تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۷۱۰۱

مراسم رونمایی از ضریح حبیب ابن مظاهر در کرج برگزار شد

مراسم رونمایی از ضریح حبیب ابن مظاهر در کرج برگزار شد
عصر روز سه شنبه مراسم رونمایی از ضریح حبیب ابن مظاهر (ع) در مصلی کرج و با حضور مسئولان کشوری، استانی و جانشین ستادبازسازی عتبات عالیات، سفیر عراق در ایران و تولیت حرم امام حسین(ع) برگزار شد.

مسعود شوشتری جاشین ستاد عتبات عالیات کشور، با اشاره به ایکه ستاد بازسازی عتبات عالیات بیش از ۱۰ سال است که خادم تولیت‌های محترم است، اظهار کرد: اگر کمک‌های مردمی نبود امروز نمی توانستیم این حمایت و پشتیبانی را داشته باشیم.

شوشتری با اشار به اینکه در طی ۱۰ سال بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده ایم و توانستیم بار کوچکی از تولیت‌ها برداریم، گفت: شاخص ترین طرح های بازسازی عتبات ساخت صحن حضرت زهرا (س) در کنار حرم امام علی (ع) در نجف اشرف است.

وی خاطرنشان کرد: صحن حضرت زهرا (س) با ۲۱۸ هزار مترمربع زیربنا دارای ۱۰۰ هزار متر مربع فضای زیارتی و ۱۱۸ هزار مترمربع فضای غیر زیارتی می شود.

شوشتری افزود: صحن حرم حضرت علی (ع) کوچکترین صحن در ابعاد ۱۱۰ در ۱۱۰ متر است که با بهره برداری از این طرح، حدود ۲۱۸ هزار متر مربع به فضای حرم افزوده می شود که به کوری چشم دشمنان شیعه بیش از ۳۰۰ هزار زائر و نمازگزار را در آن جا اسکان داده می شوند.

وی در خصوص ویژگی های این طرح عمرانی گفت: این طرح در اوج خود بی نظیر و یک طرح هنری اسلامی است که با هنرمندی اساتید دانشگاهی طراحی و در دست اجرا است.

پروژه بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی امام سجاد به زودی بهره برداری می شود

جاشین ستاد عتبات عالیات کشور با اشاره به دیگر طرح های در دست اجرای این ستاد در عتبات عالیات اشاره کرد و گفت: طرح توسعه حرم امام حسین (ع) به نام صحن حضرت زینب (س) به زودی آغاز می شود که این طرح دارای ۱۶۴ هزار مترمربع زیربنا بوده که ۴۶ هزار مترمربع مساحت بنای این طرح است.

وی ادامه داد: دو پروژه بزرگ ترفیع حرم امام حسین (ع) و ایجاد شرایطی که گنبد حرم از فاصله ۱۰۰ متری قابل دیدن است، اجرا می شود.

شوشتری اعلام کرد: پروژه بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی امام سجاد که حدود ۹۷درصد از کار تمام شده و به زودی به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هماهنگی با تولیت‌ها در اوج است و هیچ مشکلی با تولیت‌ها نداریم، گفت: امید است نهایت پشتیبانی در راستای بهتر شدن کارها صورت بگیرد.

وی در ادامه با اعلام اینکه تا کنون در ایران ۵ ضریح ساخته و تحویل حرم امام حسین (ع) شده است، گفت: اولین ضریح، ضریح امام حسین در استان قم ساخته و تحویل شد.

شوشتری دومین ضریح را ضریح حضرت حسین ابن عقیل اعلام کرد و گفت: ای ضریح توسط مردم استان تهران تامین اعتبار، ساخته و در کوفه نصب شد و همچنین سومین ضریح، ضریح ابراهیم مجاب بود که در استان فارس تامین اعتبار و تحویل شد و در حرم امام حسین(ع) نصب شد.

جاشین ستاد عتبات عالیات کشور در پایان چهارمین ضریح، را ضریح امامین عسگری (ع) اعلام کرد و گفت: این ضریح هنوز منتقل نشده است امیدواریم که به مراحل اتقال این ضریح مطهر انجام شود و پنجمین ضریح، ضریح حبیب ابن مظاهر است.

مشخصات ضریح حبیب ابن مظاهر

در پایان باید به مشخصات ضریح حبیب ابن مظاهر اشار کرد؛ بنا به پیشنهاد بازسازی ستاد عتبات عالیات پروژه ساخت ضریح حبیب ابن مظاهر(ع) به ستاد عتبات عالیات استان البرز واگذار شد.

پس از طرح اولیه و تایید تولیت حرم مطهر حسینی کار اجرایی پروژه در آبان ماه ۱۳۹۱ در مسجد امام علی(ع) واقع در مهرشهر کرج شروع گردید اما به دلیل جابجایی محل کارگاه بنا به نظر کارشناسان فنی ستاد مرکز و همچنین تغییر در ساختار ضریح در دومرحله بنا به دستور هیئت اعزامی از تولیت حرم امام حسین (ع) با تاخیر انجام شد.

در ساخت این پروژه از ۴۴۷.۳ کیلوگرم طلا، ۲۵۰.۸۱۵ کیلوگرم نقره، ۳۹۸ کیلوگرم مس، ۹۸.۶ مترمکعب چوب ساج برمه، ۱۸ کیلوگرم برنج، ۱۶۱ کیلوگرم استیل و ۸.۳ مترمکعب سنگ مرمر ممتاز استفاده شده است.

این ضریح به ارتفاع ۴ متر، طول ۸۵.۲ متر و عرض ۸۰.۱ متر است. سازه اصلی از چوب ساج است. تعداد ۹ پنجره و یک در دارد همچنین تاج ضریح با خطوط سوره های قرآنی نور و اعلی به صورت مینا و طلاکاری شده کاری شده تزئین شده است. بر روی پر طاووسی ها ۶۶ عدد اسماء جلاله میناکاری شده است.

همچنین بر روی لچکی ها اسامی چهارده معصوم طلاکاری شده در تاج ضریح ۶ مورد از القاب حبیب طلاکاری شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما