کردند که خاندان امام حسین(ع) را به اسارت ببرند، این موضوع نمی‌توانست موج ایجاد کند و خبر و پیام قیام امام حسین(ع) نمی‌توانست به دنیای آن روز برسد. اختری تاکید می‌کند: حضرت زینب(س) در مرحله دوم براساس رسالت خود مسأله ابلاغ و ایجاد موج و رساندن پیام و اهداف قیام امام زمان خویش را برعهده داشتند و باید این پیام را به گوش دنیا می‌رساندند تا همه از آن مطلع می شدند و حق را از ناحق تشخیص می‌دادند.

وی با بیان اینکه نقش حضرت زینب(س) به عنوان یک نقش اساسی در حرکت امام حسین(ع) است، می‌افزاید: نقش حضرت زینب(س) نقش پیام‌رسانی، ایجاد موج و تنفر عمومی علیه یزید و یزیدیان است که باعث شد داستان عاشورا جاودانه شود و به عنوان یک قضیه زنده همواره در طول تاریخ تازه بماند و پیام رسان باشد. اختری اضافه می‌کند: این حرکت حضرت زینب(س) پیام بسیار بزرگی برای همیشه تاریخ بویژه زمان امروز ما دارد و این راه و روش یک انسان آزاده و مسلمان است.

تثبیت جایگاه خاندان پیامبر(ص)

گام مهم دیگری که پیام‌آور عاشورا را در راه پرفراز و نشیبش یاری کرد، ایراد خطبه‌های پرشوری بود که عاری از شعور حسینی نبود. رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی قم با اشاره به خطبه خوانی حضرت زینب(س) می‌گوید: حضرت زینب‌(س) در مجلس یزید با ایراد خطبه‌های فراوان جایگاه خاندان پیامبر اکرم‌(ص) را در بین مردم تبیین و تثبیت کرد.

حجت الاسلام علی انصاری بویراحمدی با بیان اینکه حضرت زینب(س) از مبلغان توانمند واقعه عاشوراست، می‌افزاید: بزرگان بر عظمت شخصیت حضرت زینب(س) در تاریخ معترف هستند، زیرا ایشان توانستند به تبیین جایگاه کربلا در اذهان بپردازند. انصاری می‌گوید: حضرت زینب(س) با احاطه کامل بر جریان‌های سیاسی، فرهنگی و تبلیغی درباره سلطه و استبداد امویان، به طور عمده مشغول آگاهی بخشی مردم و رسوا کردن این خاندان بودند.

وی با بیان اینکه شیوه دعوت، سیره تبلیغی و خطبه های حضرت زینب(س) نکات فراوانی دارد، تصریح می‌کند: حضرت زینب(س) با الهام از آیات قرآن کریم به سنت‌های خداوند در آفرینش اشاره و پیروزی نهایی حق بر باطل در عاشورا با وجود دسیسه‌ها را تبیین کردند. وی تاکید می‌کند: حضرت زینب(س) به احیای عفت و پاکدامنی در بین زنان پرداختند تا الگویی برای زنان جامعه کنونی محسوب شوند.

مدیریت در گمراهی‌ها

پرسش از چرایی این همه توفیق را باید در ویژگی‌های منحصر به فرد زینب کبری(س) جست. حجت الاسلام والمسلمین حسن عرفان با نگاهی عرفانی به شخصیت دخت علی(ع) به پاسخی برای این پرسش ما ارایه می‌کند.

او می‌گوید: خداوند در اندیشه‌ها با افراد نجوا می‌کند و آنهارا هدایت می‌کند و به این افراد علومی را اعطا می‌نماید که آموزشی نیست. وی تاکید می‌کند: اگر انسان پاک باشد، آماده دریافت علوم الهی می‌شود و مسیر معنوی را پیدا می‌کند و حضرت زینب نیز این گونه عالِم غیر متعلم بود.

حجت الاسلام والمسلمین عرفان ادامه می‌دهد: یکی از ویژگی‌های حضرت زینب(س) عقیله بودن ایشان است؛ یعنی زن خردمند بنی‌هاشم بودند؛ مهمترین عقل، عقلی است که مدیریت انسان را در گمراهی‌ها بر عهده می‌گیرد که آن را خرد یا عقل می‌گویند و حضرت زینب عقیله بنی هاشم بودند؛ چون در حادثه عاشورا به خوبی وقایع را مدیریت کردند. استاد حوزه علمیه می‌گوید: حضرت زینب با این خرد و مدیریت و روشنگری توانست دگرگونی عظیمی در شام و کوفه بوجود آورد.
مرجع : روزنامه قدس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما