تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۱۴:۱۶
۰
کد مطلب : ۳۲۰۸
رئيس کانون مداحان استان فارس:

کربلا مرکز پرپر شدن قرآن ناطق است

کربلا مرکز پرپر شدن قرآن ناطق است
اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس با هدف انسجام شاعران و مداحان اهل بیت(ع) و نیز ارایه آموزش‌های لازم به آنها، همگام با دیگر نقاط کشور اقدام به تشکیل کانون مداحان و شاعران در استان فارس نموده است؛ در همین رابطه با احد ده‌بزرگی، رئيس کانون مذکور و از شاعران پیشکسوت کشور به گفت‌وگو نشستیم.

* خودتان را معرفی کنید؟

ده بزرگی: ده‌بزرگی هستم، متولد 1328 شهر شيراز و بازنشسته آموزش و پرورش؛ بنيانگذار کانون شاعران و نويسندگان سراسر کشور، بنيانگذار انجمن شاعران انقلاب اسلامی، دبير ستاد برگزاری شب‌های شعر عاشورا، مدرس و داور کشوری امور تربيتی سازمان آموزش و پرورش و رئيس کانون شاعران و مداحان مذهبی استان فارس از سوابق فرهنگی و اجرايی من است.
نماز سرخ خون، آرزوی کربلا، لحظه‌های رنگين، کشتی زيبای نجات، مرغ سحر و ... از جمله آثار من است، علاوه بر آن تعدادی کتاب هم آماده چاپ دارم.


* هدف از تشکیل کانون مداحان و شاعران مذهبی چیست؟
ده بزرگی: با توجه به اهميت دو قشر تاثيرگذار مداحان و شاعران اهل بيت(ع)، سازمان تبليغات اسلامی با هدف تشکيلاتی كردن تشکل‌های دينی اقدام به ايجاد کانون‌های مداحان و شاعران مذهبی
در سراسر کشور نموده که در استان فارس نيز اين کانون، از دو سال پيش با برگزاری انتخابات عمومی، تاسيس شد و من به عنوان مسئول آن انتخاب شدم.


* کانون تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟
ده بزرگی: پس از تشکيل کانون، اسامی مداحان توسط علی حسين‌زاده که دبير کانون است جمع‌آوری شد و برای انجام کارهای بيمه به بنياد دعبل ارسال شد.

برگزاری کلاس‌های آموزشی مداحی ويژه اقشار مختلف به‌ويژه جوانان، نظارت بر اشعار مذهبی، بررسی اقلام سمعی و بصری در حوزه اشعار مذهبی و مداحی و همچنين جهت صدور مجوز مربوطه از جمله اقدامات کانون بوده است.

البته حوزه فعاليت کانون می‌تواند بسيار گسترده‌تر از امور صورت پذيرفته باشد، اما اين امر حمايت‌های مالی سازمان را طلب می‌کند.

هر چند مسئله تبليغ برای اهل بيت(ع) در حوزه اين امر اداری نمی‌گنجد و از اول اسلام تا به امروز مردم با دلشان به دنبال اين مکتب و مذهب بوده‌اند و اين يک مسئله عقيدتی است نه اداری؛ با توجه به اين که امروز نظام جمهوری اسلامی حاکم است بايد دولت از تشکل‌های اسلامی حمايت جدی كند.

* جایگاه شاعران و مداحان مذهبی استان را در سطح کشور چگونه ارزیابی می کنید؟
ده بزرگی:
جايگاه شاعران استان فارس در اين موضوع از زمان‌های بسيار قديم زبانزد خاص و عام بوده است. بعد از پيروزی انقلاب اسلامی من انجمن شاعران انقلاب اسلامی را با همکاری شاعران از جمله مرحوم جمالی، مردانی و شريفی راه‌اندازی کردم که هم اکنون نيز فعال است.

مهمترين حرکتی که در سراسر کشور به مدت 23 سال همه ساله صورت می‌پذيرد، برگزاری کنگره سراسری «شب شعر عاشورا» است که هم اکنون حتی بُعد جهانی يافته است و تاکنون 23 جلد کتاب چاپ و منتشر شده است. البته از نظر جامعه مداحان نسبت به برخی از استان‌ها در جايگاه پايين‌تری قرار داريم.

* تعریف شما از اشعار عاشورایی چیست؟
ده بزرگی: شعر عاشورايی به نظر من عاشقانه‌ترين نوع شعر است؛ شعری که با فطرت و عاطفه پاک و زلال انسان‌ها گره خورده است؛ امروزه در ايران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی فعاليت‌های زيادی صورت پذيرفته است.


* وظیفه مداحان و شاعران مذهبی را در این زمان چه می‌دانید؟

ده بزرگی: مداحان و شاعران امروز در اشعار مداحی‌های خود بايد شور حسينی را با شعور حسينی در هم آميخته و نزديک نمايند.

کسانی که فطرت پاک دارند و به امام حسين(ع) ايمان دارند احساس، عاطفه و انديشه
را با هم گره می‌زنند، زمان‌شناس و زبان‌شناس‌اند، در نتيجه کارشان نتيجه می‌دهد و در تاريخ خواهند ماند.

در مقابل عده‌ای بدون پشتوانه مطالعاتی و بعضا با ايجاد احساسات لحظه‌ای وارد اين عرصه می‌شوند که در نهايت راه به جايی نخواهند برد؛ زيرا امام حسين(ع) خورشيدی است هميشه تابان که ظلمت بدعت‌ها را به انزوا می‌کشاند.


* آیا ادبیات عاشورایی به جایگاه واقعی خود رسیده است؟
ده بزرگی: کربلا مرکز پرپر شدن قرآن ناطق است؛ امام حسين(ع) قرآن ناطق بود که در کربلا به شهادت رسيد و پرپر شد و همه اشعار و گفته هايی که تا امروز در خصوص کربلا گفته شده يک پرده از هزاران پرده تفسير قيام کربلا است.

به حدی مسئله کربلا عميق است که اگر سال‌های سال هم راجع به اين قيام کار شود، باز کم کاری شده است و فعاليت بيشتری می‌طلبد.

* حرف آخر؟
ده بزرگی: از حجت‌الاسلام خوشنويس، مديرکل تبلیغات اسلامی استان فارس و همکاران ايشان به دليل حمايت از تشکل‌های دينی به‌ويژه کانون شاعران و مداحان مذهبی استان تشکر می‌کنم و تقاضا دارم تا با ارايه دستورالعمل‌ها و حمايت‌های مالی ما را در طی اين راه خطير، بيشتر همراهی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما