تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۶۶۹۴
علی جنتی:

پیش‌تر گفته‌ام که «رستاخیز» فیلم فاخری است

پیش‌تر گفته‌ام که «رستاخیز» فیلم فاخری است
آیین روز ملی سینما با حضور علی جنتی، وزیر ارشاد، حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، مدیران سینمایی و هنرمندان، ۱۹ شهریورماه در کاخ سعدآباد برگزار شد. در ابتدا پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، فرزاد حسنی، مجری برنامه، فرا رسیدن روز سینما را تبریک گفت و از وزیر ارشاد دعوت کرد تا در این مراسم سخنانی ایراد کند. وزیر ارشاد نیز ضمن تبریک این روز اظهار کرد: خوشحال هستیم برای سومین بار در این جشن در کنار شما هستیم. این دولت از ابتدای تشکیل تا امروز دچار چالش‌های فراوانی بوده که بخش عمده‌ای از آن میراث گذشته بوده است. بزرگترین اولویت این دولت، برداشتن زنجیرهایی بود که دست و پای مردم را بسته بود و تحریم‌های ظالمانه‌ای به ما تحمیل شده و اقتصاد ما را فلج کرده بودند.

وی افزود: سال گذشته دولت سال سخت و امسال سال سخت‌تری را داشت، زیرا سال گذشته نفت را ۱۰۵ دلار می‌فروختیم و امسال در حد محدود ۴۵ دلار فروختیم. امسال دولت سیاست ریاضتی پیش گرفته و وزرا سفرهای خارجی خود را کم کردند و وزارتخانه‌ها نیز سیاست ریاضتی دارند و درآمد دولت کاهش پیدا کرده و در زمینه طرح‌های عمرانی و طرح‌های فرهنگی دولت با مشکل روبرو است.

جنتی ادامه داد: خوشحالم با تلاش شبانه‌روزی وزارت خارجه و تدبیر رییس جمهور، توافقی بین ما و دیگر کشورهای جهان حاصل و تحریم‌ها برداشته شد و در آینده نه چندان دور تحریم‌ها به طور کل برداشته و پول‌های بلوکه شده آزاد می‌شود و امکان ایجاد گشایش در کشور فراهم خواهد شد و آینده امیدبخشی خواهیم داشت. امیدواریم در حمایت از اهالی سینما و فیلم‌های تولیدی بتوانیم کمک بیشتری داشته باشیم.

وی به توضیحات فوق اضافه کرد: بازگشایی سالن‌های مختلف در سطح کشور و توافقاتی که با بنیاد مستضعفان برای راه‌اندازی ۱۰۰ سالن فرهنگی کشور به عنوان سالن سینما داشتیم از جمله این اقدامات است. در ضمن جلسات متعدد و مکرری با بانک‌های خصوصی و اصحاب سرمایه داشتم تا حمایت آنان را در زمینه سرمایه‌گذاری فرهنگی جلب کنیم و به این نتیجه رسیدیم که شرکتی فرهنگی از سوی این صاحبان سرمایه و هولدینگ‌های بزرگ تاسیس و از فیلم‌های تولید شده حمایت شود.

جنتی تاکید کرد: در آینده نزدیک در مهرماه جلسه‌ای با جمع کثیری از اصحاب سرمایه علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در زمینه فرهنگی خواهیم داشت تا بتوانیم در زمینه‌های مختلف فرهنگی سرمایه‌گذاری داشته باشیم. نکته دیگر این‌که در طول سال گذشته مخاطبان سینما افزایش یافتند؛ البته صحبت‌های دوستان را خواندم که اشاره کرده بودند برخی نابازیگر، ناکارگردان و ناتماشاگر هستند، اما همین ناتماشاگر امروز مخاطبان شما هستند و این اتفاق نتیجه تلاش سینماگران و سازمان سینمایی است.

وی درباره انتقادپذیری وزارت ارشاد گفت: بولتن‌هایی که از سوی وزارت ارشاد و اهالی سینما تهیه می‌شود مطالعه می‌کنم و بسیاری از نقدها وارد است، البته برخی نقدها غیرمنصفانه و بدون توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی است، اما همه نقدها را می‌پذیریم. همچنین سیاست کلی دولت، حمایت از مجموعه فیلم‌های تولیدی است و تلاش می‌کنیم به تلاش سینماگران در ساخت یک فیلم ارج نهیم، اما در زمان نمایش دچار مشکلاتی هستیم و گاه نیاز به اصلاح یک فیلم و یا متوقف شدن یک اثر سینمایی است.

وزیر ارشاد درباره حیطه اختیارات خود گفت: تحت تاثیر فشار رسانه‌ها نیستم و تحت تاثیر صحبت‌های نمایندگان مجلس نیز درباره سینما قرار ندارم، بلکه بر اساس ضوابط عمل می‌کنم و تحت تاثیر کسی قرار نمی‌گیرم. برخی سینماگران اشاره می‌کنند که به دلیل اشکالات وارده به یک فیلم از سوی یک نماینده، اثر یاد شده توقیف می‌شود، در صورتی که این‌گونه نیست. تا به امروز نیز دو کارت زرد گرفتم و کارت سوم نیز به دلیل فیلم «قصه‌ها» در راه است. فیلم «قصه‌ها» مشکلی نداشت و باید اجازه اکران می‌گرفت.

جنتی درباره فیلم «رستاخیز» نیز چنین توضیح داد: دیدم در جشن خانه سینما بحث فیلم «رستاخیز» مطرح شد؛ شنبه با احمدرضا درویش جلسه‌ای دارم و توضیحات کافی را در این جلسه به این کارگردان اعلام می‌کنم. پیش از این‌که وزیر باشم، از رستاخیز بیشترین حمایت را و از این اثر سینمایی به عنوان فیلم فاخر تعریف کردم.

وی تصریح کرد: جمعی از مراجع تقلید می‌گویند چهره حضرت ابوالفضل(ع) نباید مستقیم نشان داده شود و به ما حق بدهید ما به دیدگاه فقهی مراجع احترام بگذاریم. علیه من تظاهرات کردند و گفتند این وزیر صهیونیست را از این وزارتخانه بیرون ببرید، اما ما به این موضوع توجه نکردیم.

وزیر برای توضیح بیشتر از رسانه ملی مثال زد و گفت: صدا و سیما که زیر نظر رهبری فعالیت می‌کند نیز از نشان دادن چهره «حضرت ابوالفضل(ع)» پرهیز کرد. وزارت ارشاد نیز باید به تبعات دینی و مذهبی یک فیلم توجه کند و بر مبنای آن تصمیم بگیرد. رویکرد کلی ما حمایت از همه سینماگران است و در جایی معذورات قانونی و اجتماعی داریم که باید توجه کنیم.

وزیر ارشاد درباره نامگذاری جشنواره فجر هم این گونه توضیح داد: در مورد مسئله نامگذاری فیلم فجر، نامش را تغییر دادند و جنجالی به پا شد. نسبت به ایمان حجت‌الله ایوبی و سیدرضا میرکریمی، دبیر بخش بین‌الملل جشنواره شکی نیست و مجبور شدم بار دیگر اعلام کنم که عنوان جشنواره فجر است و فجر از قرآن گرفته شده و کلمه مقدسی است، البته برای این‌که بهانه را از دست برخی بگیریم، مجبور شدیم این موارد را اعلام کنیم.

سیدرضا میرکریمی، دبیر بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر نیز دیگر سخنران این مراسم بود. وی بیان کرد: از حجت‌الله ایوبی به دلیل ادبیات محترمانه‌ای که در سینما به کار برد تقدیر می‌کنیم، البته توقع نداریم کارهای زیربنایی جدی از سوی وزارت ارشاد اتفاق بیفتد و این امر نیازمند عزم جدی است که باید برگرفته از باور به فرهنگ باشد، زیرا اگر باور نباشد صله دادن‌ها کم اثر است. امروز آمریکا، هالیوود را برای ایجاد امنیت ملی در این کشور ترجیح می‌دهد؛ آیا غرب از ما فرهنگ دوست‌تر است؟ بحث هزینه و فایده است. آنها مسیرهای رسیدن به هدف‌های ملی را از مسیرهای کم هزینه انتخاب ‌می‌کنند و عرصه فرهنگ کم‌هزینه‌تر است.

مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: باور کنیم که بسیاری از سردرگمی‌ها و مشکلات مزمن سیاسی و اقتصاد و امنیت ملی ناشی از کم کاری‌های فرهنگی تاریخی است و مسیرهای کم هزینه‌ای از جمله سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگ وجود دارد.

حجت الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی به عنوان سحنران پایانی این مراسم نیز ضمن تبریک روز سینما گفت: این جشن، جشن سینماگران است و خوشحالم که هستید. همچنان امیدوار باشید اگر سال گذشته با تردید می‌گفتم که باید امیدوار بود، امروز با اطمینان می‌گویم روزهای بهتری در پیش روی ما ضمن همدلی با شماست. به دوستان خانه سینما نیز به دلیل برگزاری جشن‌های خوب خانه سینما تبریک می‌گویم. قرار بود نشست نقد و بررسی خود را برگزار کنیم، اما به دلیل جشن‌های خانه سینما این نشست‌ها به تعویق افتاد.

رییس سازمان سینمایی در انتها اعلام کرد: حرف‌های شما را می‌شنویم؛ کاستی‌ها را جبران می‌کنیم و سینما را با یکدیگر پیش می‌بریم و ما محکوم هستیم که امیدوار باشیم و این راه را با یکدیگر پیش می‌بریم.

در بخش پایانی مراسم نیز کیک یکسالگی گروه هنر و تجربه بریده شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما