تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۷
۰
کد مطلب : ۳۴۰۳۵
در پیش‌نشست شمس 2 عنوان شد:

گفت‌وگوها جریان‌ساز خواهند بود/ توجه جدی به تئوری‌ها از ملزومات شمس است

گفت‌وگوها جریان‌ساز خواهند بود/ توجه جدی به تئوری‌ها از ملزومات شمس است
دعبل: پیش‌نشست دومین جلسه شورای مشورتی ستایشگران (شمس) صبح روز سه‌شنبه بیست و دوم آبان‌ماه 97 در محل بنیاد دعبل برگزار شد. در این نشست که دکتر محمدرضا سنگری دبیر علمی، حاج محسن طاهری دبیر اجرایی و دبیران و اعضای کمیسیون‌های هشت‌گانه حضور داشتند، شرکت‌کنندگان در خصوص برنامه‌های آینده شورا و هماهنگی‌های لازم پیرامون برگزاری آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در ابتدای این نشست، دکتر سنگری، دبیر علمی شمس به ذکر خلاصه‌ای از فرآیند برگزاری نشست پیشین و مسیر طی شده پرداخت.
وی در سخنان خود گفت: «در شمس اول، 27 مسئله از مجموع نشست‌ها و کمیسیون‌های مختلف جمع‌آوری شد که بعدها به صورت جزوه تهیه و به تعداد 220 نسخه در سطح شهر تهران و حدود 500 نسخه در سطح شهرستان‌ها توزیع شد. خوشبختانه نتیجه شمس نخست، وفاق و وحدت نظر روشن و مشخصی بود که نشان داد ما در کجای عالم مداحی قرار داریم و مبتلابه ما چه مسائل و موضوعاتی است». وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «در این جلسه، نخبگان و پختگان حوزه مداحی نیز حضور داشتند و با وجود زمان اندک، ره‌آورد خوبی به دنبال آمد. ما بعدها در هیئت علمی دعبل، موضوعات را مجددا مورد بحث و بررسی قرار دادیم، در کمیسیون‌ها نیز به موضوعاتی پرداخته شد که نهایتا به سه موضوع اساسی که اولویت کار ما بود رسیدیم که از این قرارند: اول، منزلت و نفوذ اجتماعی مداحان، دوم: مداحی کودکان، و سوم: آفت‌ها و بدعت‌های مداحی».

سنگری در ادامه سخنان خود گفت: «موضوع بحث امروز، برگزاری نشست شمس 2 و پرسش‌های پیش روی ماست، اعم از اینکه چه زمانی آن را برگزار کنیم، به کدام محتوا و موضوع بپردازیم، چه افرادی را دعوت نماییم، نشست را در چه سطحی برگزار کنیم، و نهایتا نحوه اجرا به چه صورت باشد».
در ادامه جلسه، حضار به بحث و تبادل نظر در خصوص کیفیت برگزاری نشست شمس دوم قرار پرداختند. بر این مبنا و با گفت‌وگوهای صورت گرفته قرار بر آن شد که تعداد حضار در نشست آتی، همچون نشست نخست، در حدود 70 الی 80 نفر باشد، اگرچه در صورت ازدیاد حضار، امکان برگزاری نشست در محلی خارج از بنیاد دعبل نیز وجود دارد. همچنین حضار به این جمع‌بندی رسیدند که کمیسیون‌های هشت‌گانه پیش از آغاز شمس 2، جلساتی داشته باشند و ماحصل آن را در نشست اصلی مطرح نمایند. نیز مقرر شد در هر کمیسیون، یک نفر به عنوان دبیر موضوعات مطرح شده را یادداشت و ثبت کند. سپس نتیجه را به اعضای کمیسیون ارائه نماید تا در صورت لزوم در نشست اصلی عرضه گردد. به علاوه، موافقت شد که با صلاحدید دبیر کمیسیون، افراد ذی‌صلاح دیگر چه به صورت دائم و چه به صورت مهمان به عضویت کمیسیون‌ها درآمده و در تحقق اهداف کمیسیون، یاری‌گر باشند.


در بخش دیگر این جلسه نیز دبیران کمیسیون‌های هشت‌گانه به تبیین نقطه نظرات خود در خصوص شمس2 و کم و کیف و زمان برگزاری آن پرداختند.
آقای عباس دلجویی دبیر کمیسیون اموزش و پژوهش در سخنانی خواستار تعیین ساز و کار ورود محققان و پژوهشگران حوزه مداحی و ستایشگری در جلسات شمس شد که مورد استقبال واقع شد اما بر این مهم تاکید شد که تعداد اعضای کمیسیون‌ها از حد مجاز تجاوز نکرده و فربه نگردد.
احمد چینی از اعضای این کمیسیون نیز خواستار تهیه و تامین مجموعه کتب مورد نیاز در این حوزه گردید.

حمید محمدی محمدی دبیر کمیسیون رسانه گفت که گفت‌وگوهای صورت گرفته در نشست کمیسیون‌ها در قالب جریان‌سازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و تلاش است تا با طرح مسئله با مخاطب در میان گذاشته شود. وی همچنین در خصوص زمینه‌سازی مباحث مختلف و انتقال دستاوردهای کمیسیون‌های مختلف در رسانه‌ها اعلام آمادگی کرد.
حسین علامه دبیر کمیسیون اجتماعی بر لزوم استفاده از افراد خارج از مجموعه با هدف تامین منابع مالی تاکید کرد و عنوان نمود که بازدهی فعالیت‌ها به داخل کمیسیون خواهد آمد.
داود نورصالحی دبیر کمیسیون حقوقی بر ضرورت لزوم استفاده از افراد حقوق‌دان خارج از فضای مداحی و لزوم شفاف‌سازی مسائل مرتبط به آن تاکید کردند.

محمود تاری دبیر کمیسیون ادبیات آیینی خواستار حمایت شمس در چاپ شعرهای خوب و مورد استفاده مداحان شد.
سید عطا هاشمی عضو کمیسیون آموزش نیز خواستار توجه جدی به تئوری‌ها مشتمل بر نوشته‌جات، مقالات، مآخذ، اشعار و اندیشه‌های نو شد و در حوزه عمل نیز بر ضرورت آسیب‌شناسی مداحی تاکید نمود.
در پایان نیز محسن حسام مظاهری از کمک محتوایی بنیاد به کمیسیون‌ها در خصوص مسائل حوزه مداحی از جمله مداحی کودک و نوجوان و منزلت‌سنجی مداحان سخن گفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما