تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۷
۰
کد مطلب : ۲۶۲۲۳

ضرورت گنجاندن بهترین اشعار و داستان‌ها درباره پیامبر(ص) در کتب درسی

ضرورت گنجاندن بهترین اشعار و داستان‌ها درباره پیامبر(ص) در کتب درسی
تمایل به گنجاندن کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر اسلام(ص) در شیوه‌ها و کتب درسی دانمارک به تازگی از سوی اتحادیه معلمان دانمارکی مطرح شده است و رئیس این اتحادیه برای توجیه این موضوع ادعا کرده که این کاریکاتورها در شناخت وجود رابطه بین مسائل دینی، اجتماعی و سیاسی کمک کننده خواهد بود. در همین حال، برخی از سیاستمداران دانمارکی نیز حمایت خود را از این پیشنهاد اعلام کرده‌اند.

در همین راستا خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با میلاد عرفان‌پور، شاعر آیینی و مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب به گفت‌وگو پرداخته است.

عرفان‌پور با اشاره به جایگاه ویژه پیامبر اسلام(ص) در ادبیات فارسی گفت: در شرایطی که با هجمه و توهین به ساحت پیامبر اسلام(ص) روبه‌رو هستیم، گنجاندن بهترین اشعار و داستان‌ها با موضوع رسول گرامی اسلام(ص) در کتاب‌های درسی ضروری است.
وی افزود: بهترین روش برای مقابله با هجمه‌های دشمنان اسلام برنامه‌ریزی در سطوح مختلف آموزشی برای پرورش صحیح فکری جوانان و نوجوانان است. باید بتوانیم شأن پیامبر اسلام(ص) را که همه صفت‌های متعالی عالم در ایشان جمع شده پیش چشم دانش‌آموزان بیاوریم.

استفاده از شعر برای مقابله فرهنگی با هجمه‌های دشمنان
مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب گفت: گزینش اشعار و داستان‌ها برای درج در کتاب‌های درسی باید با دقت و وسواس انجام شود تا بهترین آثار به دانش‌آموزان ارائه شوند.
وی بیان کرد: نیکوست که اشعار مرتبط با پیامبر اسلام(ص) را در کتاب‌های درسی ادبیات فارسی افزایش دهیم. در عین حال باید توجه کرد که ادبیات مورد نظر ما در هندسه ایرانی و اسلامی، ادبیات مذهبی ماست و لزومی ندارد قسمت و بخشی را جدا کنیم و به آن نام دینی یا اجتماعی بدهیم.

عرفان‌پور گفت: گنجاندن شعرهای مرتبط با پیامبر اسلام(ص) در کتاب‌های درسی باید بدون جدا کردن این اشعار از شعر معاصر و انقلاب اسلامی باشد. شعر مذهبی فقط مدح و مرثیه نیست و در سطحی بالاتر به عنوان شعر انقلاب اسلامی مطرح می‌شود که اشعار اخلاقی، اعتراضی، اجتماعی و حتی عاشقانه نجیب را نیز در بردارد.
وی غزلی درباره پیامبر اسلام(ص) دارد که ابیات آن بهترین پایان برای این گفت‌وگوست؛ «ای مست چشم‌هات تمام شراب‌ها/ در حیرت از طلوع تواند آفتاب‌ها/ خورشید مثل آب فرو رفت در زمین/ وقتی کنار رفت ز رویت نقاب‌ها/ ای خنده تو وا شدن غنچه‌های شوق/ ای اشک تو دلیل وجود گلاب‌ها/ در وصف تو زبان قلم لال می‌شود/ بیراهه می‌روند تمام کتاب‌ها/ دنیا شده ست معرکه عاشقان تو/ ای سیب سرخ عشق تو در دست آب‌ها/ روز حساب یاد کن از شاعرت که من/ می‌ترسم از تمام حساب و کتاب‌ها»
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما