تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۱
۰
کد مطلب : ۳۰۰۰۹

تقدس موضوع آثار عاشورایی دلیلی بر مصونیت آنها از نقد نیست

تقدس موضوع آثار عاشورایی دلیلی بر مصونیت آنها از نقد نیست

اسماعیل امینی، عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی، درباره ادبیات دینی و عاشورایی گفت: موضوع ادبیات دینی و اشعاری که در محافل و مراسم مذهبی استفاده می‌شود، می‌تواند منبع و مرجع علمی برای کسانی باشد که علاقه‌مند به این موضوع بوده و پژوهشگر یا شاعر و ذاکر اهل بیت(ع) هستند؛ از این رو این موضوع باید با حساسیت بیشتری دنبال شود.

وی افزود: در رابطه با کتاب‌های عاشورایی، بنیاد دعبل توانسته اقدامات مناسبی انجام دهد و در این راستا به عنوان مرکز آموزشی و پژوهشی دوره‌های مختلفی را اجرا کرده و برخی از آنها نیز در حال اجرا هستند و کار مهمی نیز که در سال گذشته انجام شد، انتخاب کتاب سال عاشورا بود.

این شاعر و نویسنده در ادامه عنوان کرد: بنای بنیاد دعبل تاکنون این بوده که پشتیبان علمی ادبیات علمی، دینی و اشعار و متونی باشد که در هیئت‌های مذهبی استفاده می‌شود و تاکنون نسبت به امکاناتی که در اختیار داشته توانسته اقداماتی خوبی انجام دهد.

وی در پاسخ به اینکه نگاه و رویکرد علمی بنیاد دعبل در میان شاعران، مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) چه اندازه جا افتاده و جریان‌ساز بوده است، بیان کرد: این تأثیر وجود داشته، اما نباید انتظار داشت که با سرعت همراه باشد و در این راستا شاعران و ذاکران اهل بیت(ع) از دوره‌های آموزش استقبال کرده و یا به صورت خودجوش دوره‌های آموزشی برگزار کرده‌اند؛ در حالی که در گذشته این موضوع چندان مرسوم نبوده و هنر مداحی و ذاکری اهل بیت(ع) به صورت سینه به سینه و همراه با آزمون و خطا بوده است.

این عضو هیئت علمی بنیاد دعبل گفت: کتاب‌ها و مقالات نقدی که در رابطه با کتاب‌های عاشورایی نوشته می‌شود، به تدریج جا می‌افتد که این کار جنبه آئینی و دینی دارد و جنبه دیگرش علمی و پژوهشی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره دهه دوم فعالیت‌های بنیاد دعبل عنوان کرد: در این دوره هم آموزش و هم پژوهش باید مورد توجه باشد و فعالیت‌های بنیاد در حوزه علمی و پژوهشی گسترده‌تر شود و در همه استان‌های کشور جلسات و حلقه‌های علمی و نقد کتاب‌های عاشورایی برگزار شود.

امینی در پاسخ به اینکه آیا تقدس موضوع سبب مصونیت از نقد می‌شود، اظهار کرد: برخی به خطا این تصور را می‌کنند که تقدس موضوع موجب می‌شود این کتاب از نقد مصون باشد، اما نویسندگانی که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، دنبال نقد و راهنمایی‌های علمی هستند و به تدریج کسانی که دچار خطا هستند، متوجه می‌شوند که کتاب‌هایی که موضوع‌شان مربوط به مفاهیم مقدس است، نیاز بیشتری به نقد دارند و باید با دقت و وسواس بیشتری نگاشته شوند؛ چرا که این حوزه، بسیار خطیر و مهم است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما