مسئول اداره ساماندهی هیات ها و شورای مذهبی کشور:

​​​​​​​بیش از یکصد هزار هیات مذهبی در کشور فعال هستند

خبرگزاری مهر , 23 تير 1401 ساعت 9:06

مسئول اداره ساماندهی هیات های و شورای مذهبی کشور گفت: در سطح کشور بیش از یکصد هزار هیات مذهبی از هیات های شاخص، محوری و محلی در سطح کشور فعال هستند.


علی علمی در حاشیه برگزاری همایش طلایه داران عاشورا، به خبرنگاران گفت: در استان تهران نزدیک به 12 هزار هیات ثبتی و احصا شده فعال هستند و در همین تعداد هیات ثبت نشده و غیر فعال داریم و در حدود 17هزار مداح در استان تهران داریم.
وی با اشاره به همایش بزرگ طلایه داران عاشورای حضرت سید الشهدا(ع) اظهار داشت: این همایش بزرگ ویژه تشکل های مذهبی و دینی شهر پردیس که شامل مبلغان ،مسئولان هیات ها، ذاکرین اهل بیت(ع) وکانون های تبلیغی وفرهنگی است و با توجه به سنت هر ساله قبل از ماه محرم برای هم افزایی و هماهنگی در خصوص برنامه های پیش روی محرم امسال برگزار شده است.
مسئول اداره ساماندهی هیات ها و شورای مذهبی کشور گفت: رسالت اصلی هیات ها و تشکل ها حول محور اقامه عزای اهل بیت خاصه حضرت سید الشهدا (ع) است و ماهیت هیات ها طی گذشت 43 سال از انقلاب تغییر کرده است.
علمی با بیان اینکه زمانی بحث هیات ها فقط به عزاداری سینه زنی وروضه زنجیر زنی و دسته روی خلاصه می شد ، توضیح داد: امروز تشکل های دینی کشور به ویژه هیات ها در حوزه خدمات اجتماعی ، مسائل روزجوان و نوجوان، خانواده وفرزند آوری که مقام رهبری بر آن تاکید دارند مطالبه به روز هیات های مذهبی است.
وی افزود: در اتفاقات و بلایای طبیعی مانند سیل ،زلزله ،کرونا هیات ها به صورت خود جوش قبل از مقامات دولتی و حاکمیتی ورود پیدا کردند که نشان می دهد نقش هیات امروز بیش از یک عزداری و مراسم است ودر حوزه خدمات اجتماعی و حوزه ورود به مسائل روز بیش از پیش حضور دارند.
مسئول اداره ساماندهی هیات ها و شورای مذهبی کشور گفت : در برخی از شهر ها حضور هیات ها پر رنگ تر هست مثل استان اصفهان در شهر کاشان مفصل تر و بیشتر است وتهران به دلیل جمعیت بالا تعدادهیات ها بیشتر است و در استانهای خوزستان، خراسان رضوی و یزد نیز از جمله استان های فعال در حوزه هیات ها عزاداری هستند.
117 هیات مذهبی ثبت شده در شهرستان پردیس فعال هستند
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان پردیس گفت: در شهرستان پردیس 117 هیات ثبتی و 120 هیات غیر ثبتی فعالیت دارند ، 170 مداح ثبت شده و در حدود 60 مداح فعال داریم که هنوز در سامانه ها ثبت نام نکردند.
محمد تقی واسعی گفت: در حدود 60 مبلغ و مبلغه داریم ثبت شده داریم و در حدود 50 مبلغه فعال در شهرستان داریم که هنوز ثبت نشدند.
وی با اشاره به استقبال خوب هیات های مذهبی و مبلغان و مبلغات درهمایش طلایه داران عاشورا، اظهار داشت: امسال اداره تبلیغات به سراغ هیاتها رفت و شاهد استقبال خوب هیاتها و مبلغان در این آیین هستیم.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان پردیس با اشاره به برگزاری آیین طلایه داران عاشورا، اظهار داشت: به مناسبت دهه ولایت و نزدیک بودن به ایام محرم جمعی از روسای هیئت ها ،هیات امنا، مداحین شهرستان، مبلغین و تمام کسانی که قرار هست در ایام محرم در هیات ها خدمتگزاری به مردم کنند امروز در این جا حضور دارند.
واسعی ادامه داد: این همایش به منظور هم افزایی و هم اندیشی،بیان مشکلات ، نقاط ضعف و نقاط قوت هیاتها برگزار شده تا در محرم و صفر پیش روز عزاداری بی نقص و پر شور داشته باشیم.
وی افزود: برای دریافت دستور العمل های بهداشتی با شبکه بهداشت و درمان شهرستان مکاتبه کردیم و منتظر دریافت دستور العمل ها از سوی آنها برای ابلاغ به هیاتها هستیم.
شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود 300 هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.


کد مطلب: 35800

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/35800/بیش-یکصد-هزار-هیات-مذهبی-کشور-فعال-هستند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir