تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۲
۰
کد مطلب : ۳۳۵۶۵
حاج داود نورصالحی در گفتگو با دعبل عنوان کرد:

کمیسیون‌های شمس به پشتوانه اجرایی نیاز دارند

کمیسیون‌های شمس به پشتوانه اجرایی نیاز دارند
بنیاد دعبل: نخستین جلسه شورای مشورتی ستایشگران (شمس) روز دوشنبه پنجم شهریورماه 1397 در بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد. داود نورصالحی، عضو کمیسیون حقوق و قوانین عمومی این نشست در گفتگو با دعبل به برنامه‌های شمس و دغدغه‌های کنونی تشکل‌های ستایشگری می‌پردازد.

به نظر شما مهم‌ترین وظیفه شورای مشورتی ستایشگران (شمس) چیست؟
شمس وظایف بسیاری دارد. در نشستی که بنده حضور داشتم تقسیم‌بندی‌های خوب و متعددی انجام شد که اگر وظایف و مسئولیت‌هایی که به افراد حاضر در گروه‌ها سپرده شده زیربنایی انجام گیرد نتایج مثبتی حاصل خواهد شد. به عنوان مثال، خود  من در کمیسیون امور حقوقی عضویت دارم که البته نظریاتی هم در آن ارائه و مکتوب نمودم که امیدوارم با اجرای آنها، امور به شکلی پسندیده ساماندهی و مشکلات موجود در جامعه مداحان برطرف شود، لذا همانطور که عرض کردم وظیفه، وظیفه سنگینی است.

چه مباحثی در کمیسیون شما بحث و تبادل نظر شد؟
پیشنهاد نخستی که در این کمیسیون مطرح شد این بود که گروهی با نام امر به معروف و نهی از منکر ایجاد گردد که انشالله اگر اجرایی شد حداقل بتوانیم با بهره‌گیری از آن، اگر مداحی در حین انجام رسالت خود، خلاف گفت، غیر مقتل خواند و دست به انجام برخی امور غیر ضرور زد بتوانیم او را خوانده، به او تذکر بدهیم و راه درست را به او نشان بدهیم. در مرحله بعد، اگر دیدیم به تذکرات و سخنانی که به فرد گفته شده توجهی صورت نمی‌گیرد نهایتا مداح را تنبیه کنیم، با این وجود اولویت همچنان با امر به معروف است.
مرحله بعد تشکیل دادگاهی همچون دادگاه ویژه روحانیت است که بتوان در آن مشکلات را بررسی و ارزیابی کرد. البته تشکیل چنین مجامعی، به حضور افراد متخصص و شایسته نیاز دارد، کسانی که بتوانند نظر و تشخیص دهند. البته لازم به ذکر است که ما در مواردی توانسته‌ایم این دست موارد را اجرایی کنیم ولی چیزی که بیش از همه حائز اهمیت می‌باشد آن است که کمیسیون مذکور را به علت انجام برخی امور اجرایی زیر نظر بنیاد دعبل یا سازمان تبلیغات اسلامی درآوریم، با این هدف که پشتوانه داشته باشد.

فکر می‌کنید برگزاری مجموعه نشست‌هایی از این دست چه کمکی به همدلی و همراهی مداحان با یکدیگر می‌کند؟
من خیلی به هماهنگی مداحان در قالب چنین نشست‌هایی امیدوار نیستم، چون پیش از این تجربه دارم، خدا رحمت کند آقای آهی را، ایشان خیلی تلاش کرد که مداحان را دور هم جمع کند ولی نشد. یک‌بار به شوخی در یک از مجالس گفتم اقای آهی یک قطعه در بهشت زهرا به اسم قطعه مداحان گرفته که وقتی مداحان فوت می‌کنند در آن قطعه به هم نزدیک و همراه شوند. لذا همانطور که عرض کردم بعید است با برگزاری این دست نشست‌ها، این آرزوی دیرینه برآورده و محقق شود.

شمس چه کمکی به ارتقای مداحی خواهد کرد؟
شمس اگر پشتوانه داشته باشد و بتواند امور را نظام‌مند پیش ببرد و البته نظریات آقایان را در کارگروه‌ها بررسی و اجرایی نماید، نتایج مناسبی در انتظار خواهد بود.

رویکرد مردم به مداحان را چگونه می‌بینید؟
نمی‌توانم بگویم مردم نظر خیلی خوبی به مداحان دارند، مسائلی هست که همه ما هر روز می‌شنویم و تاسف می‌خوریم. انتظار می‌رود وقتی مردم مداح را می‌بینند یا از او می‌شنوند یاد امام حسین (ع) بیفتند، به همین خاطر هست که اصرار داریم حرکات، سکنات، ظاهر و ... مداح متناسب بوده و خیلی موارد را رعایت نمایند. من برخی مواقع می‌گویم که یک مداح گاهی باید از حلال خود بگذرد. از مداحی که در یک محل زندگی و مداحی می‌کند انتظار نمی‌رود برود به ساندویچی و ساندوچ بخورد. ساندویچ خوردن حرام نیست ولی مداح با توجه به شأن خود در میان مردم باید این دست مسائل حتی ساده و پیش پا افتاده را مراعات کند، ولی وقتی به این ریزه کاری‌ها توجه نمی‌کنیم، چون در دید مردم هستیم نظرشان را در مورد خود مثبت نمی‌بینیم.

نظرتان در خصوص عملکرد صدا و سیما در دعوت از مداحان چیست؟
صدا و سیما اصلا خوب عمل نمی‌کند، گاهی برخی آقایان را برای مداحی به تلویزیون می‌آورند که مقتل را غلط می‌خوانند، یا از شعرهای آن‌چنانی استفاده می‌نمایند. صدا و سیما لازم است افرادی را برای مداحی به برنامه‌های خود دعوت کند که به درستی شناسایی شده باشند، نه اینکه تنها به صرف روابطی که با مسئولین دارند دعوت شوند، لذا لازم است ملاک، دانش و سواد و سبک و سیاق باشد، نه مسائل سطحی و روابط شخصی. این مهم را می‌توان با گذراندن مداح از کانالی مثل بنیاد دعبل عملی کرد ولی وقتی این اتفاق نمی‌افتد متاسفانه شاهد هستیم که برخی مواقع از آوازه‌‎خوان در تلویزیون دعوت می‌کنند و فرد فقط آواز می‌خواند، خب مردم اینها را می‌بینند، همه هم که مثل هم نیستند، برخی آگاه هستند و برخی نه، ولی آنهایی که مداحان را خوب می‌شناسند و در این حوزه تخصص دارند وقتی این اقدامات را در تلویزیون می‌بینند از تاثیر نامناسب مداحان بر جامعه و مردم نا امید می‌شوند.

نظرتان در مورد مداحان جوان چیست؟
کارشان خوب است، اینها دنبال کار را گرفته‌اند، دانشش را دارند و استاد دیده‌اند، اما خیلی از مداحان ما استاد ندیده‌اند، سر خود آمده‌اند و می‌خواهند با ته صدای ضعیف و نوارهایی که گوش کرده‌اند و کتاب‌های بی‌اساسی که خوانده‌اند مداحی کنند، خیر این درست نیست، مداح باید استاد ببیند. ما مداحان جوان بسیار خوبی داریم که کارشان خوب است. مداح جوان اگر استاد دیده باشند ممکن است که اول تجربه نداشته باشند ولی بالاخره تجربه پیدا می‌کند و در این آشفته بازار مداحی، راهش را پیدا می‌نماید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما