تاریخ انتشار
شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۴
۰
کد مطلب : ۲۵۸۸۹

استفاده بخردانه از ادبیات دینی برای پاسخ به هتک حرمت نسبت به پیامبر اسلام(ص)

استفاده بخردانه از ادبیات دینی برای پاسخ به هتک حرمت نسبت به پیامبر اسلام(ص)
حسین شنوایی(شهاب)، شاعر آیینی کشورمان و مدیر انجمن ادبی سبزوار با اشاره به بیان پیشنهاد اختصاص درس ادبیات آیینی با محوریت پیامبر اسلام (ص) در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها، در پاسخ به اقدام اتحادیه ناشران دانمارک در اعلام آمادگی برای درج کاریکاتورهای اهانت‌آمیز درباره پیامبر اسلام(ص) در کتاب‌های درسی مدارس این کشور گفت: اختصاص درس ادبیات آیینی با محوریت پیامبر اسلام(ص) در کتاب‌های درسی مفید است، ولی کافی نیست و باید به طراحی اقدامات مستمر در عرصه بین‌المللی اقدام شود. هتک حرمتی که رسانه‌های بیگانه و غرب به پیامبر اسلام(ص) انجام می‌دهند نشانه احساس خطر آنها از اندیشه‌های والای اسلامی است.

شنوایی ادامه داد: از سوی دیگر رسانه‌های بیگانه و غربی با این هتک حرمت‌ها قصد اسلام‌هراسی دارند و می‌خواهند اسلام را به گونه‌ای مطرح کنند که دافعه‌اش بیشتر است.
این شاعر آیینی کشورمان با بیان اینکه در مقابل هجمه‌های رسانه‌های غربی مسئولیت ما در روشنگری در عرصه جهانی بیشتر است، گفت: متاسفانه تاکنون به مقابله خردمندانه، فعالانه و مستمر روشنگرانه در محکوم کردن جریانات هتاکی‌ها نپرداخته‌ایم و بیشتر به کارهایی چون تظاهرات، انتشار بیانیه و محکومیت‌های شعاری اکتفا کرده‌ایم که البته لازم هستند، ولی چندان تاثیر عمیقی ندارند.

اقدام در قالب برنامه‌های نرم فرهنگی
مدیر انجمن ادبی سبزوار افزود: پاسخ دادن به جریانات اخیر و توهین‌های فرهنگی کشورهای مختلف به ساحت پیامبر اسلام(ص) باید در دو حوزه داخلی و خارجی صورت گیرد. متاسفانه در عرصه جهانی واکنش‌های ما انفعالی بوده و چندان موفق نبوده‌ایم.

وی با ابراز خرسندی از بیان پیشنهاد گنجاندن درس ادبیات آیینی با محوریت پیامبر اسلام(ص) در کتب درسی تاکید کرد: البته این طرح باید با دقت و بررسی علمی جامع عملی شود. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که ادبیات آیینی نمی‌تواند به تنهایی بار مسئولیت پاسخ به اقدام اتحادیه ناشران دانمارک را برعهده بگیرد.

شنوایی ادامه داد: آنچه از این طرح‌ها مهمتر و کارآمدتر است، روشنگری در برابر دروغ‌پردازی‌های غربیان درباره پیامبر اسلام(ص) در عرصه جهانی است که در این راستا باید تلاش کنیم که با پرداختن به ابعاد مغفول مانده از شخصیت پیامبر اسلام(ص) به پاسخ‌های روشنگرانه و مستدل برسیم.
این شاعر آیینی کشورمان تصریح کرد: نوشتن رمان‌های خوب و ساخت فیلم‌های پرمحتوا از زندگی و ابعاد مختلف شخصیت پیامبر اسلام(ص) می‌تواند در روشنگری جهانی موثر باشد.

قصور نهادهای تبلیغاتی کشور درباره پیامبر اسلام(ص)
شنوایی با بیان اینکه با سخنرانی و موعظه نمی‌توان در مقابل شبیخون‌های بیگانگان ایستاد، گفت: باید بتوانیم با استدلال و در قالب برنامه‌های نرم فرهنگی به جدال در این عرصه بپردازیم.
وی تصریح کرد: متاسفانه نهادهای فرهنگی و تبلیغاتی ما تاکنون در معرفی چهره واقعی پیامبر اسلام(ص) به جهانیان قصور کرده‌اند و باید به برنامه‌ریزی دقیق علمی اقدام شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما