تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۶
۰
کد مطلب : ۳۵۸۰۰
مسئول اداره ساماندهی هیات ها و شورای مذهبی کشور:

​​​​​​​بیش از یکصد هزار هیات مذهبی در کشور فعال هستند

​​​​​​​بیش از یکصد هزار هیات مذهبی در کشور فعال هستند
علی علمی در حاشیه برگزاری همایش طلایه داران عاشورا، به خبرنگاران گفت: در استان تهران نزدیک به 12 هزار هیات ثبتی و احصا شده فعال هستند و در همین تعداد هیات ثبت نشده و غیر فعال داریم و در حدود 17هزار مداح در استان تهران داریم.
وی با اشاره به همایش بزرگ طلایه داران عاشورای حضرت سید الشهدا(ع) اظهار داشت: این همایش بزرگ ویژه تشکل های مذهبی و دینی شهر پردیس که شامل مبلغان ،مسئولان هیات ها، ذاکرین اهل بیت(ع) وکانون های تبلیغی وفرهنگی است و با توجه به سنت هر ساله قبل از ماه محرم برای هم افزایی و هماهنگی در خصوص برنامه های پیش روی محرم امسال برگزار شده است.
مسئول اداره ساماندهی هیات ها و شورای مذهبی کشور گفت: رسالت اصلی هیات ها و تشکل ها حول محور اقامه عزای اهل بیت خاصه حضرت سید الشهدا (ع) است و ماهیت هیات ها طی گذشت 43 سال از انقلاب تغییر کرده است.
علمی با بیان اینکه زمانی بحث هیات ها فقط به عزاداری سینه زنی وروضه زنجیر زنی و دسته روی خلاصه می شد ، توضیح داد: امروز تشکل های دینی کشور به ویژه هیات ها در حوزه خدمات اجتماعی ، مسائل روزجوان و نوجوان، خانواده وفرزند آوری که مقام رهبری بر آن تاکید دارند مطالبه به روز هیات های مذهبی است.
وی افزود: در اتفاقات و بلایای طبیعی مانند سیل ،زلزله ،کرونا هیات ها به صورت خود جوش قبل از مقامات دولتی و حاکمیتی ورود پیدا کردند که نشان می دهد نقش هیات امروز بیش از یک عزداری و مراسم است ودر حوزه خدمات اجتماعی و حوزه ورود به مسائل روز بیش از پیش حضور دارند.
مسئول اداره ساماندهی هیات ها و شورای مذهبی کشور گفت : در برخی از شهر ها حضور هیات ها پر رنگ تر هست مثل استان اصفهان در شهر کاشان مفصل تر و بیشتر است وتهران به دلیل جمعیت بالا تعدادهیات ها بیشتر است و در استانهای خوزستان، خراسان رضوی و یزد نیز از جمله استان های فعال در حوزه هیات ها عزاداری هستند.
117 هیات مذهبی ثبت شده در شهرستان پردیس فعال هستند
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان پردیس گفت: در شهرستان پردیس 117 هیات ثبتی و 120 هیات غیر ثبتی فعالیت دارند ، 170 مداح ثبت شده و در حدود 60 مداح فعال داریم که هنوز در سامانه ها ثبت نام نکردند.
محمد تقی واسعی گفت: در حدود 60 مبلغ و مبلغه داریم ثبت شده داریم و در حدود 50 مبلغه فعال در شهرستان داریم که هنوز ثبت نشدند.
وی با اشاره به استقبال خوب هیات های مذهبی و مبلغان و مبلغات درهمایش طلایه داران عاشورا، اظهار داشت: امسال اداره تبلیغات به سراغ هیاتها رفت و شاهد استقبال خوب هیاتها و مبلغان در این آیین هستیم.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان پردیس با اشاره به برگزاری آیین طلایه داران عاشورا، اظهار داشت: به مناسبت دهه ولایت و نزدیک بودن به ایام محرم جمعی از روسای هیئت ها ،هیات امنا، مداحین شهرستان، مبلغین و تمام کسانی که قرار هست در ایام محرم در هیات ها خدمتگزاری به مردم کنند امروز در این جا حضور دارند.
واسعی ادامه داد: این همایش به منظور هم افزایی و هم اندیشی،بیان مشکلات ، نقاط ضعف و نقاط قوت هیاتها برگزار شده تا در محرم و صفر پیش روز عزاداری بی نقص و پر شور داشته باشیم.
وی افزود: برای دریافت دستور العمل های بهداشتی با شبکه بهداشت و درمان شهرستان مکاتبه کردیم و منتظر دریافت دستور العمل ها از سوی آنها برای ابلاغ به هیاتها هستیم.
شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود 300 هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما