تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۴
۰
کد مطلب : ۲۶۱۳۳

نقش محوری مداحان در ترویج سبک زندگی اسلامی

نقش محوری مداحان در ترویج سبک زندگی اسلامی
حجت‌الاسلام سیدجعفر مرتضوی مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد صبح چهارشنبه در نشست مشورتی با مداحان این شهرستان که در سالن جلسات اداره تبلیغات اسلامی گچساران برگزار شد، با اشاره به جایگاه مداحان، اظهار کرد: مداحی رسالت بزرگی در تبلیغ سیره و اهداف ائمه اطهار است که باید این عنوان با فضیلت را با عملکردی خوب و مثبت حفظ کرد.

وی با تاکید بر لزوم رعایت اصول مداحی با بیان اینکه عدم رعایت این اصول موجب انحراف می‌شود، افزود: رعایت اصول و آداب مداحی، مخاطب‌شناسی، شعرشناسی، آشنایی با قرآن و ادعیه، شناخت آسیب‌های مداحی، داشتن اخلاق دینی از جمله ویژگی‌های یک مداح خوب است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه مداح را مثال یک معلم دانست و گفت: همانطور که همه حرکات، ظواهر و اخلاق یک معلم الگوی دانش‌آموز است لذا مداح نیز با داشتن همین ویژگی باید به نحو مطلوب بسیاری از اصول را رعایت کند.

مرتضوی ادامه داد: ذاکرین اهل‌بیت(ع) باید علاوه‌ بر ارتقاء سطح علمی و آموزشی خود با رعایت اصول مداحی و حرکات و ظواهر خود نیز الگویی شایسته برای دیگران باشند.

این مقام مسئول با اشاره به سخنان مقام عظمای ولایت در خصوص منشور مداحی، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که هر سخن ضعیف و سستى گفته نشود، هر معرفت بى‌‌فایده یا کم فایده‌‌اى، جاى معارف پر فایده را نگیرد؛ اقتضاى زمانه و نیاز مردم به معارف دینى، مورد توجه قرار بگیرد؛ حادثه‌‌ عاشورا... به صورت پیراسته بیان بشود. حقایق در آن جلوه کند و اضافاتى که احیاناً شنیده و خوانده شده است، کنار برود.

وی بیانات مقام معظم رهبری را برای مداحان راهگشا دانست و خواستار توجه ویژه مداحان به فرمایشات معظم‌له شد و گفت: مطالب آموزنده مقام عظمای ولایت در زمینه ارتقاء سطحی علمی مداحان راهگشا و مفید است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مداحان تازه‌کار باید با الگو گرفتن از پیشکسوتان این عرصه نقاط ضعف خود را قوت ببخشند، عنوان کرد: مداحان در ترویج سبک زندگی اسلامی نقش محوری دارند.

مرتضوی با بیان اینکه مهم‌ترین اصل در وجود مداحان رعایت تقوای الهی است، خاطرنشان کرد: ذاکرین با ورود به این عرصه باید تقوا را سرلوحه کار خود قرار داده زیرا که همه چیز در تقوا موجود است.

وی در پایان با اشاره به برخی آسیب‌ها در عرصه مداحی، توجه به متن شعرهای مداحی، حسادت نکردن و مطرح نکردن بحث مادیات را در این زمینه مهم دانست و گفت: نباید این هنر را که یک فضیلت مهم به شمار می‌رود را بفروشند.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما