تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۵
۰
کد مطلب : ۲۵۲۸۶

اخلاص اولین اصل مداحی/ مداح باید زینت اهل بیت باشد

اخلاص اولین اصل مداحی/ مداح باید زینت اهل بیت باشد
محسن طاهری، مداح اهل بیت(علیهم السلام) در مراسم تجلیل از پیر غلامان شهرستان رشت که (۲۲ خرداد) در مکتب الحسنیه(علیهم السلام) رشت برگزار شد، اخلاص در عمل را از مهمترین آداب مداحی دانست و گفت: بزرگان عرصه مداحی و گذشتگان این هنر، به گونه‌ای زندگی و عمل می‌کردند و به شیوه ای در ظاهر و باطن ظاهر می‌شدند که عامه مردم با دیدن آنها به یاد خدا می‌افتادند.

وی در ادامه اظهار کرد: مداح با اخلاص کسی است که خود را لحظه‌ای از اهل بیت(علیهم السلام) جدا نبیند و از هرچه در صفای باطن او نقش دارد غافل نشود.

این مداح اهل بیت(علیهم السلام) خاطرنشان کرد: زندگی در مرز دین، عمل به واجبات و ترک محرمات بزرگترین موفقیت است.

وی با بیان اینکه مداح باید زینت اهل بیت(علیهم السلام) باشد، گفت: مداح باید به حالت تخلیه برسد و در هنگام مداحی خود را از مسائل زائد و دنیوی خالی کند.

طاهری تاکید کرد: مردم جامعه روشن هستند و به راحتی کسی را نمی‌پذیرند و اگر کسی ناخالص باشد به سرعت مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه برای مداحی تنها صدای خوب نیاز نیست، گفت: صدا لازمه مداحی است اما عنصر اول و اصلی در مداحی اخلاص است.

این مداح اهل بیت(علیهم السلام) یادآور شد: بهترین روش برای خالی شدن از زواید در هنگام مداحی پناه بردن به اهل بیت(علیهم السلام) و خداوند سبحان است.

وی نقش استاد و راهنما را برای تبدیل شدن به یک مداح ماهر بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد: مداحی یک هنر است و هر هنری باید از صاحب و استاد هنر آموخته شود.

طاهری اذعان داشت: مداحی راهی نیست که پایان داشته باشد و هنرآموز مداحی باید همواره با نفس یک استاد، صاحب دل و بزرگ معنوی همراه باشد و از او فاصله نگیرد.

وی همچنین عنوان کرد: مداح اهل بیت(علیهم السلام) برای ارتباط خود با مردم، حتی ظاهر و رفتارش، منش ویژه ای دارد.

این مداح اهل بیت(علیهم السلام)، آشنایی با ادبیات فارسی و عرب را از بایسته‌های هنر مداحی برشمرد و گفت: استفاده از لحن و دانستن جایگاه توضیح معنی در دعا در هنر مداحی بسیار مهم است.

طاهری بر مجلس شناسی توسط مداح تاکید و اظهار کرد: اینکه مداح در چه مجلسی چه شعری را بخواند نیاز به جامعه شناسی دارد.

در پایان این مراسم از جلیل واقع طلب، استاد دهسرایی، علی صومی، رجب برش نورود، علی جان عبد سنبلی پیرغلامان اهل بیت(علیهم السلام) شهرستان رشت با اهدای لوح تقدیر و کارت هدیه تجلیل شد.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما