تقدس موضوع آثار عاشورایی دلیلی بر مصونیت آنها از نقد نیست

ایکنا , 23 فروردين 1395 ساعت 11:41

عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی گفت: آثاری که موضوع‌ آنها مربوط به مفاهیم مقدس است، نیاز بیشتری به نقد دارند و مصون از این رویکرد نیستند.



اسماعیل امینی، عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی، درباره ادبیات دینی و عاشورایی گفت: موضوع ادبیات دینی و اشعاری که در محافل و مراسم مذهبی استفاده می‌شود، می‌تواند منبع و مرجع علمی برای کسانی باشد که علاقه‌مند به این موضوع بوده و پژوهشگر یا شاعر و ذاکر اهل بیت(ع) هستند؛ از این رو این موضوع باید با حساسیت بیشتری دنبال شود.

وی افزود: در رابطه با کتاب‌های عاشورایی، بنیاد دعبل توانسته اقدامات مناسبی انجام دهد و در این راستا به عنوان مرکز آموزشی و پژوهشی دوره‌های مختلفی را اجرا کرده و برخی از آنها نیز در حال اجرا هستند و کار مهمی نیز که در سال گذشته انجام شد، انتخاب کتاب سال عاشورا بود.

این شاعر و نویسنده در ادامه عنوان کرد: بنای بنیاد دعبل تاکنون این بوده که پشتیبان علمی ادبیات علمی، دینی و اشعار و متونی باشد که در هیئت‌های مذهبی استفاده می‌شود و تاکنون نسبت به امکاناتی که در اختیار داشته توانسته اقداماتی خوبی انجام دهد.

وی در پاسخ به اینکه نگاه و رویکرد علمی بنیاد دعبل در میان شاعران، مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) چه اندازه جا افتاده و جریان‌ساز بوده است، بیان کرد: این تأثیر وجود داشته، اما نباید انتظار داشت که با سرعت همراه باشد و در این راستا شاعران و ذاکران اهل بیت(ع) از دوره‌های آموزش استقبال کرده و یا به صورت خودجوش دوره‌های آموزشی برگزار کرده‌اند؛ در حالی که در گذشته این موضوع چندان مرسوم نبوده و هنر مداحی و ذاکری اهل بیت(ع) به صورت سینه به سینه و همراه با آزمون و خطا بوده است.

این عضو هیئت علمی بنیاد دعبل گفت: کتاب‌ها و مقالات نقدی که در رابطه با کتاب‌های عاشورایی نوشته می‌شود، به تدریج جا می‌افتد که این کار جنبه آئینی و دینی دارد و جنبه دیگرش علمی و پژوهشی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره دهه دوم فعالیت‌های بنیاد دعبل عنوان کرد: در این دوره هم آموزش و هم پژوهش باید مورد توجه باشد و فعالیت‌های بنیاد در حوزه علمی و پژوهشی گسترده‌تر شود و در همه استان‌های کشور جلسات و حلقه‌های علمی و نقد کتاب‌های عاشورایی برگزار شود.

امینی در پاسخ به اینکه آیا تقدس موضوع سبب مصونیت از نقد می‌شود، اظهار کرد: برخی به خطا این تصور را می‌کنند که تقدس موضوع موجب می‌شود این کتاب از نقد مصون باشد، اما نویسندگانی که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، دنبال نقد و راهنمایی‌های علمی هستند و به تدریج کسانی که دچار خطا هستند، متوجه می‌شوند که کتاب‌هایی که موضوع‌شان مربوط به مفاهیم مقدس است، نیاز بیشتری به نقد دارند و باید با دقت و وسواس بیشتری نگاشته شوند؛ چرا که این حوزه، بسیار خطیر و مهم است.


کد مطلب: 30009

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/30009/تقدس-موضوع-آثار-عاشورایی-دلیلی-مصونیت-نقد-نیست

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir