تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۴۴
۰
کد مطلب : ۶۵۷۹
هویت هیئت-۳

سردار کوثری: وارد بحث‌های انتخاباتی نمی‌شویم

سردار کوثری: وارد بحث‌های انتخاباتی نمی‌شویم
هيئت رزمندگان اسلام، در حال حاضر، بي‌ترديد گسترده‌ترين شبکه هيئتي در کشور است که فعاليت‌هاي خود را عملاً در سال‌هاي دفاع مقدس آغاز کرده است.
برپايي مجالس هيئتي در جبهه‌هاي نور ضد ظلمت، هسته اوليه شکل‌گيري شبکه هيئت رزمندگان بوده که پس از پايان جنگ تحميلي نيز در پشت جبهه‌ها، اين حرکت استمرار يافته و در استان‌ها و شهرهاي گوناگون کشور گسترش پيدا کرده است.

سردار محمد کوثری از غیور مردان رزمنده اسلام و از یادگاران هشت سال حماسه و ایثار ملت ایران است. وی با حضوری هشتادو چهار ماهه و مداوم در جبهه های نبرد نور علیه ظلمت از باسایقه ترین رزمندگان اسلام به شمار می‌آید. سردار محمد کوثری مسئولیت های سنگینی را در دوران دفاع مقدس و پس از آن عهده دار بوده و هست که برخی از آنها عبارت است از:

- جانشین محور عملیاتی سومار و تیپ زرهی 20 رمضان
- معاون عملیاتی سپاه 11 قدر
- فرمانده لشگر محمد رسول ا... (ص)
- معاون امنیت ستاد کل نیروهای مسلح
سردار کوثری هم‌اکنون نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است.

گفت‌وگوي نشريه خيمه با محمد کوثري، جانشين رئيس هيئت رزمندگان اسلام و نمايندة مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، حاوي اطلاعات قابل توجهي دربارة عملکرد اين هيئت است.
***

آقاي کوثري، دربارة چگونگي شکل‌گيري هيئت رزمندگان اسلام، براي مخاطبان نشرية خيمه توضيح فرماييد.

اساساً تشکل هيئت در جامعه ما، تشکلي متفاوت نسبت به ساير مجموعه‌هاي غير دولتي است. عمده‌ترين تفاوتش در اين است که کسي که به هيئت مي‌آيد، براي نثار کردن هرچه دارد، حتي نثار جان خود آماده است و با همين رويکرد گام به هيئت‌ مي‌گذارد، اما در ساير تشکيلات غير دولتي و «NGO»ها کساني که وارد آنها مي‌شوند، به نوعي به دنبال به دست آوردن موقعيت و امتيازي هستند.

ما اين روحية ايثارگري را در مجالس و هيئت‌هايي که رزمندگان اسلام در جبهه‌ها و گاه در خط مقدم برگزار مي‌کردند، به چشم مي‌ديديم. خود من يادم هست در مواردي در روز عاشورا، بچه‌هاي رزمنده که در ديد مستقيم دشمن قرار داشتند، از راه انداختن دستة عزاداري و سينه‌زني ابايي نداشتند.

عشق به حضرت اباعبدا... (ع) باعث مي‌شد که حتي غذاي روز عاشورا هم در جبهه، همان قيمه پلوي نذري باشد. به هر حال اين هيئت‌ها در جبهه‌ها تشکيل مي‌شدند و در همة يگان‌ها به صورت منظم حضور داشتند. در هر دسته، گروهان، گردان و لشکر، هيئت‌هاي منظمي وجود داشت که قرائت دعاي کميل، دعاي توسل، زيارت عاشورا، سورة مائده و مراسمي از اين دست را به طور مرتب برگزار مي‌کرد. اين فضا در جبهه استمرار داشت تا جنگ به پايان رسيد.

با پايان يافتن جنگ، رزمندگان اسلام که از جبهه‌ها برگشته بودند، اصلي‌ترين رسالت خود را زنده نگه داشتن نام و ياد شهدا تشخيص دادند و از طرف ديگر درصدد مرور خاطرات شيرين هشت ساله‌شان با يکديگر بودند که براي اين موارد، بهترين محمل را هيئت‌ها تشخيص دادند و با برپايي هيئت‌ها، ضمن آنکه دور هم جمع مي‌شدند و در ايام خاص به عزاداري مي‌پرداختند، به خانواده‌هاي شهدا سرکشي مي‌کردند و به مرور خاطرات سال‌هاي دفاع مقدس مي‌پرداختند.

اين هيئت‌ها، ابتدا به صورت پراکنده تشکيل مي‌شد تا آنکه به توصيه مقام معظم رهبري، انسجامي در هيئت‌هاي جبهه‌اي شکل گرفت و تحت عنوان «هيئت رزمندگان اسلام» در سراسر کشور فعاليت خود را آغاز کرد.

يکي از نکاتي که دربارة هيئت رزمندگان اسلام مطرح مي‌شود، اين است که رزمندگان در بعضي از اين هيئت‌ها، کمتر حضور دارند. نظر شما در اين مورد چيست؟

اين حرف درستي است. ما هم هيچ‌وقت ادعا نکرده‌ايم که رزمندگان، فقط در اين هيئت‌ها مجتمع هستند. هيئت‌هاي رزمندگان محل حضور جوانان و نوجواناني است که سن بعضي از آنها به جبهه و جنگ کفاف نمي‌دهد و طبعاً خيلي از جوان‌ها اصلاً نمي‌توانند جنگ را به ياد بياورند. بنابراين چنين ادعايي، اساساً نمي‌تواند صحت داشته باشد.

آيا سبک هيئت رزمندگان، از نظر مداحي يا سينه‌زني، سبک خاصي است؟ اگر هست، اين سبک چگونه ابداع شده است؟


همانطور که گفتم ريشه اصلي هيئت رزمندگان اسلام در جبهه‌هاست و همه ويژگي‌هاي اين هيئت هم از همان جبهه‌هاست. سبکي که در جبهه‌ها براي مداحي و عزاداري و روضه‌خواني باب شده بود، سبکي توأم با شور و حال و معرفت و با روحية شهادت‌طلبي بود. حتي سخنران‌هاي هيئت‌هاي جبهه‌اي هم، سبکشان متفاوت بود، مداحان اين هيئت‌ها هم خودشان رزمنده بودند و بعضي از آنها، حتي مداحي را در همان جبهه ياد گرفته بودند.

اينها وقتي به پشت جبهه‌ها برگشتند، با همان شور و حال و با همان حسي که در جبهه داشتند، هيئت‌ها را تشکيل مي‌دادند و اين سبک، سبک خاص رزمندگان اسلام است که مورد توجه جوانان زيادي قرار گرفت و علاقه‌مندان بسياري هم جلب کرد؛ يعني هيئت‌هاي رزمندگان، در کنار هويت اعتقادي و معنوي که همة هيئت‌ها دارند و بر مبناي همين هويت در مناسبت‌هاي ديني، مراسم عزاداري يا مراسم جشن و سرور بر پا مي‌کنند، هويت ديگري هم دارد که به تعبير مقام معظم رهبري، هويت ايثار و جهاد و شهادت است و توصية ايشان هم ترويج اين فرهنگ در جامعه است.

شبکه هيئت رزمندگان اسلام در حال حاضر شامل چند هيئت مي‌شود؟
در حال حاضر اين هيئت در همه استان‌هاي کشور و در شهرهاي بزرگ، داير است و به طور کلي، هر جا توانسته‌ايم يک گردان از نيروهاي رزمنده را جذب کنيم، هيئت رزمندگان در آنجا راه‌اندازي شده است. اکنون بيش از 300 هيئت تحت نام رزمندگان اسلام در سراسر کشور فعال‌اند.

نحوه اداره هيئت‌هاي رزمندگان، چگونه است؟ آيا يک سازمان مرکزي آنها را اداره مي‌کند؟

مديريت هيئت‌هاي رزمندگان اسلام، مديريتي متمرکز است و ما در چارچوب اين مديريت به حمايت معنوي از هيئت‌ها اقدام مي‌کنيم.

بنابراين حمايت مادي از هيئت‌ها نداريد؟

اساساً بودجه‌اي براي حمايت مادي از هيئت‌ها در اختيار نداريم. ما در نهايت بتوانيم در طول سال به بهترين هيئتي که بيشترين برنامه را داشته و مثلاً 100 برنامه را برگزار کرده، فقط براي يک برنامه‌اش مداح و سخنران را با هزينه خودمان هماهنگ کنيم.
گستردگي هيئت‌هاي رزمندگان به حدي است که اجازة حمايت مادي را به ما نمي‌دهد.

و حمايت‌های معنوي چه؟

حمايت‌هاي معنوي خوبي از هيئت‌ها داريم. هر ساله دست کم يک همايش سراسري با همه مديران هيئت‌ها داريم و با حضور همة آنها، به بررسي مسائل اعتقادي و مذهبي و همين‌طور مسائل سياسي و مسائل روز مي‌پردازيم. در سال دست کم دو همايش براي مداحان برگزار مي‌کنيم و روش‌هاي صحيح مداحي، هم از نظر سبک و هم از جهت محتواي اشعار را به مداحان مي‌گوييم.

همايش سخنران‌ها را هم تا به حال سالي دو بار داشته‌ايم و طي آنها به بررسي مسائل و آسيب‌هاي گوناگون پرداخته‌ايم در همايش سخنران‌ها، مسائلي را که بايد در سخنراني‌ها مطرح شود، بازگو مي‌کنيم و در حال حاضر حدود چهار سال است که اين همايش‌ها را داريم.

در مورد گسترش پوشش هيئت رزمندگان اسلام هم ظاهراً اقداماتي انجام داده‌ايد.

بله؛ ما هيئت خواهران را تحت عنوان «پيروان عترت» تشکيل داده‌ايم که تا به حال حدود 120 هيئت در اين چارچوب شکل گرفته و البته ما تنها چارچوب کار را تعيين کرده‌ايم و بقيه کار را خود خواهران انجام داده‌اند. همچنين هيئت نوجوانان و جوانان عاشورايي را هم شکل داده‌ايم که حدود 80 هيئت هم در اين چارچوب شکل گرفته‌اند.

چه کمکي از حيث برنامه‌ريزي به هيئت‌هاي رزمندگان اسلام مي‌کنيد.


ما از اواخر بهمن ماه 87 برنامه‌ريزي سال 88 هيئت رزمندگان را براي تهران انجام داده‌ايم و مشخص کرده‌ايم که در سال 88 چند دعاي ندبه، چند دعاي کميل و چند سخنراني برگزار خواهيم کرد. مناسبت‌ها را هم معلوم کرده‌ايم. هيئت‌هاي رزمندگان در استان‌ها و شهرستان‌ها هم اين کار را انجام داده‌اند و يک نسخه را هم به ما داده‌اند.

هيئت رزمندگان در حال حاضر از لحاظ جذب جوانان چه وضعيتي دارد؟

ما تا دو سه سال قبل، از جذب بالايي برخوردار بوديم. اما در حال حاضر مدتي است که افتي از اين جهت ايجاد شده که طبيعي هم هست و ما دلايلش را بررسي کرده‌ايم. البته از منظر کلي، جذب هيئت‌هاي رزمندگان بسيار بالا بوده؛ چراکه ما زماني که کار را شروع کرديم، حدود 100 هيئت زيرمجموعه هيئت رزمندگان اسلام فعال بودند و الآن بيش از 300 هيئت در اين عرصه فعال‌اند. از اين جهت، فعاليتمان را مثبت ارزيابي مي‌کنيم. ما در کنار کار اداره هيئت‌ها و به عنوان ابزاري براي اين کار، مجله‌اي داريم تحت عنوان «مجلة هيئت» که تا بهمن ماه سال جاري، 49 شماره آن منتشر شده و هر سال 10 شماره از اين نشريه را منتشر مي‌کنيم که به عملکرد هيئت‌ها و انعکاس ديدگاه‌هاي مسئولان مربوطه، صاحبنظران، علماء و مراجع تقليد اختصاص دارد و از جنبة آموزشي خوبي هم برخوردار است.

از حيث آسيب‌هايي که دلسوزان نظام و در رأس همة آنها مقام معظم رهبري در حيطه فعاليت هيئت‌ها، به آنها اشاره کرده‌اند، وضعيت هيئت رزمندگان چگونه است؟

ما نمي‌توانيم ادعا کنيم که هيچ آسيبي در سيصد و اندي هيئت رزمندگان در سراسر کشور وجود ندارد، اما اين را مي‌توانيم بگوييم که همة تلاشمان را براي کاستن از آسيب‌ها به کار گرفته‌ايم. ما در همايش‌هايي که با سخنرانان و مداحان داريم، پيوسته تأکيد مي‌کنيم که سخنرانان، در سخنراني‌هايشان وارد مسائلي نشوند که در شأن هيئت رزمندگان نيست. به مداحان هم توصيه مي‌کنيم، اشعار مسئله‌دار نخوانند يا سبک‌هايشان خارج از عرف قابل پذيرش در عزاداري‌ها نباشد. اينها دغدغه‌هاي ما بوده و به همين دليل هم به خيلي از کساني که آمده‌اند و قول پول‌هاي کلان يا امتيازات خاص داده‌اند، جواب رد داده‌ايم. ما هميشه تأکيد کرده‌ايم، جذب مخاطب به هر قيمتي براي ما ملاک نيست. براي رعايت معيارها و موازين در محتواي سخنراني‌ها، محتواي شعرها و سبک اجراي مداحي‌ها، اهميت زيادي دارد.

اينکه گفته مي‌شود، فلان مداح از هيئت رزمندگان بريده و فلان چهره با هيئت قطع رابطه کرده، تا چه حد صحيح است؟

ما نمي‌توانيم به طور مطلق کناره‌گيري بعضي از چهره‌ها را رد کنيم. اما اينکه اين موضوع، يک جريان باشد، اصلاً اين‌طور نيست. بايد اين قضاوت از آنجا ناشي شود که بعضي از مداحان ما مدتي در برخي از مراسمي که از تلويزيون پخش مي‌شوند، حاضر نمي‌شوند و اين تلقي پيش مي‌آيد که آنها از هيئت جدا شده‌اند؛ در صورتي‌که اين‌طور نيست و بيشتر مداحان در برنامه‌هاي هيئت رزمندگان که پخش تلويزيوني ندارد، حضور دارند.

البته موارد معدودي که يک مداح اشعارش، سبک اجرايش يا رفتارش با معيارهاي ما متفاوت بوده که چند بار تذکر داده‌ايم و پس از آنکه نتيجه‌اي نگرفته‌ايم، تصميم ما بر آن شده که ايشان از هيئت کنار باشند که البته اين کار هم بسيار محترمانه انجام شده است.

با توجه به آنکه در آستانه انتخابات هستيم، اجازه مي‌خواهم به شايعه‌اي که در اين زمينه در سال‌هاي قبل مطرح شده، اشاره کنم و آن جانبداري هيئت رزمندگان اسلام از افرادي خاص در انتخابات رياست جمهوري يا انتخابات مجلس است. در اين مورد به عنوان جانشين رئيس هيئت رزمندگان چه مي‌گوييد؟

من همه اين حرف‌ها را کاملاً تکذيب مي‌کنم. اگر کسي سند و مدرکي از هيئت رزمندگان آورد که در مراسمي سخنران يا مداح ما از فرد خاصي حمايت کرده، ما به او جايزه مي‌دهيم. تنها يک مورد چند سال پيش در يکي از شهرستان‌ها پيش آمد که بلافاصله با آن برخورد کرديم.

خود من وقتي مي‌خواستم به اين سنگر خدمتگزاري (مجلس شوراي اسلامي) وارد شوم، در مقطع انتخابات، نه هيئت رفتم و نه حتي از يک ورق کاغذ هيئت استفاده کردم. حتي هيئت خاص خودمان را که مربوط به لشکر و گردان ماست، نرفتيم.
طرح اين مسائل يا از سر حسادت است که عده‌اي طاقت ديدن گسترش و رشد هيئت رزمندگان را ندارند يا با انگيزه‌هاي تخريب است.

منظور شما اين است که هيئت رزمندگان اساساً وارد مسائل سياسي نمي‌شود و مثلاً در هنگام انتخابات چيزي در اين مورد نمي‌گويد؟


البته اينطور نيست. ما طرح مسائل روز را جزو وظايف خودمان مي‌دانيم و اتفاقاً در مواقع خاص، مثل انتخابات به طرح معيارهاي صحيح و درست انتخاب مي‌پردازيم. اما چارچوب ما در اين مسائل، ديدگاه‌هاي مقام معظم رهبري است. هيچ ابايي هم نداريم که بگوييم از ديدگاه‌هاي ايشان پيروي مي‌کنيم. اما اينکه اسم فرد خاصي را بياوريم، اين کار را نمي‌کنيم. ما براي جايگاه هيئت، ارزش و قداست بالايي قائليم و معتقديم نبايد اين تشکل مقدس را در حد مسائل جناحي و گروهي پايين بياوريم. حد و مرز مسائل سياسي ما، مواضع مقام معظم رهبري است که همان مواضع حضرت امام (ره) و همان ارزش‌هاي ناب انقلاب اسلامي است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما