تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۰
۰
کد مطلب : ۲۳۶۴۶

سرمایه‌گذاری در مسیر زائران امام هشتم (ع) افزایش یابد

سرمایه‌گذاری در مسیر زائران امام هشتم (ع) افزایش یابد
به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان، حجت‌الاسلام‌ عبدالله واحدی صبح دوشنبه در جمع متصدیان مجری طرح میقات‌الرضا (ع) در سمنان ضمن تشریح ضرورت‌های اجرای طرح ملی میقات‌الرضا (ع) به‌ویژه در برهه کنونی و در آستانه سال نو اظهار داشت: فقدان برنامه‌های فرهنگی منسجم و منظم برای زائران داخلی و خارجی یکی از مشکلاتی است که تلاش می‌شود در طرح ملی میقات‌الرضا (ع) برطرف شود.

وی تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی توانمند و آگاه در زمینه خدمات‌رسانی به زائران رضوی و برخورد شایسته با زائران و پاسخگویی به سئوالات آن‌ها نیز احساس می‌شود که باید تلاش کرد تا این دغدغه نیز رفع شود.

تملک متفرقه اراضی هم‌جوار و ایجاد فضاهای نامتناسب با میقاتگاه‌ها

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان افزود: دوری از حاکمیت مدیریت‌های چند صدایی در حوزه امور فرهنگی و گردشگری و عدم هماهنگی و گاهی تضاد نگرش‌های سازمان‌های مرتبط نیز امری است که امروز در راستای خدمات‌رسانی به زائران رضوی باید مورد توجه قرار گیرد.

واحدی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در مسیر زائران امام هشتم (ع) توسط بخش‌هایی که توجهی به ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی ندارند، نیز دغدغه دیگر در این حوزه است.

وی با اشاره به تملک متفرقه اراضی هم‌جوار و ایجاد فضاهای نامتناسب با میقاتگاه‌ها اظهار داشت: عدم معرفی به‌موقع و در شأن امامزادگان از طریق رسانه‌ها نیز باید مورد توجه باشد تا حداقل به‌اندازه معرفی فضاهای گردشگری هر استان برای آن‌ها زمان گذاشته شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان گفت: حضور نداشتن شایسته مدیریت‌های این بقاع متبرکه در کارگروه‌های استانی در حوزه فرهنگی و گردشگری هم مشکل دیگری است که باید با اجرای باقدرت طرح میقات‌الرضا (ع) به تغییر نگرش‌ها در این بخش برسیم.

دولت به مباحث فرهنگی توجه بیشتری داشته باشد

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان نیز گفت: دولت به مباحث فرهنگی توجه بیشتری داشته باشد و میقات‌الرضا (ع) یکی از طرح‌هایی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام علی اکبری در تشریح ضرورت‌های اجرای طرح ملی میقات‌الرضا (ع) به‌ویژه در برهه کنونی و در آستانه سال نو اظهار داشت: ایفای نقش‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی توسط بقاع متبرکه از گذشته تاکنون همواره وجود داشته است و امروز ضرورت بیشتری می‌یابد؛ چون سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر از طریق راه‌های استان سمنان به مشهد مقدس مشرف می‌شوند.

وی با بیان اینکه زائر امام رضا (ع) ثواب ۷۰ شهید در رکاب پیامبر را دارد، تصریح کرد: امام صادق (ع) فرمودند «نوه من در خراسان در شهری که به آن طوس گویند، به شهادت می‌رسد، هر کس به زیارت او رود و مقام او را بشناسد، خداوند اجر ۷۰ هزار شهید از شهدایی که به‌راستی و حقیقت در پیش روی رسول خدا کشته شده‌اند، به او عطا خواهد فرمود» .

لزوم توجه دولت به مباحث فرهنگی و تثبیت موضوع زیارت در برنامه‌های توسعه کشور

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان بیان کرد: همچنین تأکید شده که زیارت امام رضا (ع) موجب بخشیده شدن همه گناهان گذشته و آینده است؛ گرچه به تعداد ستارگان و قطرات باران و برگ درختان باشد.

اکبری بر لزوم توجه دولت به مباحث فرهنگی و تثبیت موضوع زیارت در برنامه‌های توسعه کشور تأکید کرد و گفت: نیاز جامعه به دفع افسردگی از طریق اماکن مذهبی امروز باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی ادامه داد: تنوع قومی و فرهنگی مناطق اطراف بقاع و علاقه‌مندی ایرانیان نسبت به شناخت آداب و رسوم مناطق مختلف کشور هم امری است که می‌تواند برای زائران حرم رضوی جذاب باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان اضافه کرد: امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) فرمودند «به‌زودی مردی از فرزندان من در سرزمین خراسان به زهر جفا به شهادت می‌رسد؛ نام او نام من است و نام پدرش نام پیامبر خدا، موسی بن عمران، است؛ آگاه باشید هرکسی او را در آن تنهایی و غربت، زیارت کند خداوند همه گناهان گذشته و آینده‌اش را بیامرزد اگرچه گناهان او به تعداد ستاره‌های آسمان و قطرات باران‌ها و برگ‌های درختان باشد».

طرح میقات‌الرضا (ع) امنیت فیزیکی و فکری را برای زائران فراهم می‌سازد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان نیز در این نشست گفت: طرح میقات‌الرضا (ع)، امنیت فیزیکی و فکری را برای زائران حرم رضوی فراهم می‌سازد.

حجت‌الاسلام سیدسعید تقوی در تشریح ضرورت‌های توجه بیش از پیش به بقاع متبرکه در راستای اجرای طرح ملی میقات‌الرضا (ع) به‌ویژه در برهه کنونی و در آستانه سال نو اظهار داشت: دلایل مختلفی برای انتخاب بقاع متبرکه در راستای اجرای این طرح مدنظر قرار گرفته که بخشی از این دلایل، مذهبی و فرهنگی است.

وی با اشاره به شهرت صاحبان میقاتگاه‌ها و نسبت نزدیک برخی از آن‌ها با حضرت امام رضا (ع) گفت:‌ توجه شخص مقام معظم رهبری به بقاع متبرکه و تأکید ایشان بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی یکی از اموری است که اجرای طرح میقات‌الرضا (ع) را ضروری می‌سازد.

لزوم وجود فضای به دور از مفاسد اخلاقی و اجتماعی در طول مسیر تشرف زائران حرم رضوی

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان بر لزوم فراهم بودن زمینه‌های فرهنگی و معنوی در راستای انتساب میقات‌ها به اولیای الهی تأکید کرد و گفت: بر اساس حدیثی، زیارت امام رضا (ع) موجب برطرف شدن همه گرفتاری‌ها و غم‌هاست و رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند «پاره‌ای از تن من در سرزمین خراسان به خاک سپرده می‌شود که هیچ دردمندی او را زیارت نمی‌کند، مگر اینکه خداوند ناراحتی و غم او را برطرف می‌کند و هیچ گناهکاری نیست که به زیارت او نائل شود، جز اینکه خداوند از گناهان او درگذرد».

تقوی با اشاره به لزوم وجود فضای به دور از مفاسد اخلاقی و اجتماعی فاحش در طول مسیر تشرف زائران حرم رضوی اظهار داشت:‌ وجود فضای امنیت فیزیکی و فکری برای زائران و خانواده‌های آن‌ها نیز ضرورت دارد.

وی توجه قلبی مردم و اعتقاد محکم آن‌ها به اماکن مقدس و متبرکه را امری دانست که در برهه کنونی بیشتر باید مورد توجه باشد؛ چراکه می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه را برطرف سازد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان در خاتمه، زیارت امام رضا (ع) را مایه استجابت دعا دانست و گفت: خود امام رضا فرمودند «همانا من با زهر شهید خواهم شد و محل دفنم در غربت خواهد بود، پس هر کس برای زیارت من سفر کند، دعایش مستجاب و گناهانش آمرزیده و بخشیده خواهد شد».
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما