تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۲
۰
کد مطلب : ۳۲۹۵۷

چرا هنرمندان آواز به حوزه مناجات‌خوانی ورود نمی‌کنند؟+صوت مناجات

چرا هنرمندان آواز به حوزه مناجات‌خوانی ورود نمی‌کنند؟+صوت مناجات
سیدعلی سادات رضوی، مداح و مناجات‌خوان این شب‌های برنامه «خوان نیاز» که سال‌های گذشته نیز با حضور در برنامه‌های سحرگاهی سیمای جمهوری اسلامی به مناجات‌خوانی می‌پرداخت، اظهار داشت: مناجات‌خوانی، یکی از رشته‌ها و شاخه‌های مداحی است؛ اما امروز، مداحی که جامع‌الاطراف باشد و دعا، مناجات، چاوش‌خوانی، ختم‌خوانی، کتل‌خوانی، روضه‌خوانی، ختم‌خوانی، عروسی‌خوانی بداند، تقریباً نداریم.
کارشناس برنامه «نغمه‌های آسمانی» شبکه 4 سیما ادامه داد: مناجات‌خوانی از عهده همه کس بر نمی‌آید؛ چون علاوه بر حنجره بسیار قدرتمند به ملاحت صدا و تسلط کافی بر ردیف‌های آوازی نیاز دارد که این مشخصات در کم‌تر کسی هست.

مناجات‌خوانی سیدعلی سادات‌رضوی را بشنوید
 
 سادات‌رضوی با بیان این‌که مرحومان سیدجواد ذبیحی، علی بهاری، محمد احمدیان و احمد مراتب از بهترین مناجات‌خوانان قبل از انقلاب، به ویژه در رادیو ایران بودند، ادامه داد: حدود 50 سال قبل، صدای مناجات‌خوان‌ها از گلدسته‌های حرم‌هایی مانند آستان امام هشتم، حرم حضرت معصومه (س) و حضرت عبدالعظیم به گوش می‌رسید و عده‌ای قبل از سحر و پیش از اذان صبح، روی بام‌ مساجد با استفاده از اشعار استغاثه و مدح حضرت حق مناجات می‌خواندند. مناجات‌خوان حرم کریمه اهل بیت (ع) مرحوم ملاحسین قمی و مناجات‌خوان حرم امام رضا (ع) مرحوم آقاتی بود.
وی افزود: بعد از انقلاب، مسیر مناجات‌خوانی، مثل مداحی عوض شد و کسانی به این رشته ورود کردند که مناجات‌خوانی را با ترانه‌خوانی اشتباه گرفتند و روی سبک‌های آشنای خوانندگان، اشعار مناجات گذاشتند؛ در حالی که مناجات باید کاملا کلاسیک و آوازی باشد و ریتم دادن به آن از اساس، اشتباه است.
این مناجات‌خوان پیشکسوت در پاسخ به سئوالی درباره ورود نکردن هنرمندان آوازی کشور به حوزه مناجات گفت: متأسفانه امروز کسی که حنجره قدرتمند دارد و می‌تواند مناجات بخواند، در وادی‌های دیگر فعالیت می‌کند و به این حوزه ورود نمی‌کند؛ چون دیگر در حوزه موسیقی بازی‌اش نمی‌دهند.
سادات‌رضوی ادامه داد: من می‌خواستم یکی از خوانندگان کشور را برای مناجات‌خوانی در جایی دعوت کنم، اما با اینکه پدرش روحانی است و خودش خواننده و پژوهشگر موسیقی است، درباره دعوت او تردید کردم؛ چون کسی که در اروپا کنسرت می‌دهد، نمی‌تواند در حوزه مناجات فعالیت کند. اگر این کار را بکند، فعالیت در بازار هنر و حضور در جمع هنرمندان را از دست می‌دهد.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما