تاریخ انتشار
شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۵۸۹۰

حفظ حرمت ائمه(ع) مهمترین مؤلفه فیلمسازی در حوزه تاریخ اسلام است

حفظ حرمت ائمه(ع) مهمترین مؤلفه فیلمسازی در حوزه تاریخ اسلام است
جمال شورجه، کارگردان سینما و تلویزیون  درباره شرایط فیلمسازی در حوزه سینمای تاریخی – مذهبی اظهار کرد: به طور یقین فیلمسازی که می‌خواهد در حوزه تاریخ اسلام به ویژه ائمه(ع) کار کند، در وهله اول باید خود را مکلف بداند که حرمت‌ها را در این عرصه حفظ کند، زیرا وقتی ما خود را پایبند حفظ حرمت‌ها بدانیم دیگر به خود اجازه نخواهیم داد که برخی تصویرسازی‌ها را در سینما داشته باشیم، بنابراین می‌توان در ساخت فیلمی که محور در آن پیامبر (ص) و امامان هستند به گونه‌ای کار کرد که احتیاج نباشد سیمای آنها را نشان داد.

وی افزود: برای رسیدن به خواسته فوق هم راه‌های مختلفی وجود دارد و آن نیز اینکه داستان از زبان اصحاب و یاران روایت شود، اتفاقی که در سریال «مختارنامه» به خوبی رخ داد، چون قیام عاشورا به نحوی تصویر شد که هم عظمت آن حفظ شد هم اینکه بی‌احترامی صورت نگرفت. نکته دیگر اینکه ما در ساخت کارهای مورد نظر ابتدا باید از علما و مراجع اجازه‌های لازم را دریافت کنیم، البته اجازه اصلی را باید از طرف خود کسانی که می‌خواهیم درباره‌شان فیلمسازی کنیم، دریافت کنیم.

شورجه اضافه کرد: بحث را نمی‌خواهم زیاد اعتقادی و احساسی کنم، اما همین اندازه می‌‌گویم وقتی بخواهم فیلمی درباره اباعبدالله(ع) بسازیم، باید به طریقی این اجازه از طرف خود ایشان صادر شود. برای درک بهتر موضوع مثالی می‌زنم، چند سال پیش در عراق یکی از ثروتمندان آنجا به من و فرج‌الله سلحشور پیشنهاد کرد که فیلمی درباره عاشورا با سرمایه وی بسازیم که سلحشور در جواب گفت برای پرداختن به این موضوع شرایط و اذن لازم است که فعلاً در اختیار وی نیست. وقتی فیلمسازی چون سلحشور که یک هنرمند قرآنی است چنین حرفی می‌زند، تکلیف دیگران کاملاً مشخص است.

دغدغه اسلامی شرط اصلی فیلمسازی در حوزه تاریخ اسلام است

وی با بیان این‌که باید هدف نیز در ساخت فیلم‌هایی درباره تاریخ اسلام، ارزشی باشد، گفت: باید این مهم را در نظر داشت تا زمانی که برای ساخت فیلمی که محورش ائمه است، هدف الهی نباشد، آن کار به دستاوردهای لازم دست نخواهد یافت. منظور این است که برای این چنین کارهایی نباید کارگردان از شخصیت ائمه بهره برد تا خودش را مطرح کند، بلکه باید تنها هدف و انگیزه‌اش کاری در جهت تبلیغ ارزش‌های دینی و انقلابی باشد، چون اگر این گونه نباشد در شخصیت‌پردازی ناموفق خواهد بود و به نوعی به موضوع نیز آسیب خواهد رساند.

شورجه در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: برای ساخت فیلمی درباره امام حسین(ع) یا دیگر ائمه به عقیده من عوامل فیلم نیز بسیار تاثیرگذار هستند. منظورم این است که از وجود نیروهای داخلی برای کار استفاده شود، چون معتقدم باور و اعتقاد به موضوع حتی روی کارهای فنی نیز تاثیر می‌گذارد. در ضمن باید این نکته را بیان کنیم که ما در داخل بسیاری از دستاوردهای روز سینمای جهان را در اختیار داریم که می‌توانیم به آنها اتکا کنیم. اتفاقی که اگر روی دهد هم به کیفیت فیلم کمک خواهد کرد هم اینکه ارزش‌های فنی سینماگران و عوامل فنی سینمای کشورمان را در جهان بالا خواهد برد.

نظر علما درباره فیلم‌هایی اسلامی لحاظ شود

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای ساخت فیلمی درباره امام حسین (ع) تنها باید به نظر مرجع تقلید خود اکتفا کرد یا خیر، گفت: چون فیلم یک موضوع شخصی نیست و موضوعی که در آن مطرح می‌شود میلیون‌ها بیننده دارد، باید نظرات مختلف را در این زمینه مد نظر داشت. نکته دیگر این است که از امتیازات بزرگ تشیع آنکه برخلاف تکفیری‌ها تعدد نظر وجود دارد و هر عالمی ممکن درباره موضوعی دینی نظر خاص داشته باشد، برای همین لازم است که وقتی فیلمی می‌خواهیم درباره امام حسین(ع) بسازیم، مطابق فرموده مقام معظم رهبری که تاکید کرده‌اند نظر علما مورد توجه قرار گیرد، نظر اکثر علما را مد نظر داشته باشیم.

شورجه در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: سرمایه‌ای که برای ساخت این کارها فراهم می‌شود هم بسیار حائز اهمیت است چون باید بدانیم فیلمی که قرار است درباره امام حسی (ع) ساخته شود، پولش از کجا آمده، زیرا شبهه داشتن در این زمینه به کار لطمه بسیار خواهد زد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما