تاریخ انتشار
شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۴
۰
کد مطلب : ۳۴۳۳۵

شمس به مثابه حوزه عمومی ستایشگران اهل‌بیت

شمس به مثابه حوزه عمومی ستایشگران اهل‌بیت
صادق محقق: «حوزه عمومی» یا «سپهر عمومی» امکانی در زندگی جمعی انسان‌هاست که با تحقق آن، افراد جامعه می‌توانند از طریق یکدیگر به سخن آیند و با مفاهمه به امر عمومی توجه کنند و آن را مورد بحث و گفتگو قرار دهند.
در حوزه عمومی افراد در وضعیتی آزاد، دور از تحمیل‌ها و اجبارها، موضوعات مبتلابه جامعه خود را مورد بحث و نظریات یکدیگر را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و بدین‌وسیله، امکان رسیدن به یک توافق جمعی واقعی را به حداکثر می‌رسانند. این گفتگو و مفاهمه و توافق، از آنجا که مبتنی بر نیروهای هدایت‌کننده‌ای چون اعمال قدرت گروه‌های سیاسی، تبلیغات و نیستند، «سیاستی دیگر» و متفاوت با برداشت‌های معمول را می‌آفرینند. سپهر عمومی، عرصه‌ای است که در آن افراد به منظور مشارکت در مباحث باز و علنی گرد هم می‌آیند. عرصه عمومی زمانی پدید می‌آید که افراد به‌طور گروهی درباره نیازها و مسائلشان بیندیشند. در حوزه عمومی، جمع بر اساس استدلال برتر بر سر خیر جمعی به توافق می‌رسد که نتیجه آن انسجام اجتماعی است. 
 
شمس – شورای مشورتی ستایشگران اهل‌بیت علیهم السلام – علاوه بر کارکرده‌ای ناشی از فرایندهای جمع اندیشی می‌تواند به مثابه «حوزه عمومیِ» جامعه ستایشگران اهل‌بیت علیهم السلام برای نقد و بررسی سیاست‌های فرهنگی اتخاذ شده و افزایش انسجام اجتماعی این جامعه از طریق گفت‌وگو و ایجاد تفاهم گسترده بر سر مسائل، اولویت‌ها و راهبردها نیز عمل کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما