تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۲
۰
کد مطلب : ۲۲۹۴۹
حضرت آیت الله نوری همدانی:

برخی مداحی ها و مرثیه ها مناسب نیستند

برخی مداحی ها و مرثیه ها مناسب نیستند
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی گفت: برخی مداحی ها و مرثیه ها که در حال حاضر خوانده می شوند مناسب نیستند؛ علاوه بر این برخی مراثی هم هستند که مربوط به بیش از صد سال پیش می شوند در حالیکه امروز، تکیه گاهمان در مرثیه‌ها باید ابعاد مختلف انقلاب باشد.

این مرجع تقلید عصر جمعه در جمع گروهی از مداحان و مرثیه سرایان یزد اظهار داشت: در آستانه سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) هستیم، بانویی که همواره برای مبارزه از ولایت گام بر می داشت و در همین راه عمر خویش را صرف کرد.

او در ادامه به روش هدایت انسان ها توسط اسلام اشاره کرد و افزود: دین خدا برای این منظور دو روش را بکار می گیرد که نخستین مورد بیان آموزه های الهی در قالب الفاظ است، قرآن و نهج البلاغه از جمله کتاب هایی هستند که این روش را در پیش گرفته اند.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه وقایع و حوادث از دیگر روش هایی هستند که در اسلام برای بیان هدایت انسان ها بکار گرفته می شوند خاطرنشان کرد: واقعه غدیر خم و مبعث حضرت محمد(ص) از جمله این حوادث و رویدادها به شمار می روند. هر اندازه این وقایع را تحلیل نماییم در مسیر هدایت گام بیشتری بر خواهیم داشت.

او با اشاره به جایگاه ویژه مداحان اهل‌ بیت(ع) خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) ارزش فراوانی برای مرثیه سرایان حادثه کربلا قائل بودند و جایگاهی که آنها در نزد اهل بیت(ع) داشتند بسیاری والا بود.

این مرجع تقلید بیان داشت: واقعه عاشورا جریانی سازنده‌ به شمار می رود که انقلاب اسلامی ایران یکی از نتایج آن است.

او تاکید کرد: استکبار جهانی همواره به تحقیر ملت ایران می پرداخت تا آنکه انقلاب اسلامی به وقوع پیوست و موجب سربلندی ملت ایران در سطح بین المللی شد.

آیت الله نوری همدانی به روایتی از امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: ایشان می فرمایند تکلیف ما را امام حسین(ع) روشن کرده است؛ حقیقت آن است که اباعبدالله(ع) مکتب پیروزی خون بر شمشیر را به وجود آوردند و به همه جهانیان فهماندند درس هایی که از عاشورا و کربلا می توان گرفت، نجات بخش همه مردم از چنگال استکبار است.

او عنوان داشت: جوانان این مرز و بوم خون خود را در جریان نهضت اسلامی و برای دفاع از کشور در جنگ تحمیلی اهدا کردند و ادامه دهنده شهدای کربلا بودند. سفارش اهل‌بیت(ع) به ما این است که باید همه انسان‌ ها با این مکتب آشنا شوند.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه کام نوزادان را باید با تربت سیدالشهدا(ع) برداشت گفت: نخستین طعمی که نوزادان ما باید بچشند تربت پاک امام حسین(ع) است.

او بیان داشت: برخی مداحی ها و مرثیه ها که در حال حاضر خوانده می شوند مناسب نیستند؛ علاوه بر این برخی مراثی هم هستند که مربوط به بیش از صد سال پیش می شوند در حالیکه امروز، تکیه گاهمان در مرثیه‌ها باید ابعاد مختلف انقلاب باشد تا به این وسیله به دنیا نشان دهیم قیام ملت ایران با تأسی به جریان عاشورا بوده و برکات این امر موجب سربلندی مردم ما شده است.
مرجع : شفقنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما