تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۵
۰
کد مطلب : ۳۴۹۵۱

جشن های مذهبی را چگونه برگزار کنیم؟

جشن های مذهبی را چگونه برگزار کنیم؟
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پایبندی به اصول و مبانی مکتب تشیع را از الزامات جشن های مذهبی دانست و گفت: می توان جشن ها را با توزیع شیرینی و چای به اندازه توانایی خود و حتی فرستادن صلوات برگزار کرد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد ملک زاده در گفت وگو با شفقنا اظهار داشت: در مورد برگزاری جشن های مذهبی یک موضوع، پرداختن به این جشن هاست که در ضرورت آن با توجه به رویکردی که ائمه(ع) فرمودند شیعیان در شادی ما شاد و در حزن ما اندوهگین باشند، جای بحث نیست.
او افزود: لازمه آن این است که در اعیاد و جشن های مذهبی حضور فعال داشته باشیم بویژه اینکه توطئه ها و هجمه ها علیه مکتب تشیع فراوان است و سعی می کنند آداب و رسوم و مبانی تشیع را تضعیف کرده و این نکته را القا کنند که ضرورتی به برپایی این مجالس جشن و سرور نیست و ایجاد شائبه کنند که پرداختن به اینها اسراف و مخالف دستورات اسلام است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: یکی از دلایلی که اعتقادات شیعه را تحکیم می کند این است که این مساله را جدی بگیریم و به رهنمودهای مراجع مبنی بر برگزاری این جشن ها و حضور فعالانه در این مراسم ها توجه کنیم.
او برپایی جشن های مذهبی مطابق با موازین اسلامی را مورد تاکید قرار داد و افزود: اگر ما به گونه ای تبلیغ کنیم که چارچوب موازین اسلامی در آن رعایت شود، مردم هم استقبال کرده و اینگونه تبلیغات دشمن که شیعه را پیروان مصیبت و عزا معرفی می کنند را خنثی می کند.
ملک زاده برپایی مراسم و جشن هایی تحت عنوان عیدالزهرا را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: برخی جشنهای مذهبی در جامعه برگزار می شود که افعال نامناسب و سخنان رکیکی زده می شود که مورد رضایت خداوند و اهل بیت(ع) نیست؛ در روایتی داریم که یکی از اصحاب امام صادق(ع) خطاب به عالم غیرمسلمانی حرف رکیکی را نسبت داد، امام(ع) فرمود: تا عمر دارم نمی خواهم تو را ببینم. اصحاب گفتند: یابن رسول الله این فرد کافر و غیرمسلمان بود. فرمودند: اولا این سخن درستی نیست، ثانیا درست است که اهل کتاب است اما عقایدی دارد که به آن پایبند است و ما نباید به آن بی احترامی کنیم.
او با بیان اینکه رسول اکرم(ص) هم اصحاب را نسبت به فحاشی به کفار مکه نهی کردند، افزود: مهمترین نکته در برپایی جشن های مطابق با موازین شرعی این است که اصولی که به آن پایبند هستند را رعایت کنیم و لزومی هم ندارد که حتما آن سخنان رکیک زده شود یا آن اعمال ناشایست انجام شود یا حتی موسیقی آنچنانی استفاده کنیم بلکه می توان جشن ها را با توزیع شیرینی و چای به اندازه توانایی خود و حتی فرستادن صلوات برگزار کرد و این ها مورد سفارش است.
این کارشناس معارف اسلامی برپایی جشن های مذهبی در حال حاضر را مناسب تر از گذشته توصیف کرد و گفت: رویکرد جشن ها نسبت به گذشته بهتر شده و در شهرهای مذهبی بویژه مشاهده می شود که پایگاه هایی به همین مناسبت ها برپا می شود و علاوه براینکه چای یا شیرینی توزیع می کنند نوعی تذکر و یادآوری برای کسانی است که شاید اطلاع نداشته باشند که مثلا فردا میلاد فلان امام هست اما در عین حال شاهد یکسری برنامه های نامناسب هم هستیم که البته کم و در سطح منازل است که امیدواریم چارچوب شرعی خود را پیدا کند.
او با اشاره به روایت معصوم که می فرماید: شیعیان واقعی کسانی هستند که در شادی ما شاد و در مصیبت ما عزادار باشند، بیان داشت: بیشتر مردم قسمت دوم روایت را گرفتند درحالیکه به نظر می رسد باید تعادلی نسبت به هردوجنبه برقرار کرد و یکی از راههایی که می تواند این کار را تبلیغ کند، کارهایی است که نمود بیرونی داشته باشد.
ملک زاده پیشنهاد کرد: در اعیاد و موالید امامان معصوم(ع) پایگاههایی با مشارکت افراد در خیابان ها و معابر برپا شود و با پخش اشعار مذهبی، چای و… که می تواند تبلیغ خوبی باشد افراد را بیشتر متوجه این مناسبتها کنند و چه بسا این اقدامات سبب جلب مشارکت مردم در برپایی مراسم جشن هم بشود بنابراین  بهترین راه این است که کارهایمان نمود بیرونی داشته باشد.
 
مرجع : شفقنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما