تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۳
۰
کد مطلب : ۲۳۰۶۵

هیئات مذهبی را به‌عنوان یک مجتمع فرهنگی در نظر بگیریم

هیئات مذهبی را به‌عنوان یک مجتمع فرهنگی در نظر بگیریم
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی،حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی افزود: ما به‌عنوان یک ملت اصیل و مسلمان دارای اصول و آرمانهایی هستیم که انقلاب بر اساس همین آرمانها شکل گرفته است. منافع بنیادی جمهوری اسللامی نیز مغایر با این آرمانها نیست و اگر بخواهیم به دنبال یک رمز اساسی برای مانایی نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم حتما باید برای جاری شدن این اصول و آرمانها به رگهای جامعه فکری بکنیم چرا که اگر اصول و آرمانهای ما از بین برود انقلاب اسلامی نیز شکست می خورد.

وی ادامه داد: وظیفه ما این است که عقلانیت حاکم براصول و آرمانهای انقلاب را با زبان منطق برای مردم تبیین کنیم. منافع ملت ما در تحقق همین اصول و آرمانهاست که مردم برای آن جان داده اند و جان خواهند داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی به اهمیت فعالیتهای مردمی و واگذاری امور فرهنگی به مردم اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در سفر به استان کرمانشاه فرمودند ما هرکاری را به دست مردم سپردیم پیروز شدیم و در همین زمینه جنگ و دافع مقدس را مثال زدند. در امور فرهنگی هم باید کارها را به مردم بسپاریم چرا که انقلاب توسط همین مردم شکل گرفت لذا باید تشکلهای توانمند شناسایی شوند تا ظرفیت های آنها افزایش پیدا بکند. ما باید برای انجام کارهای فرهنگی بزرگ توسط مردم ظرفیت سازی کنیم.

این مسئول فرهنگی کشور در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که باید بستری فراهم کنیم که بتوانیم در حوزه فرهنگی یک جبهه مردمی قوی را به وجود بیاوریم، افزود:کار در حوزه فرهنگی بدون انگیزه دینی، اخلاص و روحیه انقلابی فایده ای ندارد. اگر به حوزه فرهنگ به‌عنوان شغل نگاه کنید مطمئن باشید که شکست می خورید. نباید کار فرهنگی به یک شغل و دکان تبدیل شود.

وی همچنین یادآور شد: ما به هیچ وجه فرهنگ را تبدیل به کالا و عرصه تجاری نمی کنیم. البته این امر مشتبه نشود که با اقتصاد فرهنگی مخالف هستیم. منظورم این است که نباید محتوا را فدای اقتصاد بکنیم.ما می توانیم اقتصاد فرهنگی را سامان بدهیم در عین حال از اصول هم عدول نکنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی با تاکید بر لزوم پرهیز از حرکتهای کور در حوزه فرهنگی، تصریح کرد: دستگاه های فرهنگی ما به لطف الهی زیاد کار می‌کنند. همه دارند با حد اکثر توان کار می‌کنند اما آن جریان سازی و آن تاثیری که باید در جامعه داشته باشد کمرنگ است چون یک سری اهداف استراتژیک مد نظر قرار نگرفته است. باید در این زمینه به روش امام (ره) عمل کنیم که لازمه آن اشراف و تسلط به اوضاع فکری و فرهنگی جامعه است.

وی اضافه کرد: نکته مهم بعدی نوآوری و ابتکار عمل در حوزه فرهنگی است. با حضور این همه رقیب در حوزه فرهنگی بدون خلاقیت و نوآوری به جایی نمی رسیم. البته خلاقیت و نوآوری باید با حفظ خطوط قرمز فرهنگی همراه باشد. بنابراین تشکلهایی که قدرت نوآوری و ابتکار عمل دارند باید مورد حمایت قرار بگیرند.

دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری تاکید کرد: یکی از راه های رسیدن به نوآوری و خلاقیت جوانگرایی، داشتن سعه صدر در مدیریت فرهنگی و قابلیت خطر پذیری است. باید زمینه ای را فراهم کنیم تا نوآوری های دستگاه های فرهنگی به یکدیگر معرفی شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی به اهمیت شبکه سازی در عرصه فرهنگ اشاره کرد و افزود: در حوزه فرهنگ با حرکتهای پراکنده و جزیره ای به جایی نمی رسیم. این که می‌گوییم جبهه مردمی این جبهه تعریف دارد، ستاد و صف دارد، آرایش و انسجام نیرو دارد. با استفاده از فضای مجازی می توانیم با کمترین هزینه این شبکه ها را تشکیل بدهیم.

وی با تاکید برلزوم وابسته نکردن فعالیتهای فرهنگی به بودجه های دولتی، گفت: نباید تشکلهای مردمی را به بودجه های دولتی عادت بدهیم تا هر وقت این بودجه ها قطع شد شاکله آنها از هم بپاشد.

وی با بیان این که باید هیئات مذهبی را به‌عنوان یک مجتمع فرهنگی در نظر بگیریم، تاکید کرد: نباید هیئات را از فعالتهای قرآنی، فکری و فرهنگی جدا کنیم. باید بستری را فراهم کنیم تا هیئات مذهبی در همه زمینه ها رشد کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی بر اهمیت عمق بخشی به فعالیتهای محتوایی بویژه در عرصه تبلغی دینی تاکید کرد و ادامه داد: توجه به مسایلی همچون حوزه زن و خانواده، جمعیت، ازدواج و طلاق بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی را از بین می برد.

وی در پایان سخنانش بر لزوم محرومیت زدایی و توجه بیشتر به وضعیت فرهنگی روستاها با استفاده از ظرفیت تشکلهای دینی تاکید کرد.

گفتنی است، هجدهمین نشست هم اندیشی کارشناسان تشکلهای دینی ادارات کل تبلیغات اسلامی کشور در سالن اجتماعات معاونت امور فرهنگی و تبلیغ سازمان در حال برگزاری است.
مرجع : سازمان تبلیغات اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما