تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۵
۰
کد مطلب : ۲۳۷۵۲

انتشار کتابی با موضوع عاشورانگاری در میان اهل سنت

انتشار کتابی با موضوع عاشورانگاری در میان اهل سنت
کتاب «تطور عاشورانگاری در منابع اهل سنت» (از آغاز تا پایان عصر سبط ابن جوزی) نوشته علی خلیلی صیفار به همت دفتر نشر معارف منتشر شد.

کتاب تطور عاشورانگاری در منابع اهل سنت از «مقدمه و پنج فصل کلیات، تطور عاشورانگاری در منابع اهل سنت (قرن دوم و سوم)، تطور عاشورانگاری در منابع اهل سنت (قرن چهارم و پنجم)، تطور عاشورانگاری در منابع اهل سنت (قرن ششم و هفتم) و نتیجه‌گیری» گردآوری شده است.

در بخشی از این کتاب درباره ضرورت عاشورانگاری می‌خوانیم: «عاشورا و حوادث آن از نقاط عطف تاریخ تشیع، بلکه تاریخ اسلام به شمار می‌رود، که در میان همه گروه‌های اسلامی مورد توجه قرار گرفته است و نویسندگان درباره آن به تحقیق پرداخته‌اند. این آثار با پراکندگی زمانی و مکانی، تفاوت‌ها و اشتراکات بسیاری داشته‌اند که مطالعه و بررسی آنها می‌تواند نحوه گزارش حادثه عاشورا در دوره‌های مختلف را نشان دهد.»

نگارنده در فصل دوم کتاب‌های «مقتل‌الحسین علیه‌السلام ابومخنف لوط بن یحیی ازدی غامدی، ترجمة الامام الحسین بن‌علی علیهما‌السلام و مقتله محمد بن سعد کاتب الواقدی، الامامة و السیاسة ابن قتیبه دینوری، انساب‌الاشراف بلاذری و الاخبار الطوال ابوحنیفه دینوری» را مورد واکاوی قرار داده است.

فصل سوم به بررسی کتاب‌های «تاریخ‌الامم و الملوک طبری، الفتوح ابن اعثم کوفی، نقاط عطف در عاشورانگاری ابن اعثم، العقد الفرید ابن عبدربه، المحن ابوالعرب تمیمی، مروج الذهب مسعودی، المعجم الکبیر طبرانی، البدء و التاریخ مقدسی، نورالعین اسفراینی و تجارب الامم مسکویه» اختصاص داده شده است.

نویسنده در همین زمینه و درباره ابوعلی مسکویه در این کتاب می نویسد: «اساس این عاشورانگاری همان روایت طبری از ابومخنف است، جز اینکه مسکویه نیز آن را به اختصار گزارش کرده و در برخی موارد تحلیل‌هایی به دست داده است. مسکویه همچون برخی عاشورانگاران دیگر، هنگام گزارش درخواست مسلم از ابن‌اشعث برای گسیل پیک به حسین علیه‌السلام، کوفیان را فریبکار و مغضوب علی علیه‌السلام معرفی کرده است.»

درباره کتاب‌های «تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر، مقتل الحسین علیه‌السلام خوارزمی، الکامل فی التاریخ ابن اثیر، تذکرة الخواص سبط ابن جوزی» در فصل چهارم و در رابطه با عاشورانگاران و عاشورانگاری‌ها» در فصل پنجم نکاتی نوشته شده است.

کتاب «تطور عاشورانگاری در منابع اهل سنت» (از آغاز تا پایان عصر سبط ابن جوزی) نوشته علی خلیلی صیفار به همت دفتر نشر معارف در ۱۹۲ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۷۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شده است.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما