تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۰
۰
کد مطلب : ۲۴۴۸۸

27 رجب فرش های اهدایی در حرم های مقدس گسترده می شوند

27 رجب فرش های اهدایی در حرم های مقدس گسترده می شوند
سید محسن واجدی مسوول پروژه ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در کاشان،در حاشیه مراسم معنوی و باشکوه رونمایی از این فرش ها در این شهرستان گفت: بانوان چیره دست و هنرمند کاشانی این تعداد فرش به متراژ سه هزار و یکصد متر مربع را برای حرم های مطهر امام حسین(علیه السلام)، حضرت اباالفضل العباس(علیه السلام) و خیمه گاه بافته شد.

وی با تاکید بر اینکه چله (تار)این فرش های نفیس از جنس ابريشم و نخ آن از بهترين پشم با ۱۵ نوع رنگ گياهي تهیه شده است افزود: این فرش ها ۷۲ تخته آن برای مفروش کردن حرم مطهر ایا عبدالله الحسین (علیه السلام)، ۷۱ تخته برای حرم سقا و علمدار با وفایش حضرت عباس بن علی(علیه السلام) و ۳۷ تخته نیز برای خیمه گاه بافته شد.

به گفته وی، ابعاد این فرش ها از ۲تا ۹۴ متر مربع است که هر یک متر در یک متر مربع آن شامل۳۶۰ هزار گره می شود.

*گره هایی که گره از کار گشود

مسوول پروژه ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در کاشان، با تاکید بر اینکه تعداد فرش ها با عدد ۷۲ و ۷۱ در مورد حرم های مقدس امام حسین(علیه السلام) و سقای تشنه لب کربلا کالا غیر پیش بینی و از برنامه ریزی نشده بود گفت: کار به دست ما نبود این ذوات مقدسه خودشان از ابتدا تاکنون ناظر هستند آنچنان که با راه اندازی کارگاه های این پروژه دردها دوا شد،گره ها گشوده شد و غصه هایی که از قصه شد.

واجدی، در خصوص طراحی نقشه این فرش ها گفت: امیرحسین کریم پور طراح، استادکار برجسته و با سابقه کاشانی اعتقاد دارد خودشان دستش را در موقع طراحی گرفتند و نقش ترسیم کردند.

*روز مبعث در ۲۷ رجب فرش ها در اعتبا مقدسه گسترده می شود

وی، از ارسال فرش ها و مفروش شدن حرم های سید و سالار شهیدان امام حسین(علیه السلام)، قمر منیر بنی حضرت عباس (ع) و خیمه گاه همزمان با عید مبعث رسول ختمی مرتبت محمد مصطفی(صلوات الله علیه) در روز ۲۷ ماه رجب را یادآورشد و گفت: بافت این فرش ها ۲۰ روز زودتر از موعد مقرر انجام شد.

به گفته وی،اجرای پروژه ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در کاشان، با کمک ۱۲۰ میلیارد ریالی "عباس مصلی نژاد" خیّر بزرگوار و رییس بنیاد فرهنگی مصلی نژاد علاوه بر با اشتغالزایی و رونق معیشتی خانواده های بافنده این فرش ها تحولی ایجاد شد که با نفس مسیحایی جایگاه فراموش شده و از دست رفته فرش دستباف کاشان را احیا کرد.

مسوول پروژه ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در کاشان، ثبت معنوی این پروژه با عنوان "فرش عشق" را خاطرنشان کرد و گفت:۱۲۰۰ نفر از بافندگان این فر ش ها با دعوت و هزینه عتبه عباسیه و ۵۰۰ نفر از آنها نیز توسط عتبه امام حسین(علیه السلام) به کربلا مشرف شدند.

*نقشینه ای که مفرش عبادت و سجاده نیایش زائران حسینی می شود

واجدی،در پایان اظهارداشت:یک هزار و ۷۰۰ بانوی بافنده کاشانی در کارگاه های فرش بافی عتبات عالیات در کارگاه های حسینیه سجاد (علیه السلام) راوند، فرهنگسرای مهر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری، کارگاه ولیعصر(عجل اللله تعالی فرجه الشریف)،کارگاه خانه فرش و کارگاه فرش بافی عسگریین در روستای محمد آباد مرکزی، افتخار گره زنی بر تار و پود فرش های زیر پای زائران حرم های مطهر حضرت علی(علیه السلام) حضرت امام حسین(علیه السلام)،حضرت اباالفضل العباس(علیه السلام)، عسگریین(علیه السلام) و خیمه گاه اشتغال دارند که هنر دست و نقشینه هنرمندان بانو ان کاشانی مفرش عبادت و نیایش زائران حسینی در عتبات عالیات می شود.

گفتنی است، آیین رونمایی از فرش های عتبات عالیات با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده تام الاختیار آیت الله سیستانی، آیت الله محمد امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد صافی رییس عتبه عباسیه، استاندار اصفهان،عباس مصلی نژاد خیّر مالی پروژه،فرماندار کاشان و سایر مسوولان کاشان و شهروندان ولایتمدار و مذهبی این شهرستان به ویژه بانوان بافنده این فرش ها برگزار شد.

چیدمان بسیار زیبا و رنگین فرش ها بر دیوار و کف سالن به ویژه در مرکز سالن به شکل ۶گوشه، ترنم ذکر علی یا علی و نوای یا حیدر علی علی مولا، تزئینات با دسته های گل، پارچه های سبز و قرمز،پرچم های سبز، تابلو عکس های زیبا از کارگاه ها، نمایش دستگاه پرداخت قالی ها، اهدای بسته های کوچکی از کُرک قالی ها به حاضران،پخش کلیپ از مراحل اجرایی پروژه و اجرای گروه تواشیح طه از حاشیه های دیدنی و نکات قابل توجه این مراسم بود.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما