تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۵۷
۰
کد مطلب : ۱۲۸۱۲

معرفت زیارت ۳ //‌ کار را به کارشناسان بسپرید

معرفت زیارت ۳ //‌ کار را به کارشناسان بسپرید
جامعه - خیمه: حواشی رفاهی و امنیتی سفر کربلا آنچنان در بین مسئولان و ناظران رسانه‌ها پر رنگ شده است که تقریبا محتوای زیارتی و فرهنگی آن را تحت‌الشعاع قرار داده است و کمتر کسی به معرفت زیارت و استفاده از فضای معنوی سفر به عتبات عالیات در جهت اعتلای آگاهی علاقه‌مندان به سیره ائمه توجه ویژه نشان می‌دهد.

در همین رابطه با کارشناسان مذهبی و فرهنگی به گفت و گو نشستیم و از آنها پرسیدیم اگر به جای مدیران و مسئولان و ظابطان فرهنگی کشور بودند، برای بالا بردن معرفت زیارت چه می‌کردند؟

ناصر مهدوی کارشناس و سخنران مذهبی و مدرس دانشگاه، اولین کسی بود که با او درباره تولید محتوای فرهنگی و معرفت زیارت در سفر عتبات عالیات به گفت‌وگو نشستیم.

مهدوی معقتد است مردم اطلاعات زیادی درباره امام حسین(ع) و قیام کربلا ندارند و به همین دلیل باید به آنهایی که داوطلبانه به زیارت اماکن مقدس عتبات عالیات می‌روند اطلاعات کافی درباره این بزرگان دینی ارایه کرد.

ناصر مهدوی با اشاره به اینکه در نجف به دنیا آمده و با «گریه و زاری برای امام حسین(ع)» بزرگ شده است؛ گفت: «زمانی که قصد کردم کتابی درباره امام حسین(ع) بنویسم و شروع به تحقیق راجع به ایشان کردم، مدام شگفت‌زده می‌شدم که چقدر اطلاعات محدودی داشته‌ام.»

مهدوی اشاره کرد که یکی از بهترین راه‌های انتقال اطلاعات صحیح و جامع به زایران عتبات عالیات در این است که کارشناسان متعددی، وظیفه معرفی جنبه‌های مختلف اقدامات تک تک این بزرگان دینی را تبیین کنند.

او در گفتگو با خیمه تاکید کرد که باید کارشناسان خبره متعددی این وظیفه را به عهده بگیرند تا بتوانند از جنبه‌های مختلف فردی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و مذهبی وقایع کربلا را برای زایران تبیین کنند.

وی گفت برای مثال باید کارشناسی در حرم حضرت عباس(ع) باشد و به زایران ایرانی درباره شخصیت و فلسفه فکری و اخلاقی و اتفاقاتی که برای حضرت ابوالفضل رخ داده است به صورت جامع توضیح دهد و این کارشناسان تخصصی در همه حرم‌ها و مقام های مذهبی وجود داشته باشند.

او با انتقاد از اینکه برخی بحث زیارت را با گردشگری مخلوط می‌کنند، اضافه کرد: زیارت باید زیارت باشد و هیچ بر‌انگیختگی خارجی در آن وجود نداشته باشد. امکانات سفر هم باید در حدی باشد که فقط امر نیایش را تسهیل کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما