تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۴
۰
کد مطلب : ۲۶۷۰۲

آیت الله فاطمی نیا: شاد کردن دیگران بالاترین شکر است

آیت الله فاطمی نیا: شاد کردن دیگران بالاترین شکر است
جلسه تفسیر صحیفه سجادیه توسط آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا عصر سه شنبه در مسجد جامع ازگل برگزار شد.

گزیده ای از سخنان آیت الله فاطمی نیا را بخوانید:

_ در صحیفه سجادیه امده است که خداوندا بر محمد و آل محمد درود بفرست و سلامت قلوب ما را در ذکر عظمت خود قرار بده. یعنی ظاهرش ظرفیت است و باطنش سببیت است. قلب سلیم وقتی به یاد حضرت حق باشد درست می شود.

_ شغل انسان ها نسبی است. در فراغتی که پیدا می کنیم خداوندا کاری کن که در شکر نعمت تو باشیم. یعنی به گونه ای زندگی کنیم که شکرگزار باشیم. شکر عمل به وظیفه است.

_ گره از کار دیگران بازکردن و شاد کردن دیگران بالاترین شکر است. در ادامه دعا آمده است که خداوندا زبان های ما را در وصف نعمت های خود قرار بده. همیشه به یاد داشته های خود باشیم. در خلوت خود داشته ها را در نظر بگیریم و شکر گزار خداوند باشیم. ما قدردان داشته های خود نیستیم.

_ قرآن ظاهر و باطن دارد. ظاهر قرآن آیات می باشد و باطن قرآن فضلش رسول خدا و رحمتش امیرالمؤمنین است. انسان با لطائف قلبی از حیوانات جدا می شود. جهل مرکب خیلی خطرناک است. یعنی کسی که نداند و نخواهد که بداند. فؤاد محل دیدن و مشاهده است.

_ قلب همان طور که محل ایمان است محل چیزهای دیگری است. حدیثی داریم که هر گاه انسان گناهی کند نقطه سیاهی در قلب ایجاد می شود و اگر مداومت به گناه کند این نقطه زیاد می شود و سیاهی غلبه بر سپیدی قلب می کند. و در این صورت انسان خیری نمی بینید. اگر انسان توبه کند از سیاهی قلب کاسته می شود.قلب باطن انسان است.

_ قوا و مقاماتی که انسان بر اثر هویت پیدا می کند را قلب نامگذاری کردند یعنی انسان به درجه ای می رسد که قلب او مملو از ایمان می شود. این مقامات را به عنوان فؤاد می نامیم. انسان به جایی می رسد که صاحب نفس مطمئنه می شود.

_ حرف های پریشان کننده را در منزل نگویید. گاهی انسان ها نمی توانند تحمل کنند. آرامش را به منازل خود بیاورید. جوانان باید پرفسور زندگی خود باشید.

_ در ادامه دعا آمده است که خداوندا ما را از کسانی قرار بده که به سوی تو دعوت می کنند. این یا به معنای این است که مردم را به سوی تو دعوت می کنیم و یا ما را از دعا کنندگان قرار بده. خدایا ما را از دعا کنندگان و تضرع کنندگان قرار بده در حالی که مردم به عبادت تو اغفال کنند.

_ ما باید همیشه در درگاه تو دعا کنیم و اهل دعا باشیم ولی مردم را هم به سوی تو دعوت کنیم. و همچنین ما را از کسانی قرار بده که به سوی تو هدایت می شویم. خداوند می خواهد که دعا کننده باشیم و مردم را به سوی خدا دعوت کنیم.

_ خود ما باید هادی باشیم و مردم را هم هدایت کنیم. یعنی باید در تقوا به جایی برسیم که الگوی مردم شویم. ما باید الگو باشیم. خدایا ما را از بندگان مخصوص خود قرار بده.
مرجع : عقیق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما