تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۹
۰
کد مطلب : ۲۶۰۵۹
رستاخیز از نگاه یک مداح

اشتباهات فیلم رستاخیز باید در نهایت منطق مرتفع شود

اشتباهات فیلم رستاخیز باید در نهایت منطق مرتفع شود
این روزها اظهارنظرهای مختلفی درباره فیلم سینمایی رستاخیز در رسانه ها عنوان می شود که بیشتر با نگاهی منقدانه به برخی اشتباهات در حوزه فرم و همچنین ایرادات جدی به محتوای این اثر سینمایی می پردازد.

اما آنچه در این میان بیش از همه مهم است و باعث می شود منتقدان از مسیر انتقاد صحیح خارج شوند این است که مدل برخورد برخی از افراد تندرو و مواجهه غیر عقلانی آن ها در این مورد به شدت اشتباه است و موج اعتراضات آنها که با ایجاد کمپین های مختلف تحریم کردن فیلم گسترش یافته توسط کسانی صورت گرفته است که نسخه اول فیلم را ندیده اند و تنها با مطرح کردن موارد خاصی از این فیلم بر موج این جریان سوار شده و کاملا کورکورانه به مخالفت می پردازند و کار را به جایی رسانیده اند که با انتشار جملاتی از مداحان و افراد سرشناس مذهبی در تکفیر فیلم و تهدیدات آن ها برای به آتش کشیدن سینما اوضاع را بحرانی تر نموده اند.

حساسیت داشتن به فیلم هایی با مضامین دینی و به ویژه داستان هایی که به زندگی اهل بیت عصمت مرتبط است همیشه وجود داشته و موضوع غریبی نیست اما نکته قابل تامل اینجاست که انتقاد از آثاری که به دور از واقعیت زندگی اهل بیت است باید در فضا و شرایط مناسب توسط افراد ذی نفوذ و صاحب اعتبار در محافل مذهبی مدیریت شود تا با تاثیر صحیح این انتقادات ، دیگر شاهد ساخت چنین فیلم هایی نباشیم.

در همین رابطه حاج یدالله پاشازاده از مداحان مشهور شهر تهران درباره مدل برخورد افراد تندرو در انتقاد از فیلم رستاخیز  گفت: متاسفانه این افراد اطلاعاتی از اهل بیت ندارند و بدون آگاهی و از روی تعصبات بیجا اعتراضات غیرعقلانی می کنند . حال سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا این افراد مطالعاتی در زمینه زندگی ائمه دارند و به طور مثال از مقام شامخ حضرت عباس علیه السلام چه می دانند؟

وی درباره سازنده فیلم رستاخیز نیز گفت: شخصی که از مقام بزرگوار حضرت عباس که وصف ناپذیر است اطلاع دقیقی ندارد چگونه می تواند در این زمینه فیلم بسازد آیا این مقام شامخ را می توان به تصویر کشید؟

این مداح اهل بیت در ادامه عنوان کرد: یک شخصی فیلمی ساخته تا مثلا زندگی اهل بیت را به مردم معرفی کند ودرکار وی اشتباهاتی بوده است اما در این شرایط برخوردی صحیح است که در نهایت ادب و به شکل اصولی و درست به گونه ای انتقادی مطرح شود نه اینکه با تخریب اموال عمومی و فحاشی به فیلم واکنش نشان داده شود.

پاشازاده در پاسخ به این سوال که چگونه است که در هند با وجود۷۰ فرقه همه افراد در نهایت آرامش و صلح کنار یکدیگر زندگی می کنند اما در کشورهای اسلامی مسلمانان شیعه و سنی با وجود اشتراکاتی دراصول دین خود مانند کتاب ، قبله و.. اینگونه با یکدیگر درگیری دارندو مشغول تکفیر و حتی کشتارهم هستند گفت: از آنجا که ما نتوانستیم در صیانت از دین مان تعریف صحیحی از اهم و فی الاهم ، مباحث فرعی و اصلی داشته باشیم وهمچنین نتوانستیم مفهومات اصلی دین را به مردم بشناسانیم در نتیجه افراد سودجو از این موضوع سوء استفاده می کنند.

وی در پایان درباره اهمیت کتاب و کتاب خوانی خاطرنشان کرد: کتاب خواندن بسیار مهم و مفید است و افراد تندرویی که صحبتهای بی اساس می کنند به دلیل این است که مطالعه ندارند و یک سری عقاید پوچ را پیراهن عثمان می کنند و رسالت دین را از اصل خارج می کنند.
مرجع : رویکرد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما