تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۲
۰
کد مطلب : ۳۴۳۱۳
دومین نشست شمس (شورای مشورتی ستایشگران) برگزار شد

شناسایی موضوعات تشکل‌ها و سند تقسیم کار ملی در دستور کار

شناسایی موضوعات تشکل‌ها و سند تقسیم کار ملی در دستور کار
دعبل: دومین دور از مجموعه نشست‌های شورای مشورتی ستایشگران (شمس) روز سه‌شنبه بیست و هفتم آذرماه 97 در بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد.
شناسایی مسائل مربوط به حوزه مداحی و طرح تدوین سند تقسیم‌کار ملی میان تشکل‌های ستایشگران اهل‌بیت (ع)، مهم‌ترین محورهای نشست شمس2 بود.
گزارش تصویری
در این نشست که جمعی از پیشکسوتان مداحی از جمله استاد غلامرضا سازگار، حاج مهدی آصفی، حاج احمد چینی، حاج سید احمد صالحی خوانساری، حاج سید علی سادات رضوی و تعدادی از موثرین این عرصه حضور داشتند، مسائل مربوط به حوزه ستایشگری اهل بیت (ع) مورد بررسی قرار گرفت.


در ابتدای این نشست، دکتر محمدرضا سنگری دبیر علمی شمس، به ذکر مختصری از تصمیمات اتخاذ شده در اولین نشست شمس پرداخت و گفت: «اگر قرار باشد در حوزه ستایشگری اهل بیت (ع)، اقدامات ملی صورت دهیم لازم است در 12 مورد پیش‌روی خود که مسائل اساسی و اصلی این حوزه است دست به فعالیت‌های جدی بزنیم».
وی در ادامه، اصول 12 گانه مسائل مبتلابه حوزه ستایشگری اهل بیت (ع) را بدین ترتیب عنوان کرد: «سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در مورد مسائل اساسی ستایشگران، پژوهش درباره نیازهای آینده ستایشگران، تشکیل مرکز اسناد و کتب تخصصی ستایشگران، فعالیت‌های علمی و پژوهشی ستایشگران، آموزش و توانمندسازی ستایشگران، رصد مسائل فرهنگی، اجتماعی و تشکیل بانک اطلاعات ستایشگری، تولید محتوای مجالس ستایشگری، خدمات اجتماعی صنفی رفاهی و حقوقی، هماهنگی و تعامل میان تشکل‌ها و نهادها، برگزاری همایش‌ها، تکریم‌ها، تجلیل‌ها، اتاق فکرها، نشست‌ها و قرارگاه رسانه‌ای، جمع‌آوری تجربیات پیشکسوتان.


دبیر علمی شورای مشورتی ستایشگران در ادامه عنوان کرد: «در مجموعه مباحث شمس گذشته، 27 موضوع در خصوص تشکل‌های مربوط به مداحان احصاء گردید. در نشست امروز بنا بر این است که در کارگروه‌ها مسائل مختلف و مبتلابه کمیسیون‌های مختلف بحث شود و پس از تبیین آنها، مشخص شود که اگر قرار باشد مسائل مطرح شده، اجرایی شود در کدام تشکل می‌توان به آنها پرداخت تا رسالت‌ها مشخص و تقسیم کار ملی اتفاق بیفتد. اما سوال بزرگتر این است که هدایت کل مجموعه‌ها با کجا باید باشد و چه کسی می‌بایست هماهنگی و هدایت این کارها را به عهده گیرد».



دکتر سنگری در ادامه به معرفی هیئت رئیسه و اعضای پیشنهادی مجموعه کمیسیون‌های شورای مشورتی ستایشگران پرداخت:
هیئت رئیسه مجمع مشورتی: آقایان سازگار، انسانی، عابدی، بازوبند و بهتاش.
 
کمیسیون‌ها
هنر ستایشگری: آقایان سادات رضوی، منتظر، کهریزی، مرادی، بهتویی، امین فروغی.
آموزش عمومی: آقایان صالحی خوانساری، آصفی، چینی، اطهری‌نسب، طاهری، جاریانی، سید محمد، حاج ابوالقاسمی، تلطفی.
علمی پژوهشی: آقایان سنگری، فارسی، محمدی‌فام، فراهانی، آریانی، حسام مظاهری، رمضانی‌فر، مرادزاده.
ادبیات آیینی: آقایان تاری، شرف‌شاهی، بابایی، نسیمی.
رسانه: آقایان حمید محمدی محمدی، صالحی، اسماعیلی، فصیحی، سادات اخوی.
حقوقی: آقایان نور صالحی، محبی، رسولی، رضایی، آهی، شمس.
خدمات اجتماعی: آقایان علامه، بهاری، ترابی، بخشیان، مشایخی، افخمی.
استان‌ها: آقایان ذاکری‌نژاد، محمدی، فلاح اصل، سیاح، محسن‌زاده، مرادی.
دکتر سنگری در پایان سخنان خود خواستار آن شد که کمیسیون‌ها مسائل مهم و مبتلابه حوزه خود را شناسایی و سازمان و نهاد متکفل آن را معرفی و پیشنهاد نمایند.
پس از سخنان دکتر سنگری، کمیسیون‌ها به طور مجزا وارد جلسه شدند تا هر کمیسیون بر اساس موضع و رویکرد خود به مسئله‌شناسی و ارائه ایده‌های کاربردی بپردازد.

گزیده‌ای از تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون‌ها:
 
خدمات اجتماعی: تشکیل صندوق قرض‌الحسنه برای کمک و خدمت به مداحان، کمک به ازدواج فرزندان مداحان، هم‌فکری با وزارت ورزش و کمک گرفتن از آن برای برای خدمات ورزشی به مداحان، تاسیس هیئت حبیب بن مظاهر، تشکیل جلسات مرتب از سوی مادحین کمتر شناخته شده و پیشکسوت در مسجد آقای آهی و کمک در قالب صله به آنها و خانواده‌شان، جلسه با مراکز خیریه و کمک به ستایشگران، تشکیل جلسات مشاوره با خانواده‌های مداحان.

رسانه: بررسی و رصد فضای موجود با هدف شناخت آسیب‌ها، تقسیم کار با توجه به بودجه محدود نهادها، دریافت اطلاعات از تشکل‌های ستایشگران، دعوت از رسانه‌های تشکل‌ها با عنوان تشکیل شورای هماهنگی رسانه‌های عترتی، دعوت از رسانه‌های تشکل‌ها و افراد تاثیرگذار در فضای مجازی و برنامه‌ریزی برای هر یک از آنها، تفکیک وظایف رسانه‌های تشکل‌ها، بررس شبهات موجود در فضای مجازی در مورد مداحان و پاسخ‌دهی صحیح به آنها.

آموزش: بهره‌گیری از ظرفیت و توان سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد دعبل برای نظارت، آموزش و آسیب‌شناسی مداحی در سطح تهران و بعدها دیگر شهرها.

شعر: بررسی داده‌های آماری با کمک بنیاد دعبل در محورهای مختلف اعم از شاعران، حلقه‌ها، گردهمایی‌ها و شب‌‎های شعر آیینی در سراسر کشور، ایجاد کارگروه تحقیق و پژوهش، آینده‌پژوهی، تحلیل آسیب‌ها، تهدیدها، ضعف‌ها و قوت‌های فضای شعر آیینی کشور. ایجاد کارگروه آموزش با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی، برگزاری کلاس و استانداردسازی مدارک آموزشی همراه با ارائه مدرک، ایجاد کارگروه تبلیغاتی و ترویجی با استفاده از ابزارهای هنری و ادبی با استفاده از کتب، مولتی‌مدیا و برنامه‌سازی، ایجاد کارگروه نقد در شعر و دستیابی به چارچوب نقد شعر آیینی، ایجاد کارگروه شعر اقشار، کودک، بانوان، جوانان، زبان‌ها و لهجه‌های شعری مختلف، ایجاد کارگروه جایزه ادبی سالانه دعبل، برقراری ارتباط با آستان‌های مقدسه، امامزادگان و عتبات عالیه با هدف هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک در حوزه شعر و ادب آیینی.

هنر ستایش‌گری: ایجاد شبکه رسانه‌ای جهت تلفیق هنر موسیقی آیینی و مداحی، تفکیک کلیپ‌های صوتی قدما و بررسی نوع شعر خواندن در آنها.

حقوقی: نیاز به ایجاد آیین‌نامه یا دستورالعمل اجرایی برای گفت و گو در سطح ملی، ضرورت ایجاد شورای امر به معروف برای جلوگیری از آسیب‌ها با حضور دایره حقوقی مراجع ذی‌صلاح، احصای تخلفات صورت‌گرفته در حوزه ستایشگری با استفاده از منابع فقهی و روایی و مستند به مرام‌نامه ستایش‌گری، تشکیل دادگاه ویژه مداحان و رسیدگی به تخلفات، برگزاری کلاس‌های آموزشی و تعیین شاخصه‌های آن با هدف خنثی‌سازی تلاش‌های دشمن، تلاش برای تمرکز زدایی از تخصیص فضای رسانه به افرادی خاص در حوزه ستایش‌گری.

پژوهش: انجام پژوهش با احصای منابع موجود، استخراج منابع و ارزیابی آنها، شناسایی خلاها در فضای رسانه‌های مکتوب، فضای مجازی و مجالس و هیئت‌ها. پژوهش در خصوص وضعیت موجود مداحان و هیئات مذهبی از جمله تحریف‌شناسی.

استان‌ها: تبدیل حوزه مداحی به فضایی در قالب هیئت امنای انتصابی، آفت‌ستیزی، استفاده از اساتید مجرب، تشکیل اردوهای مختلف علمی و فرهنگی.
 سند نهایی حاصل از شمس2 زیر نظر دکتر سنگری تدوین و منتشر خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما