تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۰
۰
کد مطلب : ۳۴۴۴۵

درباره همایش سالانه هیئت رزمندگان

تأسیس این هیات از جبهه های جنگ آغاز شد. رزمندگان اسلام در صحنه های نبرد با راه اندازی هیات های عزاداری در قالب گردان ها، گروهان ها و واحدها یا در اردوگاه ها به برپایی مراسم مذهبی در مناسبت ها می پرداختند. از آنجا که اکثر رزمنده هایی که در جبهه ها حضور داشتند از بچه های مساجد و هیات ها و بسیج بودند این کار رونق خوبی در سطح جبهه ها پیدا کرد و هر گروهان و گردان برای خود مجالسی را تشکیل داد. علت اصلی این حرکت انگیزه و علاقه مندی رزمندگان به ائمه معصومین علیهم السلام بود.
بعد از جنگ و پذیرش قطعنامه و بازگشت رزمندگان به شهرها و مناطق سکونتشان و در همان قالب گروهان، گردان، لشکر و…. هیات ها و برنامه ها تداوم پیدا کرد و به داخل شهرها منتقل شد. در نهایت بدلیل اینکه اکثر اعضای این هیات ها از بچه های رزمنده بودند باعث شد که در خصوص سازماندهی این هیات ها برنامه ریزی شود لذا با حضور تنی چند از فرماندهان دوران دفاع مقدس و افراد رزمنده بسیجی، ستاد مرکزی در تهران (سال ۱۳۷۶) تاسیس شد. این هیات امنا با برگزاری جلسات منظم کاری، برنامه ریزی و هدف گذاری برای هیات های شهرستان ها را شروع نمود.
بدلیل اینکه اکثر اعضای این هیات از رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس بودند و شکل گیری این هیات ها با تجمع این افراد بوده و با اعتقاد به اینکه این هیات ها مربوط به همه ائمه (علیهم السلام) است و به یک نام خاص تعلق ندارد، این هیات، “هیات رزمندگان اسلام” نامیده شد.

ساختار
هیات رزمندگان اسلام شامل سه معاونت به شرح زیر است:
معاونت استان ها: که وظیفه ارتباط با همه هیات های رزمندگان را داراست و در برنامه ریزی، نظارت و دریافت گزارش عملکرد از مراکز استانی فعالیت می کند.
معاونت فرهنگی: که با هدف سیاستگذاری در رابطه با مسایل اعتقادی و فرهنگی در هیات ها، با چاپ ماهنامه تخصصی «هیات»، سایت هیات، نرم افزارهای رایانه ای و موبایل، کتب تخصصی و … تشکیل شد.
معاونت مراسم ها: که متولی اجرای مراسم های ستاد مرکزی در تهران و اجرای دعای ندبه در سراسر کشور است.
در کنار این سه معاونت دو شعبه دیگر هیات نیز فعالیت می کنند. واحد پیروان عترت که مخصوص خواهران و واحد نوجوانان و جوانان عاشورایی که مخصوص جوانان و نوجوانان است.
 
هیات رزمندگان اسلام هر سال همایشی را با حضور مداحان در مشهد برگزار می کند و در این همایش سالانه برنامه ها و سیاست های خود را اعلام می کند. بخشی از مسائل سیاسی و روز نیز در این همایش تحلیل و تبیین می شود.


 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما