تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۲۳
۰
کد مطلب : ۴۹۳۰

اختلاف مجلس اعلاي عراق و مالکی بر سر شعائر حسینی

اختلاف مجلس اعلاي عراق و مالکی بر سر شعائر حسینی
به گزارش خیمه، در بحبوحه تبلیغات گروه ها و احزاب مختلف سیاسی عراقی درباره انتخابات عراق و فضای سیاسی به وجود آمده، اظهارات یکی از روحانیون عضو حزب الدعوه عراق درباره شعائر عزاداری حسینی، موجب بروز اختلافاتی میان حزب الدعوه و مجلس اعلا، دو گروه اصلی شیعیان عراق شده است.

 در حالی که انتخابات شوراهای استانداری ها، اوایل ماه آینده میلادی در سراسر عراق برگزار می شود، به دلیل اختلافات پیش آمده طی سال های اخیر، این بار برخلاف 3 سال قبل که ائتلاف شیعه با وحدت بارز گروه های شیعه عراقی برگزار شد، این بار این گروه ها لیست های متفاوت داده اند و مثلا طیف مجلس اعلا با تصاویر عبدالعزیز حکیم تحت عنوان شهید محراب و نزدیکان مالکی با لیست ائتلاف قانون وارد انتخابات می شوند و با هم به رقابت خواهند پرداخت.

در همین فضا، چند روز قبل سید حسین شامی، روحانی عضو شورای رهبری حزب الدعوه که مشاور مالکی نیز هست، در سخنانی اظهار کرد، همه شعائر حسینی غیر از گریه کردن و زیارت امام حسین(ع) و سینه زدن بسیار سبک، بدعت و حرام است و رسومی است که از فارس ها و ترک ها آمده است.

برخی معتقدند این سخنان وی با هدف نفی قمه زنی ایراد شده و این در حالی است که عده ای دیگر این سخنرانی را عجیب و زیرسوال برنده شعائر دینی خوانده اند.

در پی این سخنان، بیانیه ای با عنوان گروهی از علمای نجف صادر و در رسانه های نزدیک به مجلس اعلای اسلامی عراق نظیر شبکه الفرات پخش شد.

در این بیانیه که مستقیماً شامی را هدف قرار گرفته، با انتقاد از وی آمده است: آیا به اعتقاد شما پوشیدن لباس مشکی، اطعام عزاداران، تعزیه و نمایش وقایع عاشورا، زنجیرزنی، قمه زنی و رسم طواریج حرام است و شرکت در آنها و دیدن این صحنه ها حرام است؟

طواریج رسمی قدیمی است که در عصر روز عاشورا حدود 2 میلیون عزادار هروله کنان و بر سر و سینه زنان برای یادآوری حادثه عاشورا به سمت مرقد حسینی حرکت می کنند.

در این حال یک منبع نزدیک به مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: «به رغم رد مواضع مطرح شده در سخنرانی شامی از سوی حزب الدعوه، گویا آقای مالکی از پخش کلیپ نوحه باسم کربلایی و تصاویر پخش غذا برای عزاداران در تلویزیون "العراقیه" انتقاد کرده است.»

وی افزود: «در حالی که تلویزیون العراقیه برخی موسیقی های غیرشرعی نیز پخش می کند، چگونه از نشان دادن عزاداری در آن انتقاد می شود؟! به نظر می رسد گروه حزب الدعوه به راه خطا می روند و برخی نشانه های میل به سوی افکار روشنفکرمآبی و تجددطلبی در آن پررنگتر می شود.»

این منبع آگاه البته ترویج قمه زنی را شایسته ندانست و گفت: «رویه مراجع تقلید عراق هم ترویج قمه زنی نیست.»

بروز این اختلافات که به نظر می رسد در پیش بودن انتخابات تا اندازه ای رنگ و بوی سیاسی نیز به آن داده، موجب شادی دشمنان شیعیان عراق شده است.

امروز هم روزنامه سعودی الشرق الاوسط و روزنامه واشنگتن پست با استقبال از این رویدادها مدعی شدند حزب الدعوه از یک حزب اسلامی به یک حزب سکولار تغییر موضع داده است.

 برخی نیز معتقدند مالکی که اکنون تا اندازه ای با اکراد و برخی گروه‌های شیعه اختلاف پیدا کرده، با چنین روش‌هایی خود را به آمریکا و گروه های سنی عراق نزدیک می کند.
مرجع : آینده
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما