تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۰۲:۰۶
۰
کد مطلب : ۱۲۹۰۸

معرفت زیارت ۸ // باید برای انتقال فرهنگ زیارت از همه رسانه‌ها استفاده کرد

معرفت زیارت ۸ // باید برای انتقال فرهنگ زیارت از همه رسانه‌ها استفاده کرد
جامعه - خیمه: دکتر یثربی، نویسنده و پژوهشگر اسلامی و استاد دانشگاه، انتقاداتی را نسبت به کم و کیف تولید محتوای فرهنگی در سفر‌های زیارتی و بالا بردن سطع معرفت در زایران عنوان کرد.

دکتر یثربی مدیریت فرهنگی سفر به عتبات عالیات را ضعیف دانست و گفت:‌ مدیریت فرهنگی برای سفرهای زیارتی مانند مدیریت فرهنگی در عرصه‌های دیگر ضعیف عمل می‌کند.

او این سوال را مطرح کرد که چرا ما با این همه مبانی استواری که داریم، حرف تازه‌ای برای گفتن نداریم؟ «سخنرانی‌های پنج سال پیش عالمان را برای چندمین بار استفاده می‌کنند و این تنها به علت ضعف مدیریت است.»

او با ابراز شگفتی از اینکه همچنان در فرهنگ مذهبی ما از رسانه‌های شفاهی مانند راوی و روحانی استفاده می‌شود و جایی برای رسانه‌های نوین وجود ندارد گفت: «الان دوران بی سوادی نیست که برای ۴۰ تا آدم یه نفر را بگذاریم تا حرف بزند و اطلاع‌رسانی کند و فقط بحث شفاهی داشته باشد.»

یثربی ادامه داد باید از امکانات رسانه‌ای مانند تلویزیون و روزنامه و کتاب استفاده کرده و به گونه‌ای محتوای فرهنگ زیارت را تولید کنیم که برای مخاطب جذاب باشد.

او به کاربرد رسانه‌های نوین هم اشاره کرد و گفت:‌مثلا می‌توانیم تمام صحنه‌های زیارت را در غالب یک سی دی در اختیار زایران بگذاریم و به آنها آگاهی‌‌های جامعی بدهیم.

اما او در ادامه تاکید کرد که نباید  محصولات آموزشی و اطلاع رسانی فقط به جنبه‌ ظاهری مناسک آیینی بپردازد و متولیان فرهنگی باید به خاطر داشته باشند که «دور حرم گشتن که پیچیده نیست؛ معرفت را بالا بردن مهم است.»

دکتر یثربی با اشاره‌ به سفر حج خود گفت:‌ «در این سفر زیارتی به نظر من می‌رسید که مردم خیلی کم حال و هوای زیارت، دارند و یا بهتر است بگویم حال و هوای زیارتشان خیلی کوتاه است و خیلی سریع از حال و هوای زیارت خارج می‌شوند و به مباحث حاشیه‌ای مانند خرید سوغاتی و ... می‌افتند و وقتی هم دورهم جمع می شوند بیشتر از قیمت اجناس با هم حرف می زنند و نه مقوله زیارت.»

دکتر یثربی اضافه کرد: «ما فقط آداب و رسوم زیارت را بلدیم و عملا در عمق آن وارد نمی‌شویم. فقط بلدیم روضه خوانی و مداحی داشته باشیم و انگارآنچه ائمه انجام داده‌اند اصلا به ما مربوط نمی‌شود.»

او در ادامه گفت: آیین‌های ظاهری را همه می‌توانند انجام دهند. مساله مهم مفاهیم مرتبط با ائمه است و درک فلسفه عملکرد آنها.

او تاکید کرد که ما باید موقعیت زمان خود را درک کنیم. پیشتر به خاطر جبر زمانه عده‌ای در گوشه‌ای جمع می‌شدند، درها را می‌بستند و بر مظلومیت امام حسین (ع) و خودشان گریه می‌کردند. اما امروز ما در زمانی هستیم که صدایمان در دنیا منعکس می‌شود و باید با بصیرت و بینش مقام ائمه را تکریم کنیم.

او افزود:‌مسلمانان در زیارتگاه‌ها با هم تعامل گسترده‌ای خواهند داشت و ضروریست که زایران آگاه و آشنا به ظاهر و باطن زیارت باشند تا شان خودشان هم حفظ شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما