تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۸۷ ساعت ۰۹:۵۷
۰
کد مطلب : ۴۶۶۸

چاپ سوم كتاب «جامعه‌شناسی تحريفات عاشورا» به بازار می‌آيد

چاپ سوم كتاب «جامعه‌شناسی تحريفات عاشورا» به بازار می‌آيد
به گزارش خیمه، مدير روابط عمومی انتشارات هزاره ققنوس با اعلام اينكه اين نسخه از كتاب همراه با تجديد نظر و اصلاحات منتشر می‌شود، افزود:«هر چند فرآيند دريافت مجوز انتشار كتاب از ارديبهشت‌ماه امسال تاكنون زمان برده است، اما در نهايت و با همكاری «رمضانی»، مديركل جديد كتاب و كتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نيز تنی چند از علاقه‌مندان فرهنگ مثل عليرضا قزوه، حجتی، قبادی و ..... مجوز نشر آن صادر شد.»

وی با اشاره به اضافه شدن يك فصل تحت عنوان مبانی نظری تحريف‌شناسی به كتاب يادآور شد:«دكتر «عبدالحميد ضيايی» تلاش كرده در چاپ سوم كتاب جامعه‌شناسی تحريفات عاشورا علاوه بر تجديد نظر و انجام ويرايش برخی مطالب، در اين فصل به برخی شبهات و سئوالات مطرح شده درباره كتاب پاسخ دهد.»

همچنين، چاپ اول و دوم كتاب طی سال‌های 1384 و 1386 توسط انتشارات هزاره ققنوس در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفت و پس از اتمام نسخه‌های چاپی، نسخه‌های الكترونيك اثر در نبود چاپ جديد آن در سايت‌های مختلف و بدون كسب اجازه از ناشر و نويسنده بارگذاری می‌شد.

چاپ سوم كتاب جامعه‌شناسی تحريفات عاشورا از سوی انتشارات هزاره ققنوس در 344 صفحه، در تيراژ 2200 نسخه و با قيمت 3700 تومان بزودی در اختيار علاقه‌مندان فرهنگ عاشورا قرار خواهد گرفت.

خلاصه اي از مقدمه كتاب 
بررسي‌ علل‌ و عوامل‌ قومي‌ دخيل‌ در شكل‌گيري‌ واقعه‌ عاشورا، تبيين‌ماهيت‌ رژيم‌ حاكم‌ (بني‌اميه‌) و هويت‌ قبيله‌گرايانه‌ و پدرسالانه‌ (Patrimonialism) آنان‌ وتحليل‌ حادثه‌ عاشورا به‌ مثابه‌ جنبشي‌ تاريخي‌ كه‌ معلول‌ اختلافات‌ قومي‌ و نزاع‌هاي‌ عشيره‌اي‌ ونيز جاهليت‌ اموي‌ بوده‌ است‌، از اهم‌ مسائل‌ و محورهاي‌ رهيافت‌ تاريخي‌ به‌ شمار مي‌رود.متفكراني‌ همچون‌ عباس‌ محمود عقاد5 و سيدجعفر شهيدي‌، چنين‌ رويكردي‌ به‌ عاشوراداشته‌اند. 

در رهيافت‌ تاريخي‌، بنابر علايق‌ و چشم‌اندازهاي‌ فردي‌/ جمعي‌ مي‌توان‌ عاشورا را رويدادي‌خاص‌، انضمامي‌ و منحصر به‌ فرد به‌ حساب‌ آورد، يا آن‌ را مانند نمونه‌هاي‌ غيرمنحصر به‌ فردطبقه‌اي‌ از رويدادها مورد بررسي‌ قرار داد. گر چه‌ به‌ ظاهر چنين‌ مي‌نمايد كه‌ تمامي‌ رويدادهاي‌جهان‌، منحصر به‌ فرد بوده‌ و حتي‌ وقوع‌ يك‌ پديده‌ تكرارشونده‌ (recurrent) مانند طلوع‌خورشيد يا پديده‌اي‌ از نوع‌ رويدادهاي‌ تكرارپذير (repeatable)مثل‌ حل‌ شدن‌ حبه‌ قند درفنجان‌ چاي‌ در مقام‌ ثبوت‌، منحصر به‌ فرد هستند.

هم‌چنين‌ در اين‌ رهيافت‌، بر ضرورت‌ استفاده‌ از شيوه‌ علمي‌ تأكيد مي‌شود و در خواندن‌متون‌ تاريخي‌ و تحليل‌ و بررسي‌ آن‌، شرايط ديگري‌ از جمله‌ توجه‌ به‌ وضع‌ اجتماعي‌، اقتصادي‌و جغرافيايي‌ الزامي‌ تلقي‌ مي‌شود. به‌ عنوان‌ مثال‌ سيدجعفر شهيدي‌ در كتاب‌ "قيام‌ امام‌ حسين‌"، درتحليل‌ ريشه‌هاي‌ تاريخي‌ حادثه‌ عاشورا، به‌ قدرت‌ سياسي‌ و اقتصادي‌ جامعه‌ آن‌ روز و تركيب‌ساختمان‌ اجتماعي‌ و موقعيت‌ جغرافيايي‌ شبه‌ جزيره‌ عربستان‌ (سه‌ مؤلفه‌ مذكور) مي‌پردازد. 

درباره‌ سابقه‌ و پيشينه‌ تبيين‌ تاريخي‌ واقعه‌ عاشورا نيز متون‌ و منابع‌ متعددي‌ در دست‌داريم‌. منابع‌ اوليه‌ پديده‌ تاريخي‌ عاشورا را مي‌توان‌ به‌ پنج‌ منبع‌ منحصر و محدود كرد: مقتل‌الحسين‌ ابومخنف‌ (م‌ 157)، طبقات‌ الكبري‌ ابن‌ سعد (م‌ 230)، انساب‌الاشراف‌ بلاذري‌ (م‌279)، اخبارالطوال‌ دينوري‌ (م‌ 282) و الفتوح‌ ابن‌ اعثم‌ (م‌ 314). 

در كنار اين‌ منابع‌ پنجگانه‌ و اوليه‌، منابع‌ مهم‌ ديگري‌ نيز وجود دارد كه‌ ذيلا به‌ بخشي‌ از آن‌اشاره‌ مي‌شود:
تاريخ‌ طبري‌(م‌ 310)، الارشاد شيخ‌ مفيد(م‌ 413)، مقاتل‌ الطالبين‌(م‌ 356)، مناقب‌ ابن‌ شهرآشوب‌(م‌ 588)، مقتل‌ الحسين‌ خوارزمي‌(م‌ 568)، مقتل‌الحسين‌ امام‌ طبراني‌(م‌ 360)، تاريخ‌ الخلفا(مؤلف‌ مجهول‌)، البدء والتاريخ‌ مطهرابن‌ طاهر مقدسي‌(م‌ 355)، اللهوف‌ سيد ابن‌ طاووس‌(م‌ 646)،كشف‌ الغمه‌ في‌ معرفه‌ الائمه‌ عيسي‌ اربلي‌(م‌ 692)، مقتل‌ الحسين‌ عبدالرزاق‌ مقرم‌ و... .
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما