تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۰۳
۰
کد مطلب : ۷۲۷۵
تبلیغ دینی از رسانه-۲

رسانه‌های فردی در تبليغ دينی نقش بسزايي دارند

رسانه‌های فردی در تبليغ دينی نقش بسزايي دارند
حجت‌الاسلام خدامراد سليميان، مدير گروه قرآن و حديث پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگری كه خود وبلاگ‌نويسي مي‌كند، معتقد است رسانه‌هاي فردي مانند وبلاگ نقش به سزايي تبليغات ديني بازي مي‌كنند.

او می‌گوید فعاليت‌ها در زمينه تبليغ دينی نيازمند تلاش مضاعف است. اين فعاليت‌ها از طرف مراكز و نهادهايی كه مسئوليت تبليغ در اين زمينه را دارند و بخشی از اين تبليغات به شخصيت‌هايی كه در اين زمينه فعاليت‌هايی را انجام داده باز‌می‌گردند.

سلیمیان بر نقش مهم حوزه علمیه قم تاکید می‌کند و اینکه این مجموعه و نهادهای زیرمجموعه آن نقش مهمی در تبلیغ دینی دارند. او به وجود نهادهای محتلفی اشاره می‌کند که با تعریف‌های متفاوتی كه نسبت به فعاليت‌های آنها شده است، وظيفه خود را در این حوزه انجام داده‌اند: مانند نهادهای وابسته به حوزه چون دفتر تبليغات و از نهادهای دولتی هم می‌توان به سازمان تبليغات اسلامی و سازمان ارشاد اسلامی نام برد. در كنار اين‌ها سازمان‌های مردم‌نهاد نیز به نسبت فعاليت‌های خوبی انجام داده‌اند.

سليميان به این مسئله اشاره می‌کند که پيوند قابل قبولی بين اين مجموعه‌ها وجود ندارد، اما هر كدام عهده‌دار مسئوليت‌هايی هستند و كار تبليغ دينی را به خوبی انجام می‌دهند.

وی می‌گوید که با توجه به نيازهای گسترده و فراوانی كه در اين عرصه‌ وجود دارد كسی نمی‌تواند مدعی باشد كه اين مقدار فعاليت كافی بوده ولی در دهه اخير فعاليت‌های خوبی صورت گرفته‌است، اما گستردگی مباحث از يك طرف و اقبال عمومی نسبت به موضوعات دينی و به نوعی عطش فراگيری‌ها به نظر می‌رسد تا آن مطلوب‌ها و قابل قبول‌های صد در صدی فاصله قابل توجهی داريم.

سليميان نقش به سزايی را برای رسانه‌های فردی در تبليغ دينی قائل است و می‌گوید: وبلاگ‌های شخصی در شعاع توان خودشان، ولو به كمترين و محدودترين حد ممكن، نقش بسزايی در تبليغ دينی دارند و به همان نسبت كه پايگاه‌ها و وب‌سايت‌ها در زمينه ترويج تفكرات مقابل و به نوعی ترويج آنچه دشمن در نظر دارد می‌تواند موثر باشد، قطعاً وبلاگ‌ها با فعاليت‌هايی كه در عرصه مجازی انجام می‌دهند، تأثيرگذار هستند.

سلیمیان به سبب آشنایی‌اش با این حوزه به این مسئله نیز اشاره کرد که وبلاگ‌ها به صورت زنجيره‌ای همديگر را پيوند می‌دهند، بنابراين حمايت از آنها و قرار دادن امكانات در اختيار آن‌ها، فرصت خوبی در توسعه و ترويج فرهنگ دينی در فضای مجازی فراهم می‌آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما