تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۰
۰
کد مطلب : ۲۵۲۶۵

اقامه نماز با مسن‌ترها و تبلیغ دین برعهده جوانان

اقامه نماز با مسن‌ترها و تبلیغ دین برعهده جوانان
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در همایش سراسری علما و ائمه جماعات مساجد تهران که روز گذشته برگزار شد گفت: مسجد باید بزرگ و محکم باشد و تزیینات و کاشی کاری جایی در آن ندارد.

وی ادامه داد: مساجد مهمی و بزرگی وجود دارد که با وجود توصیه بزرگان مبنی بر ساده ساختن آنها، در آن‌ها بهترین کاشی‌ها و تزیینات به کار رفته است: بسیاری از شهرک‌ها در شهر تهران ساخته می‌شود که مسجد ندارد و بعد از ساخت شهرک دست و پا می‌زنیم تا مسجدی برای آنها احیا کنیم.

مناره مسجد نباید زیاد بلند یا کوتاه باشد

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان توصیه‌ای به علما و ائمه جماعات گفت: مناره مسجد نباید زیاد بلند یا کوتاه باشد تا صدای اذان به درستی برسد و در جلسات حتما علما باید حرف تازه‌ای داشته باشند و بین دو نماز سخنرانی باید کوتاه و مفید باشد تا مردم خسته نشوند.

قرائتی با بیان اینکه حضور جوانان به همراه افراد سالمند باید به یک میزان و بیشتر باشد، گفت: در هیئت امنای مساجد معمولا افراد پیر مشاهده می‌شوند؛ باید در این هیات امنا، جوانان و خانم‌های فرهیخته نیز مشارکت داشته باشند.

قرائتی توصیه‌های دیگری به ائمه جماعت داشت و افزود: ائمه جماعات ما باید در سخنرانی‌‌ها به زبان صریح و ساده با مردم سخن گویند و از بیان سخنان پیچیده و غیر فارسی بپرهیزند تا مردم نیز بتوانند سخنان آنان را متوجه شوند.

سخنرانی‌ها در مساجد نباید بیش از ۲۰ دقیقه باشد

وی با بیان اینکه سخنرانی‌ها در مساجد نباید بیش از ۲۰ دقیقه باشد گفت: اگر بخواهیم سخنرانی را افزایش دهیم باید در صورتی باشد که بتوانیم مردم را جذب و با سخنانمان بخندانیم.

قرائتی ادامه داد: در برخی از موارد پیش نمازها بسیار پیر و بیمار هستند و نمی‌توانند حرف بزنند پس باید طلبه‌های جوان را در این موضوع مشارکت دهیم که اقامه نماز با مسن‌ترها و تبلیغ دین برعهده جوانان باشد و طلبه‌های جوان نیز باید مهارت‌های لازم را در سخنوری و طرح مسایل داشته باشند.

لزوم تشکیل حوزه علمیه‌ای برای آموزش طلبه‌های جوان

وی از لزوم تشکیل حوزه علمیه‌ای برای آموزش طلبه‌های جوان گفت و افزود: باید این حوزه ایجاد شود که در آن به این طلبه‌ها مسائل ریز و درشت را آموزش ببینند و با قرآن بیشتر آشنا شوند.

رئیس ستاد اقامه نماز افزود: اگر با قرآن آشنا شوید هیچ‌کس حرف تازه و نویی را برای گفتن در مقابل شما نخواهد داشت. از هر جایی که می‌توانید برای کمک به مساجد و تبلیغ دین باید کمک بگیریم و وابسته به نهادها نشویم.

قرآن نور است و اگر نور نباشد نمی‌تواند حرکتی کرد

وی با بیان اینکه باید از قرآن در همه مسیر‌ها استفاده کنیم، گفت: قرآن نور است و اگر نور نباشد نمی‌تواند حرکتی هم کرد. ما قرآن را باید به بازار‌‌ آوریم و در تمامی حوزه‌ها از آن بهرمند شویم. لذا همه فعالیت‌ها و محورها باید قرآنی باشد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما