تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۵۵
۰
کد مطلب : ۸۷۷
ادیب یزدی:

از برخورد غیر اصولی با آیین های عزاداری پرهیز شود

از برخورد غیر اصولی با آیین های عزاداری پرهیز شود
به گزارش خیمه، حجت‌الاسلام و المسلمين مرتضي اديب يزدي گفت: برخورد غير اصولي با آيين هاي عزاداري، تمثال ها و علم هاي رايج علاوه بر بدبيني مردم به مسئولان و دولت، به افول گرايش جوانان به کشف وقايع عظيم تاريخ عاشورا منجر مي شود.

حجت الاسلام و المسلمين اديب يزدي افزود: روش هاي برخورد با رسوم انحرافي و خرافي در مراسم عزاداري بايد به دقت انجام گيرد و اصلاح شود. چون ممکن است مردم اين گونه تصور کنند که دولت قصد دارد جلوي عزاداري مردم را بگيرد يا با آن مبارزه کند.
وي همچنين تاکيد کرد: در زدودن خرافات عزاداري ها گاهي به افراط روي آوره ايم. برخي رسومي که مطابق سليقه ها نيست پس از تحقيق و بررسي مشخص شده سند و دلايل وجود آنها در روايات ذکر شده است. مانند گل گرفتن به سرو صورت عزاداران که برگرفته از روز شهادت حضرت سيدالشهدا (ع) است، ملائکه در آن روز حاضر شده و خاکي که به خون ايشان آغشته بود را به سر خود مي ماليدند و يا در مناطقي از کشور مانند شهر مراغه که مردم آن، شب عاشورا به شب زنده داري پرداخته و لباس احرام مي پوشند و عزاداري مي کنند. 

مسئول مجتمع فرهنگي مسجد بلال صدا وسيما تصريح کرد: البته برخي رسومي که در حال حاضر در مراسم تاکيد مي شود برخلاف احکام شرع و غير واقعي است مانند استفاده از وسايل و ابزار موسيقي ارگ و يا ساز و دهل، آوردن شمايل معصومان که برخلاف احکام شرع و حرام است. برخي ديگر مثل کبوترهايي که برخي دسته جات سيني زني به همراه خود مي آورند شبهه ناک است و تاکنون نيز دليل متقن و قابل قبولي بر اجراي آن ارايه نشده است. 

بنابرگزارش برنا ، وي در پايان خاطر نشان کرد: زدودن خرافات و انحرافات از مراسم عزاداري نياز به فرهنگ سازي دارد که در يک پروسه طولاني و با برنامه ريزي دقيق و هدفمند مي بايست انجام گيرد.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما