تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۶
۰
کد مطلب : ۳۱۶۳۷
سیدباقر سیدی‌زاده، مدرس مداحی

گفتمان‌سازی و رفتار تشکیلاتی نیاز امروز جامعه مداحی کشور است

گفتمان‌سازی و رفتار تشکیلاتی نیاز امروز جامعه مداحی کشور است
سیدباقر سیدی‌زاده، مدرس مداحی در نشست تخصصی نوحه و نغمات مذهبی که با موضوع «مداحی و لزوم رفتار تشکیلاتی» در بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: عدم رعایت سلسله مراتب و عمل نکردن بنیادی درباره موضوعات و سوژه‌های مختلف، سبب بروز آسیب و آفت‌هایی در جریان مداحی ما شده است.
 
وی افزود: همه ما می‌گوییم امام مهدی (عج)، اما زمانی که می‌خواهیم در زمینه مهدویت کار فرهنگی انجام دهیم، اول سراغ «عجل الله» می‌رویم و می‌گوییم چه کار کنیم تا ظهور را نزدیک کنیم، غافل از اینکه اول باید سراغ واژه مقدس «امام» رفت و امام‌شناس شد.
 
سیدی‌زاده ادامه داد: اگر ما به وسع خود با حقیقت امام و حجت خدا آشنا شده بودیم، سال‌ها آخرین دم و مهم‌ترین شعار سینه‌زنی ما عبارت «آقا بیا» نمی‌شد بلکه با استناد به حدیث «مَثَل امام مَثَل کعبه است که باید به سویش بروند نه آنکه منتظر باشند تا او به سوی آن‌ها بیاید» نوحه‌خوانی می‌کردیم.
 
 وی اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد که دم‌ها و نوحه‌ها و اندیشه‌های ما، یک میم کم دارد و آن میم معرفت است که باید این نقیصه جبران شود.
 
سیدی‌زاده خاطرنشان کرد: تحقیقات و نظرسنجی‌های صورت گرفته در چند سال اخیر ثابت کرده اقبال و اشتیاق روح تشنه جامعه ما، متوجه مداحان و شاعرانی است که نگاه متفاوتی به موضوعات محتوایی داشته و با جامع‌نگری درصدد کشف و پردازش حلقه‌های مفقوده و کاهش خلأ‌های موجود محتوایی هستند.
 
به گفته وی در سال‌های اخیر، علی‌رغم خلق تعداد زیادی نوحه مناسب به لحاظ ادبی و موسیقیایی از نوحه‌سرایان کشور، آنچه نظر مخاطبان خاص و عام هیأت‌ها را به طور ویژه به خود جلب کرده و باعث یک انقلاب قلبی و حرکت فراگیر عمومی شده، مضامینی است که از جنس آگاهی و بصیرت، ولایت‌مداری و استکبارستیزی بوده و به صورت حماسی و عاطفی ارائه شده‌اند.
 
سیدی‌زاده اظهار کرد: درواقع تقارن مداحی با مسائل و حقایقی که بر زندگی روزمره و سرنوشت و تاریخ جامعه ما تأثیرگذار هستند سبب جلب توجه بیشتر مردم شده است.
 
وی ادامه داد: وقتی مداحی‌های سال‌هایی را که رهبر معظم انقلاب در بحث فرهنگی، تعابیری نظیر جنگ نرم، ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی، رخنه و نفوذ را مطرح کرده‌اند بررسی می‌کنیم می‌بینیم که آب در دل محتواهای ما تکان نخورده و ما همچنان تنها به دنبال گرفتن تذکره کربلا هستیم!
 
سیدی‌زاده اضافه کرد: البته به فضل الهی در سال‌های اخیر یک موج بیداری راه افتاده اما این جریان نظیر نهال تازه‌کاشتی است که باید رشد کرده و بالنده شود زیرا معتقدیم با حد مطلوب و شایسته مداحی فاصله زیادی داریم.
 
وی تصریح کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدارهای سالانه خود با مداحان، از موضوعاتی مانند آمریکا و برجام که نه‌تنها جز مهم‌ترین مباحث روز کشور بلکه جهان هستند تا مسأله رشد جمعیت سخن می‌گویند، نشان‌دهنده این است که باید در مضامین خود عرصه‌ای برای این مباحث ایجاد کنیم.
 
سیدی‌زاده گفت: بر کسی پوشیده نیست مداحی و ادبیات آیینی ظرفیتی است که می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد اما برای بهره‌وری صحیح و حداکثری جریان مداحی به عنوان یک مجموعه از مجموعه‌های فرهنگی فعال، طبق فرمایش رهبری یک راه بیشتر وجود ندارد و آن هم این است که مجموعه‌های فرهنگی تشکیلات شده و رفتار تشکیلاتی به خود بدهند.
 
وی با یادآوری اینکه رهبری فرموده‌اند: «تشکیلات یکی از فرائض هر گروه مردمی است که یک هدفی را دنبال می‌کنند و شکی نیست که تا تشکیلاتی نباشد، هیچ‌چیزی بر اساس آن نمی‌شود بنا کرد»، افزود: یک تشکیلات مؤفق هدف مشخص، برنامه مشخص و نیروی منسجم داشته و با گفتمان‌سازی مسیر خود را می‌پیماید.
 
سیدی‌زاده اظهار کرد: گفتمان‌سازی سبب تأثیرگذاری وسیع و عمیق در کار مداح و نهایتاً جامعه می‌شود به همین دلیل امروز باید مداحان به این باور برسند که اگر جان‌مایه مداحی یک گفتمان و ایدئولوژی واحد باشد، اثر عمیق و مداوم خواهد داشت وگرنه اگر هرکس با یک مدل گفتمان اقدام کند هم باعث هدر دادن فرصت‌ها و سرگردانی مردم شده و هم پس از گذشت مدت کوتاهی به دلیل فردی عمل کردن، کارش بی‌تأثیر یا کم تأثیر خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: بر این اساس جریان مداحی کشور زمانی می‌تواند از آفت و آسیب فاصله گرفته و نقش ویژه خود را ایفا کند که در قالب تشکیلات فعالیت کرده و گفتمان سازی را مبنای کار خود قرار دهد.
مرجع : رسا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما